sjöbäcken
Har lovat att hjälpa min far att få ordning på hans äppleträd. Det är tre olika träd och jag vet tyvärr inte mera om sorterna än att ett kallas vinteräpple (små, gröna, sura) och ett annat är sk glasäpplen (gul/gröna med genomskinlig mitt), det tredje har röda, lite mjöliga äpplen med tydliga röda stråk i innanmätet...
Nu till problemet: Träden är ca 60 år gamla och har fått växa fritt åtminstone de senaste 30. Speciellt glasäppleträdet har fått stöttas pga tyngd. Det bär god frukt och även det röda, men trädgården ser fullkomligt förvuxen ut och träden har även vuxit in i varandra med grenarna en del... Alla böcker jag tittar i tar upp beskärning av träd från planteringsåret och några år framåt, som inte är fallet hos oss. Hur tjocka grenar vågar man ta utan att trädet tar skada? Har du tips på någon bok som tar upp ämnet? Ska på en kurs i slutet av februari, men vill ha med mig lite kunskap när jag åker så jag kan ställa konstruktiva frågor! Tips någon?

KURT
Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht är den bästa, det finns ingen som specifikt berör gamla träd som inte beskurits. Det generella rådet är att verkligen inte beskära alltför mycket, se hur grannarnas äppelträd ser ut, i allmänhet är de fulla med vattenskott som visar att de beskurits allt för hårt.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=75875
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=70916
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=40723
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=25752

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
http://www.juniper.se/tradvard/artikel4.htm
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör nog se träden för att kunna ge bra råd men det brukar aldrig bli bra att kapa jättemycket i ett äppelträd under samma år + man bör beskära uppvuxna äppelträd under JAS speciellt om man är tvungen att ta bort en hel del av trädet då brukar man slippa få så mycket vattenskott som man får då man beskär under vårvintern.

Håller med om att beskärningsboken är bra + +Cillas hemsida om äppelträd är också en bra källa för information
Bassam
Tack för frågan
.man ska beskära lite varje år, det är bättre att gör den under Jas perioden, ta bort forst skada delar o de är som korsa varandra,
H: Bassam
Jan af Lisö
Jag vet inte om jag har helt förstått syfte med beskäringen i dettra fall, är det för att få mer frukt, mindre träd, snyggare prydnadsträd eller något annat ??

Själv skulle jag kanske låta bli att skära i dem, avstå frukten utan bara se dem som stora, vackra prydnadsträd ? Jag tycker att man skall fundera en stund ínnan man bestämmer sig att såga i så pass gamla träd - de håller sig kanske friskast och vackrast orörda.

Sätt gärna en bild på träden här, då blir det enkare att kommentera.
Bassam
Tack för frågan
Om man beskära på rätt sätt, träd ska bli friskare, vad menar jag på rätt o enkla sätt, att bara ta bort skadad o torka skott o grenar, o minska antal grenar genom at ta bort grenar som korsa andra för att höja luften o solen som röra sig genom grenar, på den här sätt blir träd mera friskare o ska tacka dig.
carren
Om jag ska dra några slutsatset efter våra gamla äppelträd och som har beskurits på olika sätt så skulle jag råda dig att ta det nätt.

Vi tog hit en "beskärare" som beskar två av träden rätt kraftigt. Jag hade sagt ifrån till total stubbning, annars hade han nog gjort så men han tog ändå flera grova grenar men lämnade gammal risig fruktved. Kanske för att det går fortare att såga bort några stora grenar än att stå och smådutta med risiga smågrenar? Dessa två träd svarade med att skjuta massor av vattenskott och är nu tätare och risigare än någonsin. Suck. Nu har det gått ett par år sedan den insatsen så snart vågar vi nog gallra lite men då gör vi det själva!

Året efter mästerbeskäraren beskar vi själva ett par andra lika gamla äppelträd men vi inriktade oss på att ta bort smågrenar och gammal fruktved som växte neråt, just för att lätta trycket på grenarna när det blir mycket frukt. Vi tog även bort några grenar som växte in i kronorna men var väldigt lätta på handen, inga grova grenar kapades.

Vi har i och för sig våra träd främst för att de är vackra samt ger insynsskydd och skugga. Frukten spelar mindre roll. Jag antar att de egentligen klarar sig rätt bra utan beskärning när de kommit upp i åren men vi ville ändå glesa ur lite för att minska angreppen av fruktmögel i de täta kronorna. PÅ somrarna skakar vi ner många kart när det är äppelår för att träden inte ska skadas, det känns lindrigare än att försöka skära bort frukten genom att stympa så som man ser att många gör med piggsvinsträd som följd.
HelenJ
CITAT (carren @ 28-01-2009, 19:04) *
Om jag ska dra några slutsatset efter våra gamla äppelträd och som har beskurits på olika sätt så skulle jag råda dig att ta det nätt.

Vi tog hit en "beskärare" som beskar två av träden rätt kraftigt. Jag hade sagt ifrån till total stubbning, annars hade han nog gjort så men han tog ändå flera grova grenar men lämnade gammal risig fruktved. Kanske för att det går fortare att såga bort några stora grenar än att stå och smådutta med risiga smågrenar? Dessa två träd svarade med att skjuta massor av vattenskott och är nu tätare och risigare än någonsin. Suck. Nu har det gått ett par år sedan den insatsen så snart vågar vi nog gallra lite men då gör vi det själva!

Året efter mästerbeskäraren beskar vi själva ett par andra lika gamla äppelträd men vi inriktade oss på att ta bort smågrenar och gammal fruktved som växte neråt, just för att lätta trycket på grenarna när det blir mycket frukt. Vi tog även bort några grenar som växte in i kronorna men var väldigt lätta på handen, inga grova grenar kapades.

Vi har i och för sig våra träd främst för att de är vackra samt ger insynsskydd och skugga. Frukten spelar mindre roll. Jag antar att de egentligen klarar sig rätt bra utan beskärning när de kommit upp i åren men vi ville ändå glesa ur lite för att minska angreppen av fruktmögel i de täta kronorna. PÅ somrarna skakar vi ner många kart när det är äppelår för att träden inte ska skadas, det känns lindrigare än att försöka skära bort frukten genom att stympa så som man ser att många gör med piggsvinsträd som följd.

Jag tycker ni har gjort precis rätt. Det finns folk som kallar sig "beskärare" som snarare borde kallas "trädmördare" - de har oftast ingen aning om hur man gör!

Man ska aldrig ta bort så stora grenar att man får en snittyta större än 10 cm (8 säger en del) för då får trädet svårt att valla över såret. Man ska dessutom helst beskära under JAS, får då har trädet lättare att läka, och skjuter heller inte så många vattenskott.
Ska man inte ha trädet till produktion utan bara till prydnad räcker det ju att ta bort sånt som är dött eller skadat, grenar som skaver på varandra osv.
Cilla
Man måste se träden och om man ser dem på bild måste man se dem i flera vinklar för att kunna avgöra knäckrisker och annat. Generellt gäller att äppelträd som från vuxen ålder fått växa fritt i flera decennier klarar sig i flera decennier till utan beskärning eller med mycket nätta beskärningar. Fläkrisker, dvs att grenar knäcks som fått utvecklas fritt i 30 år, brukar vara små. Rickerna höjs ofta med beskärning.

Man kan få gamla krongrenar att hålla längre med beskärning genom att man lättar dem. Men för att beskärning av äldre kronor ska resultera i längre livslängd med mesta möjliga friskhhet krävs kunskap om trädens biologi.
Pyrus
Brukar man inte säga att äldre obeskurna träd gärna ger mycket frukt men med sämre kvallitet (mindre och ogodare). Om man vill ha frukt är det väl en bra ide att gallra lätt och rätt under 3-4 år för att få in ljus.
Cilla
Jo, så brukar det sägas. Verkligheten är mer nyanserad. Det brukar ta flera decennier innan man märker skillnad på frukten på äldre träd som inte beskurits från vuxen ålder. På mina kurser brukar jag visa bilder på träd som från vuxen ålder inte beskurits på 10-50 år där skillnaden på frukten är minimal.

Men det behöver inte vara fel att beskära sitt äldre träd regelbundet heller, t ex vart 3e år, om man skär med lätt hand i yngre ved. Äldre träd som beskärs lätt och regelbundet behöver man inte skära för ljus särskilt mycket. De sätter frukt i den yttre kronan ändå (liksom obeskurna äppelträd gör). Däremot kan man gallra för att lätta vissa grenar och ta bort dem i den inre kronan som inte kommer att bära frukt någonsin. Och annat som hör underhållsbeskärning till.
Bassam
Tack för frågan

beskära gammal träd måste göra under flera år , hur ska man gör:

1 klippa bort en bit från topp-träd.

2 korta ner huvud grenar.

3 du kan ta bort grenar som är 2-3 cm tjock.

Cilla
Detta är en gammal och numera förkastad beskärningsfilosofi, och det är bra att den kommer upp här. I samband med att hushållning av äpplen inte behövdes längre och vi istället började köpa all frukt kom en hel del mytiska beskärningsidéer som dessa att florera.

Att toppkapa äldre äppelträd till exempel. Det finns inget värre man kan göra om man vill att trädet ska hålla sig friskt och leva så länge som möjligt. Idén kan ha kommit från kommersiell odling, där man på 1980-talet (eller var det 70 kanske) upphörde att klättra vid plockningen. Och i och med att man har stor omsättning på sina träd i sådana sammanhang kan det vara praktiskt att kapa. Nu har man träden 15 år i kommersiella odlingar, sedan byter man ut dem. I våra trädgårdar vill vi ha dem lite längre än så och beskärningen blir därför mycket annorlunda.

Att "korta in huvudgrenar" ser man många exempel på. Sådana radikala stympningar förstör trädets möjlighet att bygga stark krona för alltid, och det är bland annat därför som så många av våra trädgårdsträd numera har fruktträdkräfta och är rötskadade som om de vore ett par hundra år och inte 60 eller så. På några ställen i Sverige där stympningar som dessa gjorts i större odlingar, som de runt Julitta i Sörmland, blir resultaten mycket tydliga. Alla träd dör samtidigt när rötsvamp gått in i dem. De hundratals träd jag kikade på 2001 är nu alla borta.

I all modern trädvård undviker man stora snitt och beskärning av äpple kan i stort sett alltid göras med små snitt när man lär sig hur träden svarar på beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon