renate
När jag bestämde mig för att ta Maidens Blush som dagens ros upptäckte jag att jag hade inga bra bilder av denna underbara rosen att visa.MB var en av mina första gammaldags rosor jag planterade.Den stod ursprungligen vid husknuten i blåsvädret.När jag upptäckte ett stort vildskott på plantan grävde jag upp hela busken,rev bort vildskottet och delade busken,dessa två buskar la grunden till min nuvarande rosgång.

[attachment=30105:Maidens_...__Large_.JPG] MB i närbild
[attachment=30107:Maidens_...__Large_.jpg] De två MB 2005
Mimika
Det kallar jag en bra bild i alla fall.. fin luftig rosrabatt, det ser så harmoniskt och stiligt ut med rosor som får plats. Men hur delar man på en ros, bara så där.. du måste haft flera stammar ända från roten.. min Maidens skickar iväg långa svarta kablar med skott utan några sidorötter.. ett mystiskt beteende anser jag. Men de klarar sig ganska bra om man kapar dem.. verkar vara en ros som klarar det mesta!!
kasam
Renate - visst fina bilder du visar!!! tummenupp.gif
Jag är också lycklig ägare till en Maidens Blush. Flyttade min i somras (nog tokfel att göra just då) och den tog rätt mycket stryk, men verkar komma igen. Ja, så jag hoppas min blir lika fin o frodig som dina är.

Kajsa

Den här köptes på rea på Bo Grönt för två år sedan som Maiden´s Blush men jag ser i LÅG att den blir ca 1.20 hög bara. Jag tror att jag fick Great Maiden´s Blush, denna ros blev raskt stor i sommar ca 1.60 hög, dom är annars lika. Har du båda renate, vad tror du ? Den har mycket växtkraft så jag undrar jag....

Knopparna blev snabbt lite bruna i regn och orkade inte slå ut
renate
Jag köpte min 1993 som Maidens Blush,mina är rätt höga säkert 180 cm,för något år sedan upptäckte jag ett rotskott i häcken av den ena busken,jag väntade tills den blommade om det var ett vild skott,det var det inte som jag redan såg på bladen.Jag drog bort hela grenen och klppte av.Nu står den på andra sidan gången mot huset och har blommat 2 säsonger.Jag har en buske till som var en felleverrans från rosenposten,det ser så ut att vara en MB men den är betydligt lägre nja bara 2år gammal.

[attachment=30111:2008_07_...__Large_.JPG] Här är rotskottet,en hög pinne men blommade gjorde den.Jag hoppas det blir en stor buske.
Kajsa
Maiden´s Blush 1.20 x 1.20 ca blommorna ska vara lika men lite mindre, mutant eller fröplanta av den större.
Great Maiden´s Blush 1.80 x 1.5 - 3 m
Ja, inte vet jag vilken ros man har planterat av dom, få se med åren om jag blir klokare ?
gulmåra
Maidens Blush, hon är som en kär gammal vän i trädgården! Alltid att lita på!
Min blommar lite senare än de andra alborna. Kanske beror det på närheten till en jättebjörk?!

[attachment=30125:Maiden_4__Large_.jpg]
Thé
Jag trodde att Maiden's Blush var jättestor - måste ha fått något om bakfoten.
renate
CITAT (gulmåra @ 27-01-2009, 22:38) *
Maidens Blush, hon är som en kär gammal vän i trädgården! Alltid att lita på!
Min blommar lite senare än de andra alborna. Kanske beror det på närheten till en jättebjörk?!

[attachment=30125:Maiden_4__Large_.jpg]

Mina Maidens Blush blommar också senare än de andra Albarosorna.
Stiffe
Lustigt. När jag läste ditt inlägg Kajsa, om Great MB resp en mindre klon (?), så var jag tvungen att kontrollera i min rosenbibel. Min första tanke var att nu är det nya reviderade uppgifter i den nya versionen, men så var det ju inte. Det står faktiskt i min (© 1978) också. Det har gått mig spårlöst förbi. Precis som Thé så levde jag i den mysiga missuppfattningen att det bara fanns en, och att den var storväxt. confused.gif Snacka om hemmablind.

Jaha, då är det inte självklart, som jag hade räknat med, att min MB blir så stor som den behöver. mad.gif Nåja, den som lever får se. Det blir 3:e året i år (tror jag dunno.gif ), så än har den tid att visa framfötterna, typ.

/S
renate
Jag hade inte heller någon aning om detta. I Botanican står:syn'Small Maidens Blush' och i LÅs Gammaldags buskrosor står:syn 'Great Maidens Blush'mfl andra syn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon