kerstine
Finns det några tips på buskar som gillar halvskuggigt-skuggigt läge (vandrande skugga) som blir 1,5-2 meter höga? Förutom att det är lite mörkt, är det dessutom sandig jord. Kan vresrosor funka?
Eva i Skåne
Jag tänkte just på nyponrosor, men det har du tydligen själv också tänkt på.
Jag läste om olika sorter i någon tidning i helgen och de verkar väldigt anspråkslösa. Någon sort stod det speciellt at den kunde växa även i sandjord.
Lycka till wub.gif

De luktar helt ljuvligt när de blommar. Mmmmm biggrin.gif
andreas i uppsala
bambu är ett alternativ.Det är ett gräs och inte en buske men väldigt dekorativt.De gillar skugga(vissa arter som tex olika fargesior)

fargesia murielae(bergsbambu)2-4m,zon I-III(IV)(sol -skugga)
fargesia murielae jumbo(jättebergbambu)2-4m,zon I-III(IV)(sol-skugga)
fargesia murielae simba (dvärbergbambu)1-1,5m,zon I-III(sol-skugga)

Dessa går att odla upp till mellansverige.De som bor i kallare områden får ha dem i kruka.Det finns andra lite mer exotiska arter av bambu som är nästan lika härdiga.

PYLLOSTACHYS BISSETII(stor härdig bambu breder ut sig ordentligt)6-8m blir troligen inte lika hög i sverige .zon I-III?(IV?)klarar som vuxen cirka 25-30minusgrader.halvskugga men så mycket sol som möjligt.

PYLLOSTACHYS NIGRA(svartbambu)denna bambu får svarta stammar/pinnar om den får mycket sol ,annars så blir de gröna.Den är halvhärdig och lämpar sig bäst för de södra delarna.Också denna spridder sig aggresivt.ZON I-II(III?)7-8m hög men blir troligen inte så hög i sverige.

PSEUDOSASA JAPONICA. den populäraste och den mest dekorativa bambun för den svenska trädgården.(stora blad).zon I-II(III)upp till 4meter hög.Passar bäst i halvskugga-skugga.trivs bäst i halvskugga-skugga.

Själv har jag en simba och en jumbo (och fler kommer)De första två åren växer de inte så mycket som världens snabbast växande växt brukar göra.Fast min jumbo började att växa ordentlig redan efter 2-3 månader.
Jag bor i uppsala zon III (nära zon IV).Mina bambus står riktig skyddade(microklimat)Gemensamt för alla bambu är att de inte gillar blåst så plantera dem i vindskyddade lägen.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon