Ingrid Zon3
Jag köpte ett par (ursnygga!) jeans, som var extra nersatta i pris pga att de torrfällde. Jaja, tänkte jag, det är väl bara att tvätta dem ett par gånger. Men nu har jag tvättat dem 4 ggr, senast i 60 grader. Trots det fortsätter de att torrfälla.

Är det någon som har ett tips om hur man får stopp på det?
Har för mig att det fanns något som hette fixeringssalt förr. Kunde man testa det tro?
nelly.trott
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-01-2009, 20:11) *
Jag köpte ett par (ursnygga!) jeans, som var extra nersatta i pris pga att de torrfällde. Jaja, tänkte jag, det är väl bara att tvätta dem ett par gånger. Men nu har jag tvättat dem 4 ggr, senast i 60 grader. Trots det fortsätter de att torrfälla.

Är det någon som har ett tips om hur man får stopp på det?
Har för mig att det fanns något som hette fixeringssalt förr. Kunde man testa det tro?

Jag brukar ta och tvätta i ättika 1 dl per tvättmaskin
Ingrid Zon3
CITAT (nelly.trott @ 27-01-2009, 20:14) *
Jag brukar ta och tvätta i ättika 1 dl per tvättmaskin

I tvättmedelsfacket?
nelly.trott
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-01-2009, 20:15) *
I tvättmedelsfacket?

Japp , precis som vanligt tvättar du och tillsätter ättika, hoppas det funkar !
Ingrid Zon3
Tack!! Jag testar, återkommer med resultatet.
Pia L
Det finns secialsalt som man brukar använda när man färgar kläder, det brukar även fungera på kläder som torrfäller.
Ingrid Zon3
Tack, Pia, jag testar det om ättikstricket misslyckas. Det måste vara det jag tänkte på, trodde det hette fixeringssalt.

Ättika fanns i skafferiet så det försöket är igång redan.
blomkronan
Kanske impregnering kan fungera oxå, kan vara smidigt med impregnerade jeans, då blir du inte så blöt när det regnar och smuts fastnar inte så lätt... smile.gif

Jag brukar impregnera allt vitt, så det inte suger åt sig smutsen... även tröjor.
nelly.trott
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-01-2009, 20:53) *
Tack, Pia, jag testar det om ättikstricket misslyckas. Det måste vara det jag tänkte på, trodde det hette fixeringssalt.

Ättika fanns i skafferiet så det försöket är igång redan.

hoppas det fungerade för dig =) !

CITAT (blomkronan @ 28-01-2009, 01:10) *
Kanske impregnering kan fungera oxå, kan vara smidigt med impregnerade jeans, då blir du inte så blöt när det regnar och smuts fastnar inte så lätt... smile.gif

Jag brukar impregnera allt vitt, så det inte suger åt sig smutsen... även tröjor.

Det där med impregnering låter som en bra idé på dukar och annat som kan lätt bli smutsigt... hur gör du ?
Ingrid Zon3
Det blev bättre med ättika men inte helt bra. Kanske ska jag testa med en urtvättad ljus tröja i helgen och se hur det blir. Vill inte förstöra nåt... Annars går jag vidare på salt-spåret.
Impregnering känns inte så miljövänligt tycker jag. Har spray men använder det bara till skor och handskar numera. Vete tusan vad det är i det och om det är bra att ha direkt mot huden...
blomkronan
CITAT (nelly.trott @ 28-01-2009, 09:41) *
Det där med impregnering låter som en bra idé på dukar och annat som kan lätt bli smutsigt... hur gör du ?

På kläderna använder jag impregnering på sprejflaska köper det på sportaffärena, då får jag bara impregnering på utsidan och inte mot kroppen.
På dukar och gradiner har jag köpt på flaska man fyller upp tex en hink med vatten i med impreg.. låter tyget dra åt sig ordentligt sedan bara torka. Sist jag hitta impreg, på flaska var på överskottbolaget. Det finns ett mycket effektivt medel på båt butikerna som man använder till segel och markiser, det kan man använda på dukar som ska ligga ute...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon