evni
Hej !
Är det någon här på forumet som vet om man kan ha en Münsterländer om man är allergisk ?
Det är min arbetskamrat som undrar och hon /vi har hört talas om att det kan funka.

/Eva
160kvm stort hus
Hej!
Det där är jätteindividuellt.
Min sambo är allergisk och för oss fungerar ex tax och husky bra. Även gråhund och liknande funkar. Däremot så kan han inte andas om det kommer en labrador, stövare, munsterl eller liknande.

Sen har åldern betydelse. Enligt vår allergiläkare utvecklar man sällan fler allergier efter ( ca ) 20 års åldern. Men är man under och utsätter sig för allergener så kan man bli ännu mer allergisk och även allergisk mot andra saker som man tidigare tålde. Men det är även det väldigt individuellt.

Testa hos en kennel, låna hem en hund.

Och tänk på att valpar är mer allergiframkallande än vuxna hundar.

Lycka till

Edit: herregud jag måste lära mig stava.... inviduellt, wtf is that?
*Stintan*
Det finns inga hundar som är 100% allergivänliga men vissa raser fungerar tydligen bättre än andra för en allergiker.
Det som framkallar allergin sitter inte i pälsen utan i hundens hud men det är oftast hundar som inte fäller som kallas "allergivänliga". Om Münsterländern räknas som "allergivänlig" vet jag inte. Den som är allergisk kan tåla en pudel kanske medan någon annan inte alls tål samma hund. Det är väldigt individuellt vilken hund man tål, det är inte ens säkert att bara för att man klarar en hund så klarar man alla av samma ras.
Därför måste den allergiske själv testa sig fram till vilken hund som eventuellt skulle kunna fungera. Rekommenderar alltså att man besöker och träffar hundar av de raser man är intresserad av.

Det går alltså inte att svara ett ja eller nej på din fråga.
Monaxe
Man rekomenderar aldrig en specifik hundras till en allergiker eftersom toleransen är högst individuell.
Har jobbat i många år på en allergimottagning, där fick man ideligen fick förklara för patienter att det inte finns någon hund/katt/häst ras som inte är allergiframkallande.
Är man allergiker så har man en benägenhet att utveckla allergier mot olika allergener. Allergener finns i hela hunden, saliv, urin, pälsstöv etc.

Även om man väljer en ras som sägs vara bra ur allergisynpunkt innebär det inte att den allergiske tolererar just den hundrasen. Det kan gå bra i början men vad man ska tänka på är att om man är allergisk och utsätts för allergener kontinuerligt, då triggas allergin och vill det sej illa kan man lägga till en ny allergi på sin lista efter ett tag. Hur lång tid det kan ta är också högst individuellt. Det kan även gå väldigt bra, men det är omöjligt att förutsäga vem som tolererar vad och vem som inte utvecklar allergier.
Något man bör ha i åtanke om man som allergiker funderar på att skaffa husdjur....
Limpan
Hej, har också hört att münstern ska vara allergivänlig. jag har själv en munster som min syster är lite allergisk emot däremot känner hon inte av våran wachtelhund och petit basset griffon. men jag har även en kompis som är allergisk mot hundar men hon tål munster. det är nog väldigt individuellt.

lycka till iallafall!
Linn
evni
Tack för alla svar. Ja, hon får väl besöka en kennel eller något och se hur det går. Men som ni också skriver så kan det ju ta ett tag innan man märker av allergin. Synd att köpa en hund som man sen inte kan ha kvar.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon