svennis
28-01-2009, 08:38
En till ALBA..... en fröplanta från Maidens Blush. Booth, Tyskland 1816
Den har många namn, Queen von Denmark tycker jag bäst om.
Gamle Cedergren, Lars Cedergren höll hårt på
Königin von Dänemark
Königin von Dänemark.JPG
Den här hade de otroligt fina exemplar av på Fredriksdal i somras. De var så fina att jag blev tvungen att köpa en. Hoppas den håller sig frisk.
En mycket vacker ros,att det var en fröplanta från Maidens Blush visste jag inte,otroligt vad man lär sig här.Jag fick några rotskott av en trädgårdskompis,hon har en hel häck av denna vackra ros.Mina plantor är ganskar låg ännu men de har blommat.Det var inte lätt att hitta en bild av henne bland alla mina rosbilder.2 hittade jag.
[attachment=30135:K_nigin_...__Large_.jpg] [attachment=30136:Mina_bil...__Large_.jpg]
Och här får jag svära i kyrkan, rosen var min första Alba ros för många år seda, självklart var blomman ursöt men den fick sååå mycket rosrost år efter år så efter fem år grävdes den bort. Den kan säkert vara frisk hos andra ska sägas ?
Ezereht
28-01-2009, 20:07
CITAT (Kajsa @ 28-01-2009, 15:15)

Och här får jag svära i kyrkan, rosen var min första Alba ros för många år seda, självklart var blomman ursöt men den fick sååå mycket rosrost år efter år så efter fem år grävdes den bort. Den kan säkert vara frisk hos andra ska sägas ?
mmm det var det här jag hade för mig som bla gjort mig liite rädd för albor
gulmåra
28-01-2009, 21:00
Det här är den ros som förde in mig i rosgalenskapen för nästan 20 år sedan.
Det var en enorm buske som blommade hos en vän och rosenbladen låg strödda över gräset i drivor och runt om växte rakryggade blåa riddarsporrar! Ja, sedan var det kört!!
Jag hade inte förstått att det fanns sådana rosor.
Ja, Königin von Dänemark är en liten läckerbit. Definitivt en måste-ros. Blommorna är otroligt vackra och doften likaså. Skam till sägandes har jag ingen - ännu. Men det ska bli ändring på det, om jag bara hittar något bra ställe. Ett riktigt optimalt ställe där hon trivs och frodas. (Annars åker hon iväg, sjukdomsmonster accepteras inte.)
/S
lena uppsala
30-01-2009, 05:51
[[attachment=30190:rosor__08_024.jpg]attachment=30187:rosor__08_024.jpg][ttachme
nt=30187:rosor__08_024.jpg][attachment=30187:rosor__08_024.jpg]
Min Königin för en tynande tillvaro till min stora sorg,vet inte varför,men det blir till att flytta den i vår.
Jaha,det blev ju inte så bra.Det får duga,är inte så hemma på det där med bilder än.
CITAT (lena uppsala @ 30-01-2009, 05:51)

[[attachment=30190:rosor__08_024.jpg]attachment=30187:rosor__08_024.jpg][ttachme
nt=30187:rosor__08_024.jpg][attachment=30187:rosor__08_024.jpg]
Min Königin för en tynande tillvaro till min stora sorg,vet inte varför,men det blir till att flytta den i vår.
Jaha,det blev ju inte så bra.Det får duga,är inte så hemma på det där med bilder än.
Lite tålamod den kommer,mina rotskott var väldigt trög i starten men i somras efter blomningen har de växt till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.