|
Nu har jag äntligen fått min balkong som jag så länge drömt om  . Tyvärr är det bara en fransk balkong så det som jag får plats med där är egentligen bara en balkonglåda (en sådan som man fäster på räcket). Men nu skulle jag väldigt gärna vilja ha tips för vad jag kan odla i min låda, både örter och annat ätbart som kunde passa. Balkongen är mot syd-sydost så det är ganska soligt hela dagen. Så det bör vara sådana växter som gillar sol. Alla tips tas tacksamt emot!!
Alexander-VG-zon3
28-01-2009, 11:12
kryddor som
Salvia(eller lavendel),Rosmarin,Timjan kan du ju få plats med i en låda. och dom trivs i sydost läge och växer bra i en balkong låda och dessutom så blommar dom vackert och man kan använda dom plus så är dom lätt skötta och tål att torka ut och får även bättre smak om dom får mycket sol,värme,torka. och alla dessa 3vill ha samma jord och samma skötsel.
till vintern har du dom ute halva vintern (så det fryser till lite) sedan kan du ta in balkong lådan och sätta den inne i ett soligt fönster (ev extra ljus) då kan du också övervintra Timjan,Lavendel,Rosmarin inne och ha kv ar dom till nästa år.
att detta funkar är att du ger dom vinter ute, sedan vår inne.
vill du inte spara dom så är det bara att låta dom vara kvar och slänga till våren.
Tack! Ja det låter som om de skulle passa perfekt på min balkong. Det är inte riktigt örter som jag brukar använda i min matlagning men man får väl lära sig.
Jag har också bara en liten balkong att odla på. Fast det är i alla fall en vanlig balkong åtminstone. Jag skall köra två balkonglådor i år, en med timjan, basilika, koriander, och bladdill och en med hängtomater som jag hoppas skall gå bra  Kryddväxter är ganska lätta och jag tycker det är roligt att odla sådant man kan äta och spara ifall det blir för mycket
Meriona
28-01-2009, 19:25
CITAT (Nauti @ 28-01-2009, 15:08)  Jag har också bara en liten balkong att odla på. Fast det är i alla fall en vanlig balkong åtminstone. Jag skall köra två balkonglådor i år, en med timjan, basilika, koriander, och bladdill och en med hängtomater som jag hoppas skall gå bra  Kryddväxter är ganska lätta och jag tycker det är roligt att odla sådant man kan äta och spara ifall det blir för mycket I år ska jag också testa kryddor/örter på min balkong, för jag har inte fått tomater och paprikor att blir färdigmogna. Det är soligt (söder) men för blåsigt tror jag. oregano, hur funkar det?
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2009, 19:43
Ett tips ifall du bara kan ha en balkonglåda, leta efter en med vattenreservoar, det finns i handeln, så slipper du springa med vattenkannan lika ofta som man måste göra ifall man inte har vattenreservoar.
En grönsak som brukar funka i balkonglåda är Mangold, den har inte så stort rotsystem så den klarar sig med lite mindre jordvolym bara man ser till så den får vatten och näring. Mangold kan skördas från mitten av sommaren och till långt in på hösten.
CITAT (Meriona @ 28-01-2009, 19:25)  I år ska jag också testa kryddor/örter på min balkong, för jag har inte fått tomater och paprikor att blir färdigmogna. Det är soligt (söder) men för blåsigt tror jag.
oregano, hur funkar det? Oregano hade jag i en balkonglåda i fjol med lyckat resultat.
Meriona
30-01-2009, 17:57
CITAT (Nauti @ 28-01-2009, 21:49)  Oregano hade jag i en balkonglåda i fjol med lyckat resultat. Aha! Då ska jag testa det, för det är vår favoritört.
Jag följde kanske inte riktigt era råd men det blir rosmarin, rucola, oregano och smultron på balkongen i år. Rucolan tror jag knappast kommer funka så bra men man vet ju inte innan man prövat
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2009, 11:57
Ruccolan kommer att funka vår och höst detta är en växt man sår i omgångar och mitt i sommaren funkar den inte så bra då går den bara upp i blom. Den brukar dock funka att så i lite större kärl. Kanske så en tidigt sådd(april) och sedan peta ner något annat där när du river bort plantorna, och igen rekommenderar jag mangold för den ger stor skörd på liten yta och ger skörd till långt in på hösten den klarar de första frostknäpparna. Mangold kan direktsås, fröerna håller i många år + man kan hitta billiga fröpåsar, de billiga varianterna av mangold typ Zilver är utmärkta sorter man behöver inte odla moderna och dyra F1hybrider.
jag skulle säga smultron...då är både goda och fina! Blanda med lite av kryddväxterna de nämnt ovan...!
Okej jag ska så mangold också  . Det låter ju perfekt för en balkonglåda. Vi har tänkt försöka få 2 lådor så vi får väl ha lite av varje så vi får plats med allt.
CITAT (Sofiia @ 01-03-2009, 16:21)  Okej jag ska så mangold också  . Det låter ju perfekt för en balkonglåda. Vi har tänkt försöka få 2 lådor så vi får väl ha lite av varje så vi får plats med allt.
Om du har möjlighet - fäst en låda på utsidan och en på insidan. Det har jag gjort på min balkong och det funkar utmärkt. För säkerhets skull förankrar jag den utanpåliggande lådan med ståltråd, så att den inte kan ramla ner. (reggae)
Nu har jag smultron, rucola, mangold, rosmarin och oregano i min balkonglåda. Det blev lite mycket i en låda men vad gör man. Vi placerade lådan på balkong golvet, den rymdes precis! Så till nästa år blir det nog en till låda + att det ryms några krukor på golvet ännu Det går att odla på en franks balkong!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|