Therese3z
Skulle vara kul att höra om och se bilder på det som ni är mest nöjda med i er trädgård.

Är det kanske den vackra bänken invid en rosenspaljé, den söta lilla trädgårdsprydnadskatten av porslin eller är det helhelen i sig ni är mest nöjda med? Eller kanske ett speciellt "hörn" eller den där ovanliga växten?

Skulle vara roligt om ni ville skriva, berätta och visa bilder på det - enligt er själva - "bästa" i er trädgård som gör er lyckliga av att titta på och vara i närheten av!

MariaS
Dammen med glasverandan och allt runtikring där....
mojan
För mig är svaret självklart: Mitt italienska hörn. wub.gif
Jag sitter där och läser/njuter och det är bästa fikaplatsen. Svalt och avskilt.
Inte så märkvärdig kanske: Plattor med terrakottakrukor med bl a olivträd, succulenter, pelargoner.
Två vita murade väggar samt en pergola med klematis som bildar ett grönt tak.
Amplar med bl a "sparris" (vad heter den krukväxten?)
Ett lite cafébord med stolar.

Undras om jag ska komplettera med något nytt i år?
Idéer mottages.
Monaxe
Dammen...
Viburnum
En vit staty i marmor/betong
biodynamisk
Min klätterros som jag planterade i somras men nu har min sambo mejat ner den -cry-.gif
Tullia
Att den är någorlunda stor. I lugnt område.

Kryper man riktigt nära någon kvist så kan man säkert få en vacker bild även ifrån vår trädgård, men... tja...
Soldanella
Jag är så lycklig för mitt växthus!

Inget i världen -utom familjen- är jag så lättad över att ha genomfört som byggprojekt, det har värmt frusna pelargoner, härbärgerat enorma tomatplantor, bidragit till enorm gurkaskörd, och även hyst en och annan bladlus.. Men vilken fröjd och vilket lugn i själen att gå in där.. smiley_small_hug.gif
eugenia
De jättestora uppvuxna körsbärsträden när de blommar i maj.
Gillan
Åhh, hur ska man kunna välja ut nån specifik detalj? Jag älskar varendaste liten detalj i min trädgård blush.gif . Från början fanns här ingenting.............eller jo, det fanns upphöjda egenbyggda "pallkragar" ( som jag tror kallas nåt annat egentligen ) med enbart grönsaker. Inte en endaste blomma så långt ögat nådde. I alla fall inte i några rabatter, eftersom det inte fanns några rabatter laugh.gif .

Allt eftersom, under de drygt 10 år vi bott här, så har vi grävt och byggt....grävt och byggt................det har blivit pergola, växthus, pallkrageland, pool, två dammar som går i "vattenfall", och det nyaste är ett ca 35-40kvm stort nytt rabattland som jag ska/håller på att förbereda med en massa perennfröer...............Så att välja ut nåt specifikt är för mig helt omöjligt.......hoppas du i alla fall hittar vad du söker tummenupp.gif .
annika wall
Det bästa är att jag från början planerade så att jag kan gå en naturlig runda genom trädgården, en slingrande gång med sittplatser strategiskt inplacerade,där jag kan njuta av någon favoritväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon