biodynamisk
sos.gif Som sagt var...

Sambon skulle av ngn anledning som jag inte förstår flytta fram bilen och körde rakt in i rabatten och rakt på huset! Som tur är så är huset av sten så den biten är ok men bilen ser inte för rolig ut...
Men det värsta av allt: Där hade jag planterat en jättefin gammaldags doftande klätterros i somras crying.gif
Det första jag planterat i trädgården själv dessutom!
Framdäcket stod precis på själva rosen och som tur är så är det bakhjulsdrift på bilen. Vågar inte ens tänka på hur den skulle sett ut annars no.gif

Vad skall jag göra nu? Den hade två förgreningar. Den ena mindre har gått av ganska långt ner, sticker upp kanse 5 cm från marken. Den andra grövre är hel i sig men ett par centimiter över marken har den kluvits på mitten fast inte lossnat om ni förstår vad jag menar...

Går den att rädda? Kanske spjäla och tejpa eller är det kört?
Nu när det är vinter och allt oxå.... Fast här i zon 2 är det inte så farligt kallt just nu så det kanske finns hopp crying.gif
MariaS
Det kommer nya skott till våren.
biodynamisk
Ska jag låta den vara som den är eller klippa bort det som skadats och bara lämna två "stumpar" kvar?
MariaS
Vänta. Det visar sig om det finns liv i det som ser "krossat" ut idag. Klipp till våren när man brukar klippa rosor. Annars är risken stor att du kan få frostskador i det som finns kvar.
Bassam
Tack för frågan:
Jag tycker om du kan ta bort skadad delar, för att ska komma många nya skott o grenar på våren.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon