Full version: Nya citrusplantor
Östh
Har ögnat igenom denna enormt långa tråd. Hinner inte lusläsa nu. De flesta av er tycks ju ha träd medan jag bara har färska nygrodda plantor, drygt 5cm höga. De står nu under extra ljus men i rumsvärme. skall jag fixa svalt men ljust läge? De ser ut att må jätte bra nya blad på väg. Ge mig råd! confused.gif
MariaS
Just nu gör du ingenting. Till våren, när de värsta frostperioderna är över (maj..) kan du börja ställa ut dem i skugga eller västerläge. Är det risk för frost tar du in dem över natten, annars låter du dem stå där några veckor.
VAttna lite mer och tillsätt näring varannan vecka
Fram i juni är det dags att flytta dem till ett soligare läge (i söder) där de får stå resten av sommaren. Öka nu näringen till en ggr/vecka. Där kan de sen stå tills fram i september. I början av september drar du ner på nääringen till 2ggr/månad igen.
Håll ögonen på väderprognoserna. Börjar det dra sig ner mot 0-gradigt, är det dags att ta in dem inomhus.
Optimalt är om man kan dem i någon typ av kallförråd, glasveranda eller liknande. Det ska vara frostfritt, helst inte under +4 och inte varmare än +12 grader. Under vintervilan vattnar mer sällan och ger bara näring 1 ggr/månad.
Östh
Tack maria för ett mycket bra svar. Jag funderar dock redan nu på behovet av ljus under vintervilan?
MariaS
Det går att övervintra citrusar i rumsvärme, men det är betydligt mer arbetskrävande och MYCKE svårare, än om man förbereder ett svalare utrymme.

Nackdelen med rumsvärmen är att luften är för torr, vilket gör att man måste ha rejäla luftfuktare vilket istället inte är bra för fastigheten.
Växten får ingen riktig vila, vilket leder till sämre blom- och fruktsättning.
Växten mår dåligt och en växt som mår dåligt, får också ohyra. Ohyra på citrusar är INTE lättbekämpat! Det kan ta ÅR att bli av med alla spår efter sköldlöss t.ex.
För fuktig jord och för torr luft, kan i värta fall leda till röta i ympningen= dött träd.

CITAT (Östh @ 28-01-2009, 18:45) *
Tack maria för ett mycket bra svar. Jag funderar dock redan nu på behovet av ljus under vintervilan?

Det finns billiga lysrörsramper på typ Claes Olsson och JULA. Koppla en sådan till en timer och problemet är löst. Vanliga lysrör duger väldigt långt. Annars är det färgnummer 840 som ska va bland det bästa för växter.
Östh
Jag kan fixa vintervila i en kylig miljö, men måste jag då också fix ljus?
MariaS
CITAT (Östh @ 28-01-2009, 18:50) *
Jag kan fixa vintervila i en kylig miljö, men måste jag då också fix ljus?

Ja, det är att rekomendera. ca 12 timmar /dygn bör de ha "fullgott" ljus. Men är du säker på att temperaturen håller sig stadigt under +8 kan ett vanligt fönster räcka.
Östh
Tack igen Maria för att du engagerar dig i mina relativt små, men fn livskrafiga plantor. Jag vill gärna ge dem de bästa förutsättningar för att växa upp till "träd". thanks.gif Alla övriga råd o erfarenheter tas tacksamt emot.
MariaS
Jag själv förvarar alla mina citrusar i ett varmväxthus på vintern. Där har jag en temperaturvakt som ser till att det ALDRIG går under +8 grader. Självklart blir det varmare de dagar som solen skiner, vilket gör att citrusarna har en mycket långsam tillväxt även under vintervilan.
Jag förvarar även en del andra växter där som, agave, palmer, passionsblommor, physalis, och annat ej vinterhärdigt, så därför har jag belysning på där i 14 timmar/dygn.

Lustigt vad man samlar på sig genom åren... innocent.gif whistling.gif
Alexander-VG-zon3
nu beror det på vilken citrus art man har, en del är tropiska och trivs alltså i värme åretrunt.

jag övervintrar apelsin,citron,kalamondin,sådder av lime,blodgrape,clementin,citron,mandarin,kumquat,pomerans
i rumstemp och dom som brukar blomma,blommar överdådigt och ger frukt.

ja en del citrus växter vill ha vintervila på +1c +10c men många vill inte men tål att ha svalt på vintern.

knepet är enkelt! att kunna övervintra dom in rumstemp.

jo man har ute sina citrusar så mycket man kan från tidig vår till sen höst (tas ut vid +1c +5c och tas in vid frost, när som på året). men har man dom ute långt ut på senhösten så kommer dom gå in i vintervila när dagarna är runt +10c. sedan när frosten blir frekvent och det blir för kallt för dom ute så tar man in dom och placerar dom i ett ljust fönster med extra ljus i rumstemp(eller så vsalt man kan).

då kommer dom ''tro att det är vår'' inne. och då kommer dom oftast börja blomma och man får inte bladfall då dom fått vila ute och nu har vår inne. ohyra blir man lätt av med med att duscha dom i badrummet ett par gånger under vintern. övervintrar man dom i rumstemp så får man hålla dom fuktiga i jorden och hålla koll på ohyra (oftast är det bladlöss och det är sällan jag har problem med annat,och bladlöss är lätt att få veck).

innan hade jag dom svalt hela vintern men det kan jag inte längre och det funkar jätte bra att ha dom i rumstemp OM dom fått vila ute. mina har nu på vintern ca +15c +25c.

tar man in dom tidigt på säsongen, så är det varmt inne och ljuset är bra nog för tillväxt så dom växer en del när dom kommer in. sedan blir ljuset drastiskt mindre men det är varmt än inne så dom får vinterskott. sedan utan vila så tappar en del mängder med blad.

har man nu tillgång till svalt utrymme typ +1c +10c. så kan dom stå där.
Östh
Tack flaxss för ditt svar, jag skall fortsätta att läsa o begrunda. Vet tyvärr inte art har bara satt kärnor från en "vanlig" citron som utvecklats över förväntan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon