Full version: hundar i affärer
andersen
Har perioder när jag har allergi,ofta den här tiden på året eller när jag har en förkylning i kroppen,andra perioder så har jag inga besvär alls, då kan jag klappa hundar och inte känna någon allergi, men när jag har problem så märker jag av att jag får andningsproblem vid hund kontakt inomhus i affärer på buss mm,jag behöver inte ens röra hunden, utan jag måste lämna lokalen på engång och dra imej min bricanyl omedelbart.

Finns det någon annan som har samma problem? och varför är det så olika i perioder, när jag var barn och i min ungdom så hadde jag inga problem, vi hadde hundar hemma då, problemen ökar och jag tror att det är mera vanligt med hundar i affärer pga att hundägarna är rädda för att någon tar hunden om den blir lämnad utanför affären.
Rihane
CITAT (andersen @ 28-01-2009, 18:36) *
Har perioder när jag har allergi,ofta den här tiden på året eller när jag har en förkylning i kroppen,andra perioder så har jag inga besvär alls, då kan jag klappa hundar och inte känna någon allergi, men när jag har problem så märker jag av att jag får andningsproblem vid hund kontakt inomhus i affärer på buss mm,jag behöver inte ens röra hunden, utan jag måste lämna lokalen på engång och dra imej min bricanyl omedelbart.

Finns det någon annan som har samma problem? och varför är det så olika i perioder, när jag var barn och i min ungdom så hadde jag inga problem, vi hadde hundar hemma då, problemen ökar och jag tror att det är mera vanligt med hundar i affärer pga att hundägarna är rädda för att någon tar hunden om den blir lämnad utanför affären.

Kan bara tala utifrån mig själv. Jag är pollenallergiker. Värst är gräs och björk. Sedan är jag allergisk mot vissa nötter och frukter som jag undviker. Äpplen, mango, nektariner, aprikoser mm.
Under pollensäsongen känner jag direkt om jag får i mig dessa frukter. Under vintern kan jag ibland äta frukterna utan att få någon reaktion även om jag försöker undvika dom.

När kroppen är "svag" av något annat(i ditt fall förkylning), så reagerar man starkare på det man är allergisk emot är min gissning.
Monaxe
Man reagerar mer och lättare om kroppen redan är nedsatt av ex en infektion, man kan även vara mer utsatt om man har det väldigt stressig eller är sliten av någon annan orsak.
Allergier kan förändras med åren, kan bli bättre men även bli värre.

Vid pollenallergier som björk och/eller gräs är det väldigt vanligt med sk korsreaktion, såsom björk och stenfrukter (äpple, päron, mango plommon osv) och vissa nötter.
Att man får mer korsreaktioner under pollensäsongen beror på att allergin är triggad av pollen och då reagerar kraftigare om man äter ex ett äpple eller får i sig en nöt.
*Stintan*
Jag är inte allergiker men hundägare och jag tycker att det är högst nonchalant och respektlöst att ta med sig hundar in i affärer och inte bara för att det finns allergiker. Det finns även hundrädda människor och människor som inte vill handla kläder t.ex. som är fulla med hundhår. Det borde vara förbjudet utom för servicehundar vilket det är i matbutiker. Jag tycker inte heller att man ska binda hundar utanför affärer utan ska man iväg och handla så får man lämna hunden hemma eller ha med sig någon som kan vara med hunden utanför. Lätt som en plätt.

Vad jag förstår så är det affärsinnehavaren som bestämmer om det ska vara tillåtet att ta med sig hunden in eller inte så det är väl dom man måste försöka påverka.

Att förbjuda hundar på bussarna kan ju vara knepigare.
CillaM
Jag har också funderat över detta och jag tror att det kan vara så att hundar, och katter för den delen, spenderar bra mycket mer tid inomhus höst och vinter, precis som vi människor och då producerar även djuren mer mjäll som flagar. Inomhusluften är ju bra mycket torrare nu för tiden dessutom. Det sägs vara just hudskrapet, mjäll, som vi allergiker är allergiska mot.

Men lika jäkligt som att dra med sig djur in i butiker är den fula ovanan att hölja sig med parfym. Vissa verkar hellre duscha i parfym än att tvätta sig. Snuskigt äckligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon