Hej
Tog sticklingar i våras på Vandrande Jude och Tre Flickor osv. Men nu har jag glömt vilket detta är, Ser inte ut att må sådär jättesuper, den har det kanske för torrt och varmt, står i mitt varma vardagsrum. Ska nog flytta den när jag omplanterar. Har knappt vuxit alls i vinter, men det grönaste längst fram är nog nytt. Någon som har Tre Flickor i en Båt ? Mycket lite info på Google.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
28-01-2009, 21:00
har aldrig hört namnet 3flickor i en båt.
den har för torrt, den gillar värme men vill också ha fuktigt i krukan. på vintern bara lätt fuktig och att den får torka ut på ytan. den är tropisk så den gillar värme.
Jag antar att du menar att det är Vandrande Juden, alltså. Flaxss. Och den är tropisk och gillar värme ? Jag hade ju en stor Vandrande Jude i varma vardagsrummet, som tynade bort mer och mer. Också fast jag flyttade den till badrummet. Tog skott på den innan den gick hädan totalt, tycker inte det riktigt liknar. Detta är vad som återstår.
Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
28-01-2009, 22:58
Tre flickor i en båt kallas oftare "blomstervagga" på svenska. Bildgoogla på det. Jag har inte koll på vetenskapliga namnet.
Men vill nån ha större sticklingar så är det bara att hojta. Jag ska skära ner mina i februari. Brukar ta toppskotten och platera om varje eller vartannat år. Den blir för hög annars.
Edit: Tycker nog att tepas bild liknar den mer än vandrande jude i alla fall, men helt säker är jag inte.
Tradescantian (vandrande juden) finns i en rad olika arter och varianter. Ingen av dem är svår att rota. Däremot gillar de inte fuktig jord, så vattna vänta, kolla att det är torrt och vattna igen.
Hej
Tack MariaS och Ingrid. Skulle nog önska, att det är Blomstervagga i den där lilla krukan. Men är inte det en variant av Vandrande Jude ? Har för mig att det stod Tradescantia på krukan, när jag köpte den. Den var nog inte så där vackert metallic grön, som jag såg på google, den var mattare. Några blomvaggor kom det aldrig, tyvärr. Kanske jag lyckas bättre nu, om det nu är Blomstervagga.
Den Vandrande Juden jag hade, dog nog bort av övervattning, den var fuktig hela tiden. Men nu vet jag bättre, ska plantera Vandrande Juden, skottena i vita muggen, snarast, och den växer ju fort, den riktigt vandrar iväg...
Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
29-01-2009, 21:07
Jag har du haft ihjäl en vandrande jude måste det varit övervattning, inte dör dom av torka i alla fall.
Blomstervagga verkar heta Rhoeo spathacea, samma familj som v.j. Commelinaceae. De påminner mer om dracaena till växsättet än om v.j. så släktskapet verkar rätt avlägset.
Jag har också kollat skötsel och där står att den inte ska torka ut. Det är möjligt att det är så om man ska ha den i optimal växt, men den klarar uttorkning utan problem. Tappar några blad nertill emellanåt men det kommer ju nya upptill. Jag har sett dem som marktäckare i planteringar i Kenya (höglandet), och den gillar svenskt sommarklimat. Då får man fröplantor också.
Alexander-VG-zon3
29-01-2009, 21:15
dom gillar fukt under tillväxten och vill då vara fuktig hela tiden, under vintern ska dom torka ut som jag skrev men dom vill inte ha långvarig torka.
är det torr värme så tynar dom bort(plus mycket fukt under vintern). annars så gillar dom värme och högfukt. när jag hade en sådan senast var när jag bodde hemma och då hade jag ca +25c +35c under vintern som varmast.
Ingrid Zon3
29-01-2009, 21:24
Ok, jag får väl tro på att det gäller i allmänhet då.
Vill nån ha en torktålig klon så lär det bli några toppsticklingar över om en månad ungefär. Den är härdad sen många år av uttorkning mellan varje vattning.
Alexander-VG-zon3
29-01-2009, 21:32
det beror ju på vilken miljö dom är i vad dom trivs med. är det svalt och fuktigt i luften så tål dom nog att torka ut i jorden.
sedan dom tål torka men att dom kanske inte växer optimalt som du skrev, mamma har haft en sådan och den stod utan vatten i 2-3månader i sträck sedan kom där mycket. men den växte inte så mycket och blev lite vissen.
Alexander-VG-zon3
30-01-2009, 08:32
CITAT (Ingrid Zon3 @ 29-01-2009, 21:07)

Blomstervagga verkar heta Rhoeo spathacea, samma familj som v.j. Commelinaceae. De påminner mer om dracaena till växsättet än om v.j. så släktskapet verkar rätt avlägset.
den heter nu Tradescantia spathacea
Vandrande jude heter Tradescantia fluminensis
samma släkte som Trädgårdsväxten Tremastarblomma Tradescantia x andersoniana ,alla får dom samma typ av blommor.
Hej
Jaha. Tremastarblomma har jag nog också i min trädgård. Fick i somras av en bekant. Men nu såg jag idag att skottet längst till vänster var helbrunt !! Det kommer inte att gå det här. Snart far väl resten också...Det är väl bara att erkänna. Vissa kan inte få gröna fingrar. Jag menar, jag har gjort som man ska, men ändå funkar det inte...
Hälsn lessen Tepa
Alexander-VG-zon3
30-01-2009, 20:17
CITAT (tepa @ 30-01-2009, 20:14)

Hej
Jaha. Tremastarblomma har jag nog också i min trädgård. Fick i somras av en bekant. Men nu såg jag idag att skottet längst till vänster var helbrunt !! Det kommer inte att gå det här. Snart far väl resten också...Det är väl bara att erkänna. Vissa kan inte få gröna fingrar. Jag menar, jag har gjort som man ska, men ändå funkar det inte...
Hälsn lessen Tepa
så tråkigt!
men visst har du gröna fingrar ! , men dom är tåliga dom här växterna och dom kommer börja växa snart när det blir mer ljus.
Jag håller tummarna. Tack för trösten, Flaxss. Inte ge upp.
Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.