Full version: Beskära Prickblad ?
tepa
Hej

Det står i mina skötselråd, att man ska beskära Prickblad på våren, ända ner till 10-20 cm. Jag gjorde det ifjol, men inte märker jag någon större skillnad, att den blivit buskigare. Tänker ni beskära era ?

Hälsn Tepa
tepa
Ingen ?

Mvh Tepa
Jojjan
Jag har inte beskurit mina fast jag köpte dem nog på våren för två år sen. Jag har läst att de blir kala nertill om man inte gör det, men än så länge har mina blad hela vägen ner...
tepa
Hej Jojjan

Kala nertill ? Då ska jag nog kapa. Tack.

Hälsn Tepa

Alexander-VG-zon3
man behöver inte beskära dom alls.

att dom blir kala ner till är endast av att det blir för lite ljus. jag själv gillar när det är mer ''träd'' känsla. packat med blad och skott från topp till tå tycker jag inte är så snyggt. det som hjälper mot kala stammar är att tillföra mer ljus.

ska du få den buskigare så måste du toppa skotten hela tiden. av att klippa ner den en gång på våren ger än då bara ett par nya skott som växer rakt upp lika glest.

tepa
Hej Flaxss

Jo, jag vill ha en buskigare planta. Och dom där skotten då, går det att rota i vatten ? Men då måste det väl vara skott och inte bara blad ? Ett skott av Prickblad är väl två "förgrenade" blad ihop ? Eller hur ska man klippa...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
ja du kan ha dom som sticklingar det som blir över du kan plantera dom i samma kruka så får du en fylligare planta. vill du ha den buskigare så toppar du alla skotten regelbundet under våren-sommaren.

rötter och nya skott kommer vid dom ''ringarna'' på stammen. så vill du toppa den så klipper du en halv cm ovanför ''ringen'', vill du ha som stickling så klipper du en halv cm under ''ringen''.
tepa
Finemang ! Tack Flaxss.

Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon