Elcyion
Jag har bara sett dem i mataffärerna, och där är plantorna ganska små. Det är långa "grenar" och på dem sitter det massor med blad. Runda i ena ändan, och spetsiga i den andra. På ovansidan är det gröna, med någon form av silverfärg ovanpå. Man ser det gröna genom det silvriga. På undersidan är de lila/röda. De sätter rötter om man stoppar ner en avbruten kvist i vatten.
Platinum
Kanske det är någon form av Plectranthus, själv har jag denna...Plectranthus oertendahlii och den är lilaaktig på undersidan.

Annars kan det ju vara någon ranka förstås...de brukar rota sig snabbt i vatten.
Elcyion
Nä. Det är inte en sådan. På den jag tänker på sitter bladen liksom på rad på varje ranka. Här sitter de mer i en klump. Sen är den gröna färgen mörkare. Silverfärgen ger samma effekt på bladen (lite skimrande), men man ser att det är silverfärg om man kollar ur en mer ljusfattig vinkel.
Ingrid Zon3
"Hjärtan på tråd" kanske?
MariaS

Hjärtan på tråd Ceropeegia woodii
Elcyion
Nä. Inte den heller. Bladen ser ut att kunna vara i strl med dem på översta bilden. Liknande form, men mer spetsiga. Osäker på om de är taggiga i kanten eller inte.
MariaS
Är det en vandrande jude kanske... Tradescantia

Platinum
Finns ju en ranka son liknar gullranka men den har blad som är strimmade i lila och silver...minns inte vad den heter men kan va den. Den var lila på undersidan av bladen då den fortfarande levde hos mig....för nått år sen sad.gif

Vandrande jude tänkte jag på nu ser jag efter MariaS inlägg.
Elcyion
MariaS: Det var precis en sådan jag tänkte på biggrin.gif Nu vet jag vad jag ska leta efter *s*
Azur
Silverranka ser ut som du beskriver också.
Ingrid Zon3
Snor tråden lite. Men silverranka har jag inte sett förr, vill ha!!!
Var får man tag i såna?
Rihane
Tror jag förstår vilken du menar. Den var vanlig för tjugo år sedan. Påminner om ampellilja förutom bladen ser ut som översta bilden.
Moses-någonting när jag googlade.
Nu kom jag på det!
Arons skägg....

Kanske?

(Klicka på bilden så kommer du till odlas sida om den och en större bild)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon