Maria_z5
Hej på er kloka människor!!

Jag misslyckas alltid med mina aklejor de gror helt enkelt inte.
De är stratifierade och har haft olika mycket täcke men tji att det händer något.
Av ca 100 frö förra året kom bara ca 10 upp!! thumbdown.gif
Tala om att jag blir irriterad. ranting.gif

Har ni några tips??

Kram, Maria
DragonLady
Jag brukar strö ut fröna på hösten direkt där jag vill ha dem, älskar aklejor.
Annars brukar jag ställa ut dem i ett par plusgrader ett par veckor när jag sått dem och sedan ta in dem i värmen och då kommer de så snällt..
Vissa har jag inte ställt ut och de kommer ändå.. så lite luriga är de giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man får bäst resultat ifall man har färska fröer (ej torkade), behandlar dem som ljusgroende + stratifierar.
Eva 33c
CITAT (Maria_z5 @ 29-01-2009, 00:35) *
De är stratifierade och har haft olika mycket täcke men tji att det händer något.
Kram, Maria

Hur länge stratifierade du dina fröer? Var de allihop från samma påse eller var det flera olika sorter?
Aklejor kan ju vara lite luriga som sagt. En del gror på en vecka utan kallperiod (tex A chrysantha) och andra vill ha jättelång kallperiod för att gro. och en del gör "både och", några fröer gror varmt och resten kommer efter en kallperiod.
Jag brukar så mina aklejfröer på vintern och ställa ut direkt. Sen får de gro när våren kommer, dvs nångång i april-maj. Då har de ju fått kanske tre månader vinter. Och då brukar faktiskt alla sorter gro, jag tror inte jag haft någon omgång genom åren som inte grott alls.

Men visst kan man få dåliga frön ocskå, så det så. smile.gif
Maria_z5
Ja, i så fall så kan jag konstatera att det är jag som har nåt hyss för mig.
Jag har sått olika sorter från olika leverantörer samt pinfärskt frö och har ändå misslyckats verkar som att jag kanske täckt för mycket... Ska behandla dem som ljusgroende i år med stratifiering! crazy.gif

Hoppas det går bättre i år.

Maria kompiskram.gif
Alba
Jag har också läst att det inte är alla aklejor som behöver stratifieras.
Jag ställer ut alla för att vara säker....kan inte hålla isär annars.

Ställ inte ut dem direkt efter sådd......kanske du har problemet där.
Jag sådde mina i fuktad såjord. Lät dem stå inne 1 dygn. Därefter ut i kylan i 8 veckor.

Rihane
Har sått mina på hösten och låtit dom stå ute övervintern. Har inte tagit in dom. Dom stod inte inne ett dygn innan heller men jag har förstått att det är bättre. Jorden suger i sig vattnet lättare då tror jag. Men jag sådde ute på hösten så pass tidigt att det nog inte var ett problem.
Maria_z5
Jag ska tänka på att inte ställa ut dem direkt utan dagen efter.
Misstänker att de förra fröna stod ute för kort tid, jag är nog lita snabb och ta in och driva dem av ren nyfikenhet. whist.gif

Maria
Eva 33c
CITAT (Maria_z5 @ 30-01-2009, 16:20) *
Ska behandla dem som ljusgroende i år med stratifiering! crazy.gif

Ja kanske har du täckt för mycket. Själv sår jag alla perennfröer uppepå jorden och täcker sedan med vemiculit bara så pass att fröna inte syns. Vermiculiten hjälper till att hålla fukten men släpper ändå in ljus till fröna. Om de nu är ljusgroende så är ju det bra. Jag har aldrig tänk på det. Täcker man inte alls så torkar de ju lättare ut.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon