Full version: Flamingo blomma
boxer2
Hur sköter man en flamingoblomma och vilken jord trivs den bäst i?
tepa
Hej Boxer

Flamingon ställs ljust, skuggas lite om i söderfönster. Rumstemp året om, aldrig under 15 grader. Hålls jämt fuktig, aldrig blöt, vattnas med ljummet vatten. Kalkfri näring vår till höst. Planteras i porös lucker jord eller anthuriumjord. Planteras djupt i hög kruka, när klumpen "lyfter" täcker man rothalsen med mossa, som hålls fuktig. Det främjar blomningen. Dessa råd har jag fått på google.

Tack för mig

Tepa
Dilara
Det räcker med att: ha dom kvar i sin urspringliga kruka, vattnas jämnt (får aldrig torka ut) och ställas ljust (inte solljus), och så rumstemperatur året om.
vanjalarsa
Hej

Jag har i dagarna köpt en s.k Rosenkalla. DEn är ju väldigt lik Flamingoblomman.
Har den samma krav och behov?

Tacksam för svar!

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Dilara
De är snarlika, men inte identiska. Båda är lättskötta och ska skötas precis på samma sätt.
vanjalarsa
TACK !
mvh Vamjalarsa rolleyes.gif
boxer2
Efter ca 3 dagar torkade min flamingo på bladen och blommorna, den käns som en bukett man torkat, varför gjorde den så?
Bassam
Tack för frågan
Jag tycker att du glömde det utan vatten, eller de står i kalt.
H: Bassam
boxer2
CITAT (Bassam @ 01-02-2009, 19:20) *
Tack för frågan
Jag tycker att du glömde det utan vatten, eller de står i kalt.
H: Bassam

Nej den stod inte kallt och jag glömde inte vattna den.
Varför blev den så?
Finns det någon chans att den överlever?
tepa
Hej Boxer

Min relativt nyinköpta Flamingo (eller är det Rosenkalla ? ) drabbades av samma sak. Månne den inte ska överleva. Hur har det gått med din ? Min ser ju jättefin ut annars. Står varken för torrt eller för kallt.

Hälsn Tepa
Dilara
CITAT (tepa @ 07-02-2009, 18:41) *
Hej Boxer

Min relativt nyinköpta Flamingo (eller är det Rosenkalla ? ) drabbades av samma sak. Månne den inte ska överleva. Hur har det gått med din ? Min ser ju jättefin ut annars. Står varken för torrt eller för kallt.

Hälsn Tepa

Boxer2 om plantan har torkar vet jag inte vad det kan bero, men tepa - det ser ut som att blomman har gjort sitt. Det kommer att komma nya blommor så smånign om och de håller väldigt länge.
Bassam
Tack för frågan
den torkar på grund att fick mera vatten, o de kan torka på den här tiden på grund lite ljus också jorden saknar näring CA ZN S, min förslag.
den kommer igen tillbaka under våren om du planterar de i bra jord och duscha då och omsorg på vattnar.
obs: du ska se noga om de har ohyra som TRIPS eller inte.
Lycka till- H:Bassam
tepa
Hej

Hur viktigt är det med Anthrium jord till Flamingo, när man planterar om ? Måste jag köpa en hel säck sådan för min enda Flamingo, som det gäller ? Eller det kanske finns i mindre påsar.

Hälsn Tepa

tepa
Hej

Nu har jag omplanterat den äldre av mina två Flamingos. Jag satte vanlig krukväxtjord, täckte rothalsen väl och lade på mossa. Det där med surjord, är det för att den ska hålla fukten bättre eller är det för något annat ? Hursomhelst så satte jag vanlig blomjord som innehåller små lecakulor. Jag kan nog blanda i lite torv också, när mina torvblock på gården tinar. Ska jag det ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Mina två Flamingoblommor ser bedrövliga ut. Läst att dom inte vill ha under 16 grader, men nu när det varit
så kallt ute så har det nog varit 13 grader i sovrummet (snålat på värmen) där den ena står. Den andra står
i matsalen, där det kanske varit 15-16 grader i fönstret. Tror ni det är kört eller kan de ta sig lite senare i
vår när jag planterat om? Den i rosa kruka är den som stått kallare. Den har ju fått slagsida!

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon