Sussie F-Flower
Men ojoj!!! Nu blev jag så förtvivlad. fear.gif sos.gif
Upptäckte för en stund sedan bladlöss på de nedre bladen på flera bulber på min Nobile som har fått flera knoppar nu (för första ggn sedan jag köpte den för ett år sedan) samt tre nya bulber på gång.

Jag vill duscha och behandla varenda blomma i hela huset så att dom inte förökar sig nåt mera!!!

Men hur duschar jag alla orkidéer? Dom som inte får stå med vatten i bladrosetten... jag brukar bara torka deras blad med en fuktig trasa i vanliga fall...

Kan jag duscha dom ändå och efteråt vända dom upp och ner samt att försöka hålla kvar komposten? Måste jag hålla dom upp och ner till det inte finns en enda droppe kvar i bladvecken? Eller lever lössen/äggen i komposten så att jag måste byta den ändå?
Om lössen lever i själva krukan också, kanska jag kan ställa dom i ohyrelösningsbad en stund, efter att dom blivit duschade? Jag hoppas innerligt att dom bara lever i bladen!

Kan ingenting om bladlöss och i mina orkidéböcker fanns inte ens bladlöss med på listan över "Vanliga skadedjur".

Hoppas att någon har ett bra tips att ge!
smiley_small_hug.gif
skogstroll
Jag skulle nog spola dem rena både på blad (osv) + spola bort komposten, spola rötterna och plantera om. Jag har tidigare kört en kur där jag tvättat blad och planta, spolat bort kompost och doppat rotklumpen i tobaksblandat vatten (vatten som gottat sig i lite gamla fimpar) och sen planterat om.

Vid sköldlöss och ullöss tror jag att hanen bor i jorden medans honan ställer till sattyg på bladen. Man måste alltså bli av med allt. Nu var detta för sköldslöss eller ullöss, bladlöss inbillar jag mig är lite enklare. Jag är inte hundra men googla till Orchidéhuset så kan du kontakta dem på sin hemsida, de är jätteduktiga. Annars kan jag ta en titt i mina böcker.
MariaS
Du kan duscha orkidéen helt, utan komposten. Det gör den bara gott. Sen ger du den ny kompost.
Bassam
Tack för frågan:
Jag tycker att du kan lägga provado pinnar i jorden.
H:Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 29-01-2009, 19:11) *
Tack för frågan:
Jag tycker att du kan lägga provado pinnar i jorden.
H:Bassam

Vilken jord? Provadopinnar fungerar INTE på orkidéer
Sussie F-Flower
Tack för ALLA svar!!! thanks.gif
(nu har jag kommit hem igen...)

Dom är alltså inte SÅ himla känslig för att duschas...?
Tack, det var skönt att höra.

Då ska jag börja om en stund att i alla fall ta hand om Nobilen. Jag har inte sett en enda lus på de andra orkidéerna trots att dom står/hänger i samma rum. Undrar varför just den här var så utsatt?
Hinner inte plantera om förrän till veckan men en dusch samt "spindel+insektsspray" ska den få ikväll i alla fall! wub.gif

Attans om alla knoppar faller av pga dessa förbaskade kryp!!! mad.gif

Det borde väl finnas löss på flera växter men jag har inte hittat några ännu.
Ska söka vidare när det blir dagsljus.
Tack så länge för all hjälp!
smiley_small_hug.gif
MariaS
Löss angriper i regel bara växter som inte mår så bra. Av ngn anledning mår just denna orkidén altså inte bra. Kanske är det just dusch och kompostbyte som behövs...
Alpiner i Halmstad
Vanliga bladlöss brukar inte ställa till problem för orkideer. De kan massföröka sig om plantan lider av vattenbrist i bladen, sockerhalten stiger och lössen får dukat bord. Provado-spray är effektivt mot bladlöss, sänk ned plantan i en plastpåse, spraya och knyt till. Efter en natt har bladen tagit till sig de systemiska giftet och du kan släppa ut plantan.
Biggan_
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 30-01-2009, 15:02) *
Vanliga bladlöss brukar inte ställa till problem för orkideer. De kan massföröka sig om plantan lider av vattenbrist i bladen, sockerhalten stiger och lössen får dukat bord. Provado-spray är effektivt mot bladlöss, sänk ned plantan i en plastpåse, spraya och knyt till. Efter en natt har bladen tagit till sig de systemiska giftet och du kan släppa ut plantan.

Så gör jag också, och det funkar tummenupp.gif !
Sussie F-Flower
Alpiner:

Jahaaa g.gif duh.gif Ja, det stämmer nog att den har fått lite för lite vatten...
"Sockerdropp" på 3-4 orkidéer. Den här Nobilen har ju av förklarliga skäl egentligen behövt mer vätska än vad den har fått, då den både har bildat ett gäng med nya knoppar samt nya bulber...

Jag vet att jag någonstans har läst vad det beror på, det där med "dragspelsblad". (veckat blad), min Nobile har 2 sådana blad. Var det vätskebrist det berodde på, det också?

Vilket smart sätt med plastpåsen! Det ska jag komma ihåg! thanks.gif
Till den här behöver jag nog en sopsäck, har ingen påse som är så "hög".

CITAT (MariaS @ 30-01-2009, 06:50) *
Löss angriper i regel bara växter som inte mår så bra. Av ngn anledning mår just denna orkidén altså inte bra. Kanske är det just dusch och kompostbyte som behövs...

Så sant... Ska pyssla om den lite xtra nästa vecka!

Tack!

CITAT (Biggan_ @ 30-01-2009, 15:24) *
Så gör jag också, och det funkar tummenupp.gif !

Smart idé! Då slipper man ju lukten också! laugh.gif
HelenJ
Men... nu måste jag fråga....
Orkidéer är ju epifyter, och de flesta lever i regnskogen där det ju är en fuktig miljö. Och så skulle de inte tåla att duschas?
Eller gäller det bara Dendrobium? confused.gif
MariaS
CITAT (HelenJ @ 30-01-2009, 23:00) *
Men... nu måste jag fråga....
Orkidéer är ju epifyter, och de flesta lever i regnskogen där det ju är en fuktig miljö. Och så skulle de inte tåla att duschas?
Eller gäller det bara Dendrobium? confused.gif

confused.gif Det är klart att alla orkidéer ska duschas. Regelbundet. Antingen i den vanliga duschen eller med handdusch. Däremot bör man duscha brudorkidéerna från sidan eller underifrån. De ruttnar nämligen om det lägger sig vatten i bladfästet..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon