renate
När jag bläddrade i LÅs Gammaldags buskrosor,föll min blick på dessa tvår ljuvliga rosor som jag ännu inte ha men nästan måste ha.De skulle får plats i min rosgång där jag har en del Albor.Ev får de 2 Lichterkönigin Lucia flytta på sig,men de förgylla hösten med sin sen blomning så de får nog vara kvar.
Thé
Jag har en Chloris jag köpte på Roskraft i somras, men den är extremt ynklig än så länge. Jag misstänker att det kommer att ta många år innan det blir någon form av buske av den (rotäkta).

Precis som du föll jag för de vackra bilderna i LÅG smile.gif
Ezereht
blev det några foton Thé ? Jag undrar hur blommorna ser ut på Chloris. Ibland ser dom ut som bollar ibland lite mera strukturerade... vilket är sanningen ?
lena uppsala
Jag har båda rosorna. Chloris har små ljusrosa blommor,den kan bli ganska hög,bör inte bli över 150cm,tror jag att jag läste någonstans.Jag flyttade min i höstas till min odlingslott,eftersom den blev lite för stor på min uteplats.Frisk och skuggtålig.
Även FDP är en trevlig och söt ros.Min har inte blivit så kraftig,men är ganska frisk.Den har lite större blommor än Chloris. tyvärr har jag inga foton på dem ännu.(fast jag haft dem i 7-8 år). Har ganska nyss skaffat kamera.
Thé
CITAT (Ezereht @ 30-01-2009, 00:58) *
blev det några foton Thé ? Jag undrar hur blommorna ser ut på Chloris. Ibland ser dom ut som bollar ibland lite mera strukturerade... vilket är sanningen ?

Ha ha, inga foton. Den övervägde inte ens att blomma.
renate
Det var inte de bästa betygen för rosorna,men jag ska testa tror jag annars får man inte veta.
Thé
CITAT (renate @ 30-01-2009, 11:57) *
Det var inte de bästa betygen för rosorna,men jag ska testa tror jag annars får man inte veta.

Om du menar att min inte blommade så beror det på att den är pytteliten. Den ser mer eller mindre nyfödd ut smile.gif
renate
CITAT (Thé @ 30-01-2009, 16:26) *
Om du menar att min inte blommade så beror det på att den är pytteliten. Den ser mer eller mindre nyfödd ut smile.gif

Haha det var kanske ett måndagsexemplar som min Mme Boll.Jag har inte beställt än det fattas en,man måste beställa minst 5 rosor från Koggens plantskola,jag har bara 4 än så länge och det börjar blir trångt här.

[
Ezereht
Hmm jag behöver en ros som helst ganska snabbt blir stor. Kanske inte Chloris då. Tänkte flytta på en svartfläder (liten planta) om den nu överlevt vintern ens, och vill ha en stor rosbuske där. Helst med rosa blommor. Helst inte så jättetaggig, annars hade ju en pimpinell varit bra. Men dom är så himla taggiga hmm (kommer Svennis ge mig ett mörkt öga nu wink.gif ).

Mina funderingar på alternativ var: Chloris, Baron de wassenaer, Magnifica, Glory of Edzell, Martin frobischer, Wasagaming, Mozart (fast kanske för klen), och kanske den där som Kajsa gillar, austin-rugosa.. fast den kanske doftar för mycket. Nej jag vet inte faktiskt. Ett tag tittade jag på Maidens blush också men den kanske inte blir nog "buskig". Eller så skippar man rosidén och har bara en buske där av något slag, kanske bukettapel av den nya E-sorten som visst är lite lägre.
Soldanella
Jag har tre albarosor,

Chloris, Maidens blush och Mdme Plantier,
Chloris är den tåligaste, och mest kraftigväxande av dem. Nästan helt utan taggar vilket är positivt, Mdme har för veka grenar och släpar ofta blommorna i marken, Maidens blush har haft otur med ohyra nästan varje sommar, dessutom är den känslig för fukt och blommorna ruttnar ofta.
'
Jag rekommenderar absolut chloris, blommorna är ca 8 cm breda med mycket god stark gammaldags doft. Lätt brytning mellan vit och rosa färg. blommorna brukar jag ta in och lägga i vattenfyllda skålar och som Alba får man väl säga att Chloris står sig relativt bra. En annan som jag inte har men absolut också tipsar om är Celestial, en underbar Alba skönhet med de absolut mest perfekta knopparna man kan hitta.

renate
Det blir absolut en Cloris,alla rosor du räknar upp Soldanella har jag redan och de är helt underbar.Mme P behöver stöd fast det behöver Maidens Blush med när den blommar trots sina styva grenar.
Thé
Ezereht, om du inte köper en rotäkta är det kanske lite mer fart på den. Min såg ynklig ut när jag köpte den, men det fanns inte så många att välja på. Sedan växte den inte heller, utan fick någon sjukdom. Jag hoppas på nästa säsong.
gulmåra
Jag har Chloris och har haft FdP. (sorken tyckte den var smaskig -cry-.gif ). Chloris växer som sjutton brevid mitt växthus. Nästan lite för mycket och precis som Lena i Uppsala har jag också läst någonstans att den ska hållas lite lägre för att blomma som allra bäst.
Jag har inte heller några bilder på Chloris?! Det får bli ändring till sommaren...
FdP är en saknad ros så den ska jag köpa vid tillfälle.

Ezereht, Wasagaming har jag nyligen planterat för att den ska bli stor på bredden dvs sprida sig med rotskott. Runt metern hög enligt Roserier från Roskraft.
Martin Frobisher är lite futtig hos mig än så länge, trots lock och pock, men det är väl en ros som funkar bättre i högre zoner?
Stiffe
Ezereht: klart du ska ha en rejäl ros. yes.gif Jag tror på Chloris, även om jag inte har den själv, än. Kan naturligtvis också rekommendera Celeste, ty det är en underbar ros. Våran bildade en stor buske redan första året. En klart buskig buskros, med halvfyllda rosa blommor som doftar ljuvligt, (men inte jättestarkt).

Appropå storlek & växtkraft så är det stor skillnad på rotäkta resp okulerade. Rotäkta tar betydligt längre tid på sig, och blir inte heller lika höga. Sedan är det också stor skillnad på planta och planta, (oavsett rotäkta el okulerat). Vissa är praktexemplar, och har växtkraft därefter.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon