|
Nu är det dags för en bra rabattros, en av de bättre  En kraftig ros med " gammaldags blommor " fransk ros från Meilland 1993, Floribunda ros  Enligt expertisen doftar den svagt av päron. Planterade fem st runt vår nya damm i våras och dom blev ca 1 m, men jag har två andra här som visat att rosen kan bli 1.20 hög, kan få kraftiga skott.  Ska växa soligt och är mest frisk, här en sen höstbild. Ganska tuff ros klarar säkert zon 4, vissa år fryser den inte ner ett dugg.
Nu har man jobbat flitigt med fotografiapparaten igen.  Rabattrosor tillhör inte direkt mina favoriter, men den här ser ju riktigt juste ut. Fina blommor, och omgiven av liljor, som inte slagit ut. Det tyder på orientaliska liljor, de är sena, och mycket vackra och väldoftande.  Hm, appropå det, så börjar det bli dags att fundera på årets liljelöksinköp. /S
Rosen är vackert,men en rabattros.Doftar den?Zon 4 hmm, jag tycker den liknar lite Etude i färgen i alla fall men inte blommornas form.
Ezereht
30-01-2009, 01:00
Förlåt men jag måste bara fråga...ni som har många liljor, vad gör ni åt liljebaggarna? Dom bara äter upp mina! Jag tänkte ge upp och bara ha dagliljor.. Fast dom där höga fina liljorna är ju så himla snygga när man klipper och tar in rosbuketter, att blanda med. Om dom har några blad kvar vill säga *gah ...
lena uppsala
30-01-2009, 05:33
Har också Leonardo,den är underbar! Blommar länge och mycket,men jag tycker inte den doftar just någonting.
Är den så där knallig i färgen? Eller är det skärminställningarna?
Hmm, det är nog egentligen första bilden som avviker lite i färg...
Jag har funderat på denna. Får fundera vidare. Den verkar väldigt bra.
pleximaster
30-01-2009, 10:39
IMG_8066.JPG November 2008 Planterade en häck med 18 stycken i våras, har beställt 8 till för att förlänga den då det blev så bra. De har dock en ganska knallig rosa färg när de slagit ut men de bleks sedan i solen. De har även ett mycket glansigt bladverk så de passar bäst lite försig själva om man har tex många gammeldags rosa roser. mvh plexi
CITAT (Ezereht @ 30-01-2009, 01:00)  Förlåt men jag måste bara fråga...ni som har många liljor, vad gör ni åt liljebaggarna? Dom bara äter upp mina! Jag tänkte ge upp och bara ha dagliljor.. Fast dom där höga fina liljorna är ju så himla snygga när man klipper och tar in rosbuketter, att blanda med. Om dom har några blad kvar vill säga *gah ... Finns inga genvägar med liljebaggar, tyvärr. Jag har mycket liljor, har försökt dra ihop liljorna till få rabatter och sedan får man plocka allt man ser från vår till höst, liljebaggarna övervintrar ihop med liljan och när liljan sticker upp så är dom med. Det har skrivits här på Odla att Myrr ev kan ta kål på en del om man strör ut det, men jag tycker inte om tanken så ... Så handjaga hela tiden och ofta ! Pleximaster, en häck med denna underbara ros, så ljuvligt ska inte det vara och din häck blommar i november
Ezereht
30-01-2009, 14:03
Kom på att jag ju fotade den här rosen när jag var i Visby, ska ta och lägga in ett foto. Den hade stark färg, men den kändes mättad, så jag störde mig inte på det. Inte "skrikig". Blommorna var bolliga, lite som jag hoppas Raubritter ska bli fast R kanske är mindre fylld och mer romantisk ^^ och Leo mer stilig.
Ja, den är underbar inte ett dugg skrikig  Jag gillar växtkraften hos rosen och att den är frisk, att den sedan doftar lite svagt gör mig inget, har så mycket annat och dofta på. Skulle du inte plantera denna Ezereth eller har jag drömt ?
Ezereht
30-01-2009, 17:17
Jo jag funderar på att plantera en till sommaren.  Tror jag frågade dig om den för några dar sedan Kajsa, om du trodde den skulle klara Umeå, såg den i min nya del av LÅG rabattrosor, och kom ihåg att jag gillade den, men när jag såg den i somras trodde jag aldrig att den kunde klara sig så långt upp. Visby är väl zon 1. Men stod i LÅG den var en av de härdigare rabattrosorna. Raubritter har jag två sticklingar av, planterade på framsidan. Men den rabatten kan nog utvidgas
Klart du ska testa rosen, du får skälla på mig om dom dör  Välj en varm plats.
svennis
31-01-2009, 15:54
Leonardo da Vinci har blivit framröstad 'Finaste rosen' flera gånger på Trädgårsföreningen i Götebog
Liljebaggar, vad är det? Är lyckligen förskonad, än så länge, så det gäller att passa på att vara fräck medan man kan. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|