Full version: Typ av palm?
perrand
Hej,

Jag har fått en liten planta som börjar växa till sig nu. Jag fick den av en bekant som plockat den i Spanien. Någon som har en aning om vad det är för sort?

Mvh,
Per

[attachment=30193:palm.jpg]
Alexander-VG-zon3
Washingtonia- art , svårt att se vilken när den är så liten. men skulle tro Washingtonia robusta.

den vill under tillväxten ha mycket värme och mycket ljus. håll den fuktig under tillväxten och ge näring ca 2-3gånger i månaden från april till aug. under vintern är det bra om den kan få ha det svalt ca +10c men det är inget måste. om du kan så sätt gärna ut den efter frostrisken är förbi och ta sen in den innan frosten kommer. får den vara ute kommer den växa bra och trivas bra.
Bassam
Tack för frågan
Jag tycker att den ser ut som Cycas revoluta Koglepalme placera solig gärna halvskygge. Det kommer från Asien Japan. Nästan alla palm har samma skötsel som Flax skrev.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 30-01-2009, 21:54) *
Tack för frågan
Jag tycker att den ser ut som Cycas revoluta Koglepalme placera solig gärna halvskygge. Det kommer från Asien Japan. Nästan alla palm har samma skötsel som Flax skrev.

Nej det är en Washingtonia art ev Washingtonia robusta. tyvärr
nelly.trott
CITAT (Bassam @ 30-01-2009, 21:54) *
Tack för frågan

Denna på bilden är Cycas =) inte likt den WASHINGTONIA arten =)
Bassam
Tack för frågan
Om du ser noga på WASHINGTONIA palm, de blir fram tiden store o o möjligt att planerar i kruka ..
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 31-01-2009, 13:44) *
Tack för frågan
Om du ser noga på WASHINGTONIA palm, de blir fram tiden store o o möjligt att planerar i kruka ..
H:Bassam

allvar?

tycker du inte denna ''kottepalm'' är stor då?

inte skulle jag ha plats med en sådan Cycas revoluta
http://2.bp.blogspot.com/_oH7YVmRWh-s/SDss...as+Revoluta.JPG

NEJ jag vet att det är en Washingtonia (99miljoner% säker)

MariaS
Cycas revoluta ungplanta.

Washintonia robusta ungplanta.

BAra genom att titta på dessa bilder, är det uppenbart att det INTE är en Cycas. Liknar ju faktiskt väldigt mycke det flaxss säger, en Washingtonia!

Bägge vill ha varmt, soligt och stå i väldrenerad jord. Bägge kan växa sig RIKTIGT stora om de trivs. Bägge gillar att komma utomhus på sommaren.
perrand
Tack för svaret! Efter att ha tittat runt på lite bilder av Washingtonia Robusta så håller jag med dig om att det med största sannolikhet är en sådan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon