vanjalarsa
Har köpt en för mig okänd krukväxt på Plantagen. Kan verka tokigt men jag bara föll för den.
Det latinska namnet alpina luteoc . TRor att den tillhör samma släkte som ingefäran.

Men skull e väldigt gärna vilja veta mera om skötsel ock krav.
tusen tack på förhand vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
är det en Roscoea alpina du köpt?

det är en trädgårdsväxt som trivs på friland i väldräneradjord i ett varmt och soligt läge.

jag vet inte hur dom funkar att ha som krukväxter men du bör nog ge den en vintervila på ca +1c +10c.

ska du odla den i kruka så är det bra om du nog kan ta ut den vid plusgrader och in vid vårfrost, sedan ha den ute hela våren-sommaren-och tills det fryser och då tar du in den till ett torrt men svalt utrymme. under tillväxten vill den vara lätt fuktigt och näring ca 2gånger i månaden. den vill ha väldränrad jord även i kruka.

Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att alpina luteoc . = Alpinia luteocarpa = smal galangarot och isåfall är den inte härdig att ha ute i trädgården, den växten kommer från Filippinerna.

De flesta ingefärsväxter vill ha rumstemperatur, bra ljus, väldränerad och lucker jord som får torka upp lätt mellan vattningarna. Växten brukar gilla att vara utomhus under sommaren i lugnt, skyddat, halvskuggigt läge
vanjalarsa
Tack snälla för bra svar !!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon