kajsalota
Jag skulle gärna ta emot tips på en bra och god vintersquash för förvaring?
Bassam
Tack för frågar
Förvaring av Blue Hubbard Efter skörd låt den mogna på varm torr plats ett par veckor och
sedan är det svalt och torrt som gäller, lagras tre månader till ett år.
, att hänga upp en korg i taket på garaget, förrådet eller källaren är inte så dumt.
H:Bassam
Eva 33c
Vintersquash har ganska lång utvecklingstid. Jag vet inte var du bor, men hos mig i zon 5 är det egentligen bara sorter med under 100 dagars utvecklingstid som funkar. Gold Nugget och Rondini brukar hinna ge mogna frukter. Sommarsquash kan man ju skörda i alla stadier men vintersquash bör få sitta kvar tills de är fullmogna, speciellt om man ska lagra dem. Min skörd blir aldrig större än att frukterna håller sig bra bara genom att ligga på en bänk i köket. Jag har några frukter kvar av årets skörd som fortfarande ser fina ut.
På Runåbergs Fröers hemsida finna bra info om lagring av vintersquash. Grönsaker/Fruktgrönsaker/Squash/Vintersquash och sedan länken Hela odlingsbeskrivningen
Bassam
Tack för frågan
Jag sa att man kan lagra de i rum temperaturen o de lever länge.
H:Bassam
eugenia
Sommarsquash kan man ju skörda i alla stadier men vintersquash bör få sitta kvar tills de är fullmogna, speciellt om man ska lagra dem.
[/quote]

Sommarsquashen Cocozelle kan man låta mogna ordentligt och lagra dem ända tills nu (februari). Skalet är då stenhårt och fruktköttet orange, sött och lite trådigt, helt annorlunda än den ser ut som "ung". Användbart alternativ till vintersquash tycker jag, även om de är fantastiska grönsaker. Vintersquashen ger inte lika många frukter som sommarsorterna som verkligen överöser en med squash under sensommaren.(Det är därför jag sparat dem ända till nu.)
Eva 33c
CITAT (eugenia @ 03-02-2009, 21:42) *
Sommarsquashen Cocozelle kan man låta mogna ordentligt och lagra dem ända tills nu (februari). Skalet är då stenhårt och fruktköttet orange, sött och lite trådigt, helt annorlunda än den ser ut som "ung". Användbart alternativ till vintersquash tycker jag, även om de är fantastiska grönsaker. Vintersquashen ger inte lika många frukter som sommarsorterna som verkligen överöser en med squash under sensommaren.(Det är därför jag sparat dem ända till nu.)

Men hur stor blev den som färdigmogen? Jag har också odlat Cocozelle men bara använt den som sommarsquash. Men jag vill minnas att frukterna som inte skördades i tid blev jättestora och ganska lösa i "köttet". Hårdnade skalet efter att du plockat in dem? Mina höll sig inte hur länge som helst utan mörknade, men då låg de i kylskåpet. Hur har du förvarat dina?
eugenia
De genomgår olika mognadstillstånd och de flesta fullmogna frukter blir jättestora, 40-50 cm långa ibland mer. Om de varit lösa efter lagring så var de nog inte riktigt mogna tror jag. Mina har varit potatisaktiga i september-oktober och mer rotfruktsaktiga i december-februari.

Jag skördade vissa sent, tills de slutat växa på längden och börjat mörkna. I höstas förvarade jag dem utomhus om det var plusgrader, annars i garaget inbäddade i halm. Vissa hade jag inne i huset som prydnad för att sedan ätas. Det är ju så tråkigt att behöva kasta bort det man odlat. Det var en överraskning att de inte bara var ätliga utan dessutom milda och goda. Perfekt utfyllnad i många rätter. Skal och kärnor får man ju ta bort, så det blir som "ringar". Man får ha en rejäl kniv för att ta sig igenom skalet.
Eva 33c
Låter ju spännande det där,jag ska nog prova att låta någon frukt sitta kvar riktigt länge nästa år.
Hans i Värmland
Det finns ett antal vintersquash som är fina att äta i olika former,MEN
de har olika konsistens och en del ger inte många frukter.
Om du vill ha många frukter som ligger och blänker i landet skall du ta den österrikiska KAKAI som ger nakna frön och är riktigt bra att äta i wok,mos eller pudding.
Den japanska UKURU ger också mycket och är god
Turkisk Turban ger mycket , är vacker för dekoration men inte speciellt god.
Sen finns det en lång rad som är japanska,italienska eller något annat och alla är goda men det blir inte många,speciellt om det är kallt,regnigt och magert.
De som har torrt,gult kött är godast tycker JAG.
Jennyn
Buttercup (Burgess) var god och höll jättelänge!

Hälsar Jennyn
Rosmarin
Waltham Butternut är jättegod och kan förvaras länge. Pumpor av typen "Vif d'Etampes" har jag sparat fram tills i april vissa år. Red Kuri är en annan favorit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon