Full version: Malepartus
inger1
[size="5"][/size]
Nu börjar dom droppa in, frö och plantkatalogerna. Jättekul, finns ett visst hopp om sommar i år också.
I katalogen från Rosenlust finns ett gräs som jag direkt föll för, Micantus sinesis,´MALEPARTUS`. Ska vara härdig i zon 4.
Finns det någon som har eller har haft detta gräs och kanske kan förmedla erfarenheter.
Mvh Trevlig helg allihop smile.gif
Gunilla T
Jag är väldigt förtjust i gräs och under årens lopp har jag samlat på mig ett antal - en av mina absoluta gräsfavoriter är just Miscanthus gräs - det finns ju numera ett stort antal sorter att välja mellan.

Alla Miscanthus gräs är vackra - deras växtsätt med täta ruggar och lite utsvängda blad gör hela plantan så graciös och så rasslar de så fint i vinden på hösten.

En av de vackraste Miscanthusgräsen är definitivt Malepartus med sin röda plymer på hösten. Gräsens högtidsstund är ju höst eftersom de kommer igång ganska sent på våren. Plymerna står ofta kvar hela vintern om de inte bryts av blötsnö - min Malepartus har ff sina plymer kvar men de är inte längre röda. Det finns ett gräs till med röda plymer som heter Ferner Osten..

De är inte svårodlade - har dock aldrig drivit upp från frön så jag vet inte hur länge det tar innan de får sin majestätiska hållning.
inger1
Det där Micanthusgräset som fanns i katalogen hade vita plymer.
Dom säljes i två-pack.
Vad jag egentligen undrar över är om dom kommer att överleva vintern här i Närke, (Askersund), även med vintertäckning?
Är så barnsligt förtjust i Pampasgräs och har försökt att driva upp det med frön och även köpt plantor med samma klena resultat. Har nu insett begränsningen men blev glatt överraskad när jag tittade igenom katalogen och såg detta gräs som på något vis påminner om pampasgräset. Såg torkade viippor i Moskva på en marknad för ett antal år sedan när jag studerade där. Blev helt såld. Då kostade varje vippa 1 rubel, 10 kr.
Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon