Full version: Änglatrumpet
Veganvarg
Hej!

Upptäckte idag att man änglatrumpet har fått knoppar! wub.gif
De är ca 4 cm långa, och måste ha kommit de senaste dagarna.
Jag köpte ängeln i våras, och det var först mitt på sommaren som den började växa ordentligt.

Vad ska jag göra?
Kan jag helt enkelt låta den vara så länge det inte är frost ute?
Jag bor i zon 4-5 (södra Dalarna).

Är det vanligt att änglar får knoppar så sent?
Finns det något jag kan göra till nästa år för att få den att blomma lite tidigare? unsure.gif

mvh
/ylva
Malva
Hej, mina änglatrumpeter är också överfulla med svällande knoppar nu !
En av dom har blommat en vända i somras med, inte dom andra...
Var inne på en trädgårdshandel och frågade en mycket pålitlig trädgårdsmästare idag om vad att göra.
Han sa :
För tidig blommning ska man helt enkelt övergödsla dom och ha dom i stora krukor (20-30 liter) och gödsla kan man gott göra varannan dag hela sommaren. Inte precis vad jag gjort...

Ta absolut inte in dom utan att klippa ner stammarna rejält och se till att alla blad och knoppar är borta, dom får med 100 % säkerhet spinn annars. Svårt att bli av med sen visst. Han tyckte att dom kunde stå ute så långt det är möjligt, nån frostnatt tål dom tyckte han...

Ska nog göra som han säger, vill inte ha in spinn till mina andra växter !
Owe i Piteå
Hej!
Jag är ny här på forumet och har samma "problem" som ni - sena knoppar på Änglatrumpeter. Min äldsta är sex år och jag har inte fått kläm på dom än!
I våras skar jag till rötterna ordentligt och blandade till en kraftig jord åt dom. Sedan vattnade jag med flytande Blåkorn varje dag. Resultatet blev en otrolig tillväxt. Mot slutet av sommaren slutade jag ge gödning och efter några veckor kom knopparna - "but to late"!
Nästa år ska jag prov ge Blåkorn de första veckorna och sedan gå över till flytande tomatgödning. Kanske jag lyckas bättre. (Chrysan kan ju oxå vara värt att prova.)
Det är ju inte kul att det börjar blomma när man inte längre kan vistas på altanen och njuta av det.

// "OiP"
Malva
Hej igen !

Jupp, Chrysan verkar dom gilla änglatrumpeterna. Mina änglatrumpeter blommar med hur många klockor som helst nu, fast det är frost på marken och dom står ute i trädgården.... Blommorna blir inte lika intensivt färgade bara ! Kul fast lite sent....
Virgo
Så ser min trumpet ut efter en kall natt (-8)

Gunvor Nilsson
Glömde du att ta in den eller såg du inte på väderleksrapporten? ohmy.gif
/Gunvor
Virgo
jag fick ju nästan full pott på testet i vilken tidning det nu var.
Alzheimer sad.gif
ja jag kan skylla på allt. 2st ställde jag in i garaget för 2 veckor sedan, men den som blommade glömde jag.
Hanna
[COLOR=purple]Hej

Jag sådde änglatrumpet i vårast och har nu tagit in dem för vintern. De är ca 30 cm höga. Hur gör jag för att de skall klara vintern? Skall jag klippa dem eller?

Hanna rolleyes.gif
Tirre
Jag har "råkat ut" för samma sak.
Blev först frustrerad och lite orolig över min
förmåga att sköta om den fina änglastickling jag fick i våras, eftersom den inte
växte särskilt mycket. Och några blommor var det inte tal om på hela sommaren.
För c:a 4 veckor sedan, ungefär 2-3 veckor efter att jag tagit in krukan pga av
nattfrost, så fanns det plötsligt 3 knoppar i den! 2 av dem torkade in ganska
omgående, men den ena fortsatte utvecklas. Ända tills den precis började slå ut,
då plötsligt trillade hela knoppen bara av och jag har alltså inte sett en
endaste blomma på min änglatrumpet i år. Snopet.
Tycker att jag gödslat ganska flitigt hela tiden - den har fått både hönsgödsel och gräsklipp och lite av varje, står i stor kruka och har varit placerad i lä-läge med mycket sol med viss del vandrande skugga.
Har inte förstått att det skulle vara så svårt att sköta en sån här...
Ska klippa ner den nu, för den totala vinterförvaringen och prova era tips med tomatgödning etc till våren.
// Tirre
Åsa K, zon 1
Klipp INTE ner mad.gif

Trumpeterna blommar efter att stammen delat sig som ett Y smile.gif

Blommningen försenas om du klipper under delningen Y.
Det finns massor att läsa på söksidan hur änglatrumpeter skall skötas.

Annars: Klipp ovanför Y , skala av alla blad och knoppar och sätt den till vila frostfritt och mörkt.
Ewerth
Hej!

Tack för tipset att vinterförvara änglatrumpeter mörkt.
Jag har i flera år vinterförvarat mina änglatrumpeter ljust och kämpat med risken för frysning i mitt inglasade uterum. Inte vågat ta ner dom i min mörka källare förut, men tänker pröva nu.

Temperaturen ligger väl normalt runt ca 5 grader (något upp och ner) där.
Hur är det med vattning! Inget alls eller bara lite vid denna form av övervintring.

Hälsningar
Ewerth
kerstin z5-6
Änglar är robusta och klarar mörk övervintring -låt dem inte torka helt bara ..Har även haft dem i vanlig rumstemp bakom gardinen -de är gräsligt fula pinnar utan blad den mörka årstiden .
Gödning o drivning bör börja tidigt
slutar göda så mycket efter midsommar för att få igång tidig blommning .. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon