Ralf

Är dessa träd värda att bevara? Är det något fint träd.
CillaM
Utan att kunna se närmare på träden tycker jag det ser ut att vara lind. Och den storleken på lind (ifall det nu är det) är alltid värda att bevara, otroligt vackra träd.
Fågelvägen
Också om det inte är lindar ser det ut att vara friska och välväxta träd, absolut värda att bevara! Svårt att se om trädet till vänster är samma sort. Många villaägare har ångrat sig bittert när de tagit bort stora träd. En del av tomtens karaktär försvinner och det kan ta 20 år innan ett nyplanterat träd vuxit upp.
Visserligen står träden tydligen på ett industriområde, där kanske skönhet inte uppskattas så mycket. Men står träden i vägen? Och vem vill titta på byggnaderna bakom träden? Lite natur kan man väl unna sig och det kostar också att bli av med träden.
Jag föreslår att man städar upp bråtet kring träden och ordnar en skön fikaplats under dem. tummenupp.gif cool.gif
Monaxe
Skulle det inte bli väldigt tomt utan dessa stora träd? Du minns kanske hur min stora ek dominerar halva vår tomt? Jag gör allt för att få ha den kvar och är väldigt orolig över att grannen fått "eksjukan" i sitt träd.
Alltså är min åsikt: Hellre behålla än att fälla, speciellt när det gäller stora välvuxna träd som i ditt fall.
Svårt att se vad det är för sort utan löv....får återkomma....
Myosotis
Lind? Nej, det är väl björk!? Även om björk är mitt favoritträd och jag skulle låta dem vara kvar, kan man ju ändå säga att björkar inte blir särskilt gamla och därför ändå inte går att bevara i all evighet.
Fågelvägen
Om det var björkar skulle jag vara mera tveksam eftersom de åldras snabbt (som Myosotis beskrev) och börjar tappa grenar när de blir äldre. Men nog känner väl Ralf igen en björk? Ljus näver högre upp på stammen, toppen av kvistarna slokar? Dehär ser inte alls ut som björkar tycker jag.
Ralf
Jo Björk känner jag igen men asp, alm och Al kan jag ej skilja på. Ytterligare ledtråd e små röda knoppar just nu, lyckades ej fotografera dem idag.
Ja dessa står alltså på fastighet söder om min, som idag är bebyggd med den diskreta fd brandstationen. Nu skall jag få ett flerfamiljshus rakt söder om mig... 4 våningar högt. Hur som helst kom jag idag på att om dessa träd bevaras så står dom ju som en liten barriär mellan mig och höghuset. Ja jag e uppvuxen i Vaxholm och där fanns inga hus högre än 3 våningar..... så 4 våningar på villagata känns väldigt högt för mig.

Fågelvägen
Ralf, med den bakgrunden är vilket träd som helst värt att bevara! Hoppas du kan påverka trädens öde.
Om de har små röda knoppar är de knappast al (fel form på träden också, tycker jag) eller asp. Något riktigt fint träd kanske!
Synd att du får ett högt hus i söder. sad.gif
Boxer
Asp har kladdiga spetsiga knoppar ytterst.

Almens knoppar är mörkare än almens. Blomknopparna ser ut som små opoppade popcorn.
CillaM
CITAT (Ralf @ 30-01-2009, 21:19) *
Jo Björk känner jag igen men asp, alm och Al kan jag ej skilja på. Ytterligare ledtråd e små röda knoppar just nu, lyckades ej fotografera dem idag.
Ja dessa står alltså på fastighet söder om min, som idag är bebyggd med den diskreta fd brandstationen. Nu skall jag få ett flerfamiljshus rakt söder om mig... 4 våningar högt. Hur som helst kom jag idag på att om dessa träd bevaras så står dom ju som en liten barriär mellan mig och höghuset. Ja jag e uppvuxen i Vaxholm och där fanns inga hus högre än 3 våningar..... så 4 våningar på villagata känns väldigt högt för mig.

Små röda knoppar har lindträd nu. Kan fotografera de skott jag tog tillvara på i höstas. Kommer från min mammas enorma lind med 3 stammar. Gissa om jag är glad för skotten smile.gif
Big Gardener
Det är lind, av parklindstyp. Fint träd med bra utveckling och bra krona. Vanliga stadsträd som tål ganska mycket stryk. Många blir ganska kraftigt beskurna, tyvärr, men detta har sett ut att klara från det. Vad man ska tänka på är att friska, större stadsträd inte är lätta att "återskapa". De bidrar till mycket bra till närmiljön och är utmärkta hem för diverse fåglar och insekter och binder både luftpartiklar och luftföroreningar. Försök få dem bevarade om möjligt.
Ralf
Tack för svaren. Nu vet jag o har lite argument med mig
Det var 4 st för några år sen, som växte in i varandra. Dom fällde två st då.
Huggorm
Det var nog en av de tjusigaste parklindar jag sett. Vore en förlust att ta ner det trädet
Cilla
Visserligen tål lind en hel del misshandel av rötter och marken i rotområdet, men inte utan att livslängden påverkas. Blir markpackningen och rotförstörelsen alltför stor blir livslängden på träden mycket kort dessutom. Om markägaren eller ni närboende i området vill ha träden kvar är det bäst att se till att byggmaterial och maskiner inte packar samman marken kring trädet ännu mer än vad som redan ser ut att ha skett.
nelly.trott
Tänk också på att det trädet dricker mycket vatten som efter fällningen skall stanna i grunden, Kan då komma vattenskador ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon