Full version: Ledsen hibiskus
Juni81
Har två hibiskusplantor i mitt fönster och båda verkar vara angripna av något slags skadedjur. På undersidan av bladen ser jag ibland små millimeterstora avlånga svarta små kryp som jag brukar försöka avlägsna men det kommer alltid fler. Vissa av bladen, inte särskilt många, ser ut att ha blivit ätna lite på. De har små hål ca 1x1 cm med taggiga kanter. Jag undrar vad detta kan vara och ifall jag kan göra något för att bli av med dem? För jag antar att det är dessa små minimala kryp som äter lite på bladen. Det är iofs konstigt att det är så få blad som blivit ätna på. Krypen verkar bara husera på bladens undersida. Har aldrig sett på ovansidan. Det är dessutom bara hibiskusarna som har visat sig bära på dessa små djur, resten av mina växter i fönstret som står tätt intill har inte blivit drabbade, än så länge i varje fall...!

Förutom detta så har hibiskusarna tappat väldigt många blad och vissa är bruna längst ute i kanterna. Men det kanske bara beror på årstiden och det knappa ljus de får?

Tack på förhand!
HelenJ
Hibiskusar får otroligt lätt spinn om de står för varmt och torrt. Nu låter det iofs inte som om det är spinn du har fått. Trips kanske...
Sätt dem i karantän tills du blivit av med ohyran!

Kan du ta ett foto?
Bassam
Tack för frågar
Jag tycker att den är bladlös men jag ska säga ( bladlös spinn trips sköldlös ) , de kan bekämpa på samma sätt på grund att de suga växter näring,.
Obs : kan man bekämpa att spreja med blandning söm behålla ( en msk tvål+ en tsk t sprit + 1 liter vatten), du ska spreja på hela växter speciellt under bladen, gör det minst 3 gångar mellanrum 5dagar, o glömma inte att duscha de om rignar ej.

H: Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 31-01-2009, 01:24) *
Tack för frågar
Jag tycker att den är bladlös men jag ska säga ( bladlös spinn trips sköldlös ) , de kan bekämpa på samma sätt på grund att de suga växter näring,.
Obs : kan man bekämpa att spreja med blandning söm behålla ( en msk tvål+ en tsk t sprit + 1 liter vatten), du ska spreja på hela växter speciellt under bladen, gör det minst 3 gångar mellanrum 5dagar, o glömma inte att duscha de om rignar ej.
H: Bassam

Bassam, du har rätt men ändå inte.
Såpsprit är mycket bra för att bekämpa insekter, eftersom det täpper till deras trakéer (andningsorgan) så de helt enkelt kvävs.

Men spinnkvalster är ett spindeldjur, inte en insekt. Såpsprit fungerar alltså inte på dem. Bästa bekämpningsmedlet där är biologisk bekämpning med rovspinnkvalster, eller ett kemiskt systemiskt medel, t ex Provado plus.

Sköldlöss är visserligen insekter, men de är gömda under en mer eller mindre ogenomtränglig sköld mesta tiden och går därför inte att behandla med såpsprit.
Det kan iofs fungera om man lyckas hitta de unga, fortfarande fritt rörliga djuren, men man måste då också få en direktträff på dem. Provado plus är lite lättare eftersom det är systemiskt (sprider sig i hela växten).

Det finns ett medel som heter Raptol som tar död på de flesta skadedjur (insekter eller spindeldjur), men eftersom det inte är systemiskt utan ett kontaktverkande medel måste man alltså få in direktträffar på djuren. Och det är kanske inte så enkelt....

Bladglans är ett alternativ till såpsprit, det ger ungefär samma effekt. Men det finns som sagt rovdjur till de flesta skadedjuren. Man kan skicka in prover på sin ohyra till BioBasiq och få det gratis artbestämt, och sedan föreslår de vilket rovdjur som är lämpligast. Gå in på Nyttodjur.se för mer info. Där finns också massor med bilder - kanske ser du något där som liknar det du har?

Ciczi
Lättaste sättet att se om man har bladlöss är att leta efter hudömsningar från bladlössen. De ser ut så här:

Dessa vita prickar/ streck rör sig inte. Hittar man detta på bladens ovansidor så har man nästan garanterat bladlöss. Titta då på undersidan av bladen ovanför där det vita hittats. Där sitter bladlössen.

Senast jag hade bladlöss på hibiskusarna såg de ut så här:

Min behandling mot dessa är provado (pillerna som man stoppar i jorden).

mvh Ciczi

Men en annars ledsen hibiskus kan ju bero på dåligt ljus precis som du skriver Juni81. Ge hibiskusen en beskärning och sedan en omplantering med ny frisk jord så ska du se att den repar sig igen.
OM du behandlar med Provado pinnarna ska du komma ihåg att de ger även näring under ett antal veckor så då behöver du inte ge extra näring.

mvh Ciczi
Bassam
Tack för frågan
Det är som bra med såpa eller T sprit , att de är biliga jämför med biologiska bekämpning o de ska inte skada fina insekter liksom (bina ), provado plus mycket bra man kan inte använder ut huset, pyrex också bra men fungera som såpa.
Obs: jag ger recept som är biligt o fungerar bra.. men som sa ska man spreja på hela växten speciellt under bladen o gör det flera gångar, jag tacka dig mycket för fint svar Helen.
H:Bassam
Ciczi
Fast tråden här handlar om en hibiskus = krukväxt. Förhoppningsvis har man inga nyttoinsekter typ bin i fönsterkarmen...

//Ciczi
Juni81
Ja alltså nu har jag kollat lite närmare och jag hittar inga bladlöss. Jag reagerade dock när jag såg bilden på bladlössens spillning för det är ungefär så de små djuren ser ut som kryper omkring på undersidan av bladen. Vissa är vita och så har jag sett någon svart också. Väldigt konstigt hela grejen, jag kanske ska prova köpa såna piller ni pratar om, Provado och kolla om det biter på dem? Eller spraya med såpavatten? Vad tror ni?
Jag skulle gärna ta en bild och visa hur det ser ut men de är så otroligt små så jag tror inte det skulle gå att få en vettig bild så att man kan se ordentligt!
HelenJ
CITAT (Juni81 @ 01-02-2009, 16:22) *
Ja alltså nu har jag kollat lite närmare och jag hittar inga bladlöss. Jag reagerade dock när jag såg bilden på bladlössens spillning för det är ungefär så de små djuren ser ut som kryper omkring på undersidan av bladen. Vissa är vita och så har jag sett någon svart också. Väldigt konstigt hela grejen, jag kanske ska prova köpa såna piller ni pratar om, Provado och kolla om det biter på dem? Eller spraya med såpavatten? Vad tror ni?
Jag skulle gärna ta en bild och visa hur det ser ut men de är så otroligt små så jag tror inte det skulle gå att få en vettig bild så att man kan se ordentligt!

Jag hade provat med såpvatten först eftersom det är enkelt och billigt. Tänk på att upprepa efter några dagar bara, och att inte låta plantan stå i full sol när du precis har sprutat. Hjälper inte det kan du peta ner Provadopinnar i jorden. Eller kan du göra båda samtidigt, då får du både livrem och hängslor. flirting.gif Provado Plus tar ju i stort sett all ohyra.
Ciczi
En vanlig hederlig dusch med ljummet vatten är inte helt fel heller. Duscha undersidan av bladen noga. För att inte få jord i badkaret /dränka plantan med för mkt vatten så sätt en plastpåse om krukan (om det går vill säga) och duscha på.

För att aktivera provadopinnarna så måste man vattna en rejäl skvätt i början!

//Ciczi
Juni81
Tack så mycket allihopa! Ska gå till attack imorn och hoppas få väck de små djuren =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon