Jag anar att vintertorkan är ett problem för mina medelhavstallar, så jag försöker ha dem ute så mycket som möjligt, men hur mycket kyla tål pinjeplantor ?
/cistus
Alexander-VG-zon3
30-01-2009, 20:57
-12c -15c (uppgifter från utlandet) i Sverige tål dom nog inte så mycket. är dom unga så ta det lugnt med dom men någon lätt frostnatt bör dom nog klara av.
Majja74
06-02-2009, 12:02
Var får man tag på pinjenötter? Duger det att köpa i en vanlig livsmedelsaffär och börja så?
Har försökt hitta fröer på nätet...men nada, eller så har jag sökt på fel ställe.
Har väldigt sandig tomt i zon I och vill försöka mej på att få fram ett pinjeträd i min trädgård.
Sådde i höstas svarttall, himalajaceder och någon cypress. Får se om de dyker upp nu till våren...
Ett tips är att slänga ut ett kompostgaller på marken över sin sådd så att inte katterna tror att man har gjort en kiss- och bajsrabatt till dom. Det är väl den nackdelen man har med sandig jord...;-)
Om de inte har stått ute och avmognat, och plötsligt ställer ut dem när de har klyvöppningar och allt öppet, så är det nog inte så bra med kallt väder.
Vad jag vet så är inte de som man köper inte behandlade eller skalade på något sätt? Och i så fall tycker jag att det borde går att så dem man köper i matbutiken, och de skall i så fall stratifieras och behandlas på ungefär samma sätt som t ex svarttall.
Majja74
06-02-2009, 17:05
Aaahhh, får la köpa ett gäng fröer till hösten och prega ner i jorden/sanden precis som de jag sådde i höstas. Så får man se om det kommer upp något intressant till senvåren/sommaren. :-)
Man behöver inte stratifiera en hel vinter, och det behöver inte vara minusgrader. 6 veckor vid ca +4 grader brukar räcka för de flesta växter, så man kan t ex så på våren och sätta ut.
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Pinus+pinea
Majja74
06-02-2009, 17:47
CITAT (KURT @ 06-02-2009, 17:29)

Man behöver inte stratifiera en hel vinter, och det behöver inte vara minusgrader. 6 veckor vid ca +4 grader brukar räcka för de flesta växter, så man kan t ex så på våren och sätta ut.
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Pinus+pineaTack för tipset! Ska helt klart prova! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.