Pesco
Ska bygga radda med 5-6 pallkragar intill vägg i SV-läge, minst 2 på höjden. Där ska odlas framför allt:

- tomater
- bladgrönsaker
- bär (jordgubb, smultron o dyl)

Det rör sig om rätt stora mängder jord. Hur får jag bra sammansättning + fukthalt + näringsvärde?

(Kör helst ekologiskt.)
blomkronan
Hej läste just en artikel om pallkragar, i den stog det att en bra sammansättning för grönsaker var 3 säckar jord och 1 säck götsel (50kg st) Så 200 kg jord går åt till en pall.
Lycka till smile.gif /Mari

edit:stavfel smile.gif
KURT
Tomaterna behöver mycket näringsrik jord, men övriga behöver inte lika näringsrik jord. Man kan ju komplettera med att gräva ner kompost eller bara gröna växtdelar, det förmultnar efterhand.
MariaS
CITAT (Pesco @ 30-01-2009, 22:04) *
Ska bygga radda med 5-6 pallkragar intill vägg i SV-läge, minst 2 på höjden. Där ska odlas framför allt:

- tomater
- bladgrönsaker
- bär (jordgubb, smultron o dyl)

Det rör sig om rätt stora mängder jord. Hur får jag bra sammansättning + fukthalt + näringsvärde?

(Kör helst ekologiskt.)

Av de växter som du nämner, behöver ingen av dem 2pallkragar. Det räcker mer än väl med en pallkrage. Tomater får ett rotsystem på ca 15cm djup annars brer rotsystemet ut sig på bredden.
De andra växterna får rotklumpar på några cm. Se då istället itll att du har ordentligt med gödning/ko på påse (eller liknande) till pallkragarna. När odlingsytan är begränsad, blir jorden fort utarmad. Det blir INGEN skilnad på två kragar i höjd, eftersom jorden i den undre kragen inte kommer till nytta alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Till jordgubbar och liknande som är flerårigt skulle jag försöka få tag på riktig jord alt kompost det där som ligger i påsarna i handeln är nästan bara torv som förmultnar, så efter 2-3år är det inte så mycket kvar av den.

Kanske du ska ringa runt till någon jordfirma där du bor och tala om vad du ska ha jorden till och fråga vad de kan erbjuda, det kanske blir mer ekonomiskt att ta hem i lösvikt istället för påse.

Tomater skulle jag ha 2 pallkragar till och fylla enbart med ko på påse (ko på påse är inte 100% gödsel utan det är mycket torv i så det är mera som välgödslad plantjord), ofta blir tomatplantorna något rangliga när man odlar dem själv de blir det även för mig som väntar med sådden till mars-april så det kan vara bra att gräva ner dem lite djupare, tomatplantan sätter rötter på stammen. Köper man plantor är de dock ofta något kompaktare och då kanske man kan klara sig med lite mindre jord.

(jag tycker dock att det är en fördel med djup jord till tomat, tomatrötterna söker sig då nedåt ifall man ger rejäla rotblötor 1-2ggr i veckan, småskvätter man hamnar rötterna mera i ytlagret. Ju djupare man kan få tomatrötterna att växa desto bättre klarar de sig ifall man ex. åker bort en helg då det är högsommartorka, är rötterna bara i det översta 15cm lagret blir de mera utsatta för torka. Mina tomatplantor har rötter som går djupt ner, när jag gräver bort dem gräver jag runt 40cm djupt och då kan jag se att det finns rötter som går ännu djupare än så)
Lotta22
Hej!
Ett enkelt och mycket effektivt sätt är att fylla pallkragarna med sand (0-8 mm, typ sättsand) och sedan täcka med gräsklipp/grönmassa. Gräsklippet är den enda gödning du behöver. Ekologiskt, billigt och miljövänligt.
läs här om att odla i sand med gräsklipp

Kolla även de andra länkarna under "LÄSVÄRT".
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon