Full version: Vad blir domen?
Tullia
Jag antar att ni inte missade det nya engelska trädgårdsprogrammet i kväll...?

Vad tycker ni?
Anki V
Jag kommer att se det på webben i morgon..../Anki
blomkronan
Missa!
nelly.trott
NEJ missa INTE denna ! Bara för att folk kan nästan slita ihjäl sig för en vacker trädgård !!!! Det är vackert och underbart som en botaniskt trädgård typ VÄL SKÖT och allt ! Men smaken är som baken !!! Jag tyckte om tävlingen för det är väl en tävling i välgörenhetens namn ! Som e bra och hade jag haft dessa pengar hade jag också slitit och kämpat och få vara i denna gula boken!!!! Intee mycket råd eller när bilder men utsikter WOW !!!!!!!!!!
vanjalarsa
ett helt underbart program ! De engelska trädgårdarna är helt underbara!
Tyvärr så tycker jag att vi i Sverige ligger i lä när det gäller trädgårdsprogram om man jämför.
DEt var länge sedan Gunnel carlsson imponerade på mig. Pris till trots.
jag var personligen väldigt förtjust i programmet från koloniområdet Iris .

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
MariaS
Saknade HELT:
Information om vad som växte där
Namn på växter
bilder på växter
utom en Euphorbia som namngavs och visades i närbild. PÅ TVÅ TRÄDGÅRDAR!!!!!!
En översiktsbild på en trädgård, kan man ju se i första bästa nyhetsprogram!

Mitt betyg thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif
Eva i Höga
CITAT (MariaS @ 31-01-2009, 09:06) *
Saknade HELT:
Namn på växter
bilder på växter

Kunde inte sagt det bättre själv! Ska ändå se nåt mer program för att se om det blir annorlunda.
nelly.trott
CITAT (Eva i Höga @ 31-01-2009, 11:36) *
Kunde inte sagt det bättre själv! Ska ändå se nåt mer program för att se om det blir annorlunda.

Så söta Ni är ! Ni missade HELT påängen med detta program LOL men men gå på ngs hemsida och läs på vad det handlar om ! TOP BETYG FRÅN MIG
Bassam
tack för frågan
vilka tid o kanalen kommer.
H:Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 31-01-2009, 12:42) *
tack för frågan
vilka tid o kanalen kommer.
H:Bassam

Igår kväll 21,30 på TV2
Betty
Sänds i repris på söndag kl 11.30 på svt2 och sent på tisdag kl 0.55 på svt2.
MatsOlss
Ett trevligt program, men som trädgårdsprogram rätt värdelöst. Som en "lightversion" dokusåpa, helt ok. Tänker se kommande program och hoppas då att fokus kommer att ligga på trädgårdarna och inte på hur ledsna ägarna blir om de ej kommer in i "Gula Boken".
HelenJ
CITAT (MatsOlss @ 31-01-2009, 17:15) *
Ett trevligt program, men som trädgårdsprogram rätt värdelöst. Som en "lightversion" dokusåpa, helt ok. Tänker se kommande program och hoppas då att fokus kommer att ligga på trädgårdarna och inte på hur ledsna ägarna blir om de ej kommer in i "Gula Boken".

Det var inte programmet i sig som var fel, det var etiketten "trädgårdsprogram".
Hade jag inte suttit och suktat efter växter hade jag kanske mer uppskattat jobbet som las ner för att få vara med i deras "Guide Michelin". För visst var det mycket jobb, och visst var deras trädgårdar vackra (bortsett från den förskräckliga dammduken som hon bara inte lyckades få bort hur hon än bar sig åt...).
smajlizz
Visst det var inte så mkt fakta om just växterna, men det var ändå intressant och inspirerande att se designen av dom vackra trädgårdarna! smile.gif
zaaritha
BRA!
embees
Jag har inte sett det än, men jag älskar oftast de engelska trädgårdsprogrammen.

Speciellt en serie som heter "How to be a gardener" med Alan Titchmar. Informativt och bra! Önskar att SVT ville köpa hem och visa. Visserligen stämmer ju inte växtzonerna, men man kan ha det som inspirationkälla. Alan Titchmar har gjort trädgårdsprogram i många år för BBC.
http://www.bbc.co.uk/gardening/how_to_be_a_gardener/

Ett annat program är Garderners world
http://www.bbc.co.uk/gardenersworld/
kasam
Såg reprisen nyss. Gillade det! tummenupp.gif
Ja, väldigt engelskt med välgörenhet, föreningar, bedömningar etc - men vaddå? Stör mig inte.
Som trädgårdsprogram helt OK - inspiration, se olika lösningar....men naturligtvis täcker det inte all den hunger som jag (vi?) har.
Ja, så visst vore det kul om TV-kanalerna OCKSÅ visade andra typer av trädgårdsprogram...

Lars-Olof Arvids
Nu har jag också sett reprisen. Ett trevligt program med fina bilder på fantastiska trädgårdar. Men jag håller med om att det borde ha varit mer information om växterna. Och så ogillar jag det elittänkande som NGS verkar stå för. Om man i många år har lagt ner massor av jobb på att skapa det paradis på jorden som en fin trädgård kan vara - varför ska man då inte få visa upp trädgården bara för att t ex lite dammduk syns?

Olle
Jan Lindgren
Hej!
Jag har också sett reprisen. Tråkig statusjakt. Engelsmännens vilja till att ställa upp på välgörenhet är däremot fantastisk. Jag har bara stött på en trädgård med denna vilja att hjälpa andra. Kurt och Rut i Laholm öppnade under många år sin trädgård som hjälp till välgörenhetsorganisationer. Tyvärr så var jag bara där de sista åren. Alla vi som hade växter skänkte lite som sedan såldes, 20 kr i inträde och kaffeservering gav mellan 20 000 och 30 000 kr årligen. Ett fint exempel för oss andra. Tråkigt nog så har rosexperten Kurt avlidit.
MVH
Jan Lindgren
Monarda
Inte riktigt vad jag väntat mig men utsvulten som man är på denna typ av program så slukar man dom ändå.
Tycker också att det är beklämmande med den njugghet som svensk television behandlar oss trädgårdsmänniskor som lär bestå av åtskilliga tusental. Om vi finge bara en bråkdel av den tid som används till sportevenemang skulle vi säkert bli mer än nöjda.
Österläge
Jag såg reprisen i dag och tyckte det var ett trevligt program. Visst, inte massa närbilder på växter, men det kan man väl hitta i en trädgårdsbok? Bra inspiration tycker jag och intressant att se vad NGS går på. Jag håller faktiskt inte med om att de var för petiga - trädgårdana i NGS ska ju vara som restaurangerna i Guide Michelin, dvs top of the top - då får det ju inte finnas en skräpig uteplats eller en farlig kanalkant! Det är väl ingen som hindrar andra från att ha öppna trädgårdar utanför NGS's regi, om de vill. Tycker det var kul att se hur den trädgården som inte kom med förra gången, verkligen blev så mycket bättre till andra bedömingen - det var väl den skjutsen hon behövde, för att få tummen ur o göra klart allt! Och den blev ju jättefin o kom med, till slut!

Vi borde kanske starta en namninsamling eller nåt, för att få SVT att sända mer trädgårdsprogram!? Om alla vi mailar borde det ju göra någon effekt...
Nivestaahl
Såg också reprisen igår och tyckte det var ett underbart program. Högsta betyg från mig! Så underbart vackra trädgårdar. Älskade verkligen trädgården med alla små husen, snacka om att hitta sin en egen nisch på sin trädgård

För en annan som bara kan drömma om en trädgård till framtiden och så länge får hålla till godo med att odla upp varenda liten kvadratmeter av min lilla balkong så var det verkligen en fröjd för ögat att se deras trädgårdar. Programmet är verkligen ett välkommet avbrott i den eviga väntan på våren.
lotteschiöler
Tack, tack embees! Hittade både "How to be a gardener" och "Gardeners world" på isohunt Toppen!!! jag älskar oxå engelska trdgårdsprogram!
Det finns bra danska med, men de hittar jag inte på nätet tyvärr.
Gita
CITAT (MariaS @ 31-01-2009, 09:06) *
Saknade HELT:
Namn på växter
bilder på växter

Håller inte alls med Dig, tvärtom, tydliga bilder och namn på blommor kan man väl se bätre i vilken bok som helst. Design, idéer och översiktsbilder över vackra och spännande trädgårdar gör sig mycket bättre på TV.
Gita
pleximaster
Det var inte riktigt det jag hade tänkt mej att det skulle handla om men jag gillar översikts bilder och vyer mer än närbilder så det var väl ok. Dock har jag märkt att det inte gör sig att titta på väran gamla 20 tums TV från 1987. Får kanske köpa en ny TV snart, så himla tråkigt att lägga pengar på tycker jag bara, men när man knappt ser något är det ju inte så kul.

(Lite off topic; Allt filmas så utzoomat nu för tiden, anpassat till gigantiska widescreens. Förr så filma man ansiktet på nyhetsuppläsaren nu står de upp och ska visas i helfigur.)

mvh plexi

Överbölingen
Svarade så här i ett annat forum redan strax efter sändningen

Nytt kort och äntligen fick jag till en bild. Canal digital hade ju skickat ut info till Jesper men han hade inte vidarebefordrtat det så jag lyckades radera allt och hade ett h-e att få till det.

Programmet

Uch! Nedtryckt till sulorna?

Inte då. Härliga berättelser om entusiasters slit. Men nog måste man vara en väldigt aktiv pensionär och ha en tämligen stor plånbok.

Fastnade väldigt mycket för "den barnvänliga". Sån underbar fantasi ägarna visade upp. Och hur tusan löser man en kanal i tomtgränsen??? Utan störande staket.

Jag tror att det kommer mycket idéer med det här programmet. Inte om växter men om lösningar.

För övrigt har det varit väldigt blandade känslor för programmet på de olika forumen. Kolla upp lite på AoTs forum och Trädgårdsriket så får ni se. För mer uttömmande program så behöver de svenska kanalerna idétips och puchning. Kallar sig SVT för svenska folkets TV så skall de väl tillfredställa alla smakriktningar så länge de inte är alltför perversa. De kommersiella kanalerna borde kunna mjölka lite hos de stora trädgårdsjättarna. Skriv, maila och ring. Här måste vi hjälpas åt.
Aqvakul
CITAT (MatsOlss @ 31-01-2009, 17:15) *

Instämmer helt! yes.gif
Heda
Jämfört med de där "makeover" programmen som är det enda som visats i svensk TV de senaste åren så tycker jag att det var en bra källa till inspiration! "Makeover" grejjen är ju hur trist som helst med samma saker hela tiden och samma lösningar och bara tråkigt i längden. Här får man ju i alla fall se trädgårdar skapade av "riktiga" trädgårdsentusiaster och inte folk som gått i samma skola med samma lärare...mycket mer intressanta trädgårdar i detta program. Tycker jag i alla fall smile.gif

//Heda
lappa71
..kul med ett nytt program...men på fredagkvällar, familjens kväll! Hur ska det gå - inte bra. Så tänkte jag och utverkade ´tillstånd´att titta. Efter programmet kunde jag meddela familjen att framtida fredagkvällar blir som tidigare..familjekväll! Jag får fortsätta att vänta på ett trädgårdsprogram i TV....det kommer nog?
Pius
Tja, inte så pjåkigt. Lite att få idéer av. Barn-trädgården var kul, skulle bara ha varit mera växter och lummigare. De där hemska partytälten de visade i en kort sekvens var för gräsliga. Jag såg programmet på datorn eftersom jag alldeles glömt bort det.

Men att sända på en fredagskväll! Hur knasigt som helst, var det inte kl 21.30 dessutom, då är det ju deckardags eller sience fiction på 6:an.

Ett program jag hela tiden missade var det danska som gick i somras, nåt med Have på slutet. När jag nån gång råkade titta på reprisen så gillade jag det skarpt. Nån som kommer ihåg vilket jag menar?

Pius
vanjalarsa
Ja det danska trädgårdsprogrammet var jättebra." Annes have" tror jag att det hette. Var en serie med underbara program!

midas
Tips till er som gillar How to be a gardener på BBC. Den finns även utgiven som bok, kan beställas på tex Amazon, men se till att beställa The Complete How to be a Gardener, den täcker båda säsongerna. En av mina absoluta favoritböcker.
[attachment=30356:yvonne_005.jpg]
Liten kul notis; Alan Titchmarsh finns avbildad på Mme Tussaud´s, där han är en av de mest tafsade på, minst en gång i veckan får vaxdockan tvättas ren från läppstift! Engelsmän/(kvinnor) dyrkar verkligen sina trädgårdsgurus!
Fågelvägen
Idag klockan 21.30 kommer andra avsnittet av Engelska trädgårdar på SVT 2.
Boxer
Jag älskar detta program, med alla goa entusiaster. tummenupp.gif wub.gif

HelenJ
Bättre idag än förra veckan. Ska nog fortsätta titta.....
godanro
CITAT (vanjalarsa @ 04-02-2009, 13:55) *
Ja det danska trädgårdsprogrammet var jättebra." Annes have" tror jag att det hette. Var en serie med underbara program!

Håller med dig fullständigt
Det var gladare och allt var
inte så perfekt och välfriserat.
Men som tur är så tycker vi olika yes.gif
pleximaster
I och med att de var i Somerset, så efter att den sura tanten sagt "You have a problem dear, with the ponds..." så trodde jag hela tiden att hon skulle dyka upp bakom en rododendronbuske med en kniv i ryggen och att chief inspector Barnaby skulle komma och klara upp mordet. Till och med signaturmelodin låter som om den kom från en "miss Marple" inspirerad kriminalserie.

mina två ören smile.gif

mvh plexi
Krokodilen
Bedrövligt. Det handlade ju inte om trädgårdar eller växter. Det handlade om människor som tävlade om att komma i gula boken. Jag somnade framför TVn till slut. ohmy.gif mad.gif alien.gif crying.gif sick.gif nono.gif
cato
Håller helt med Krokodilen.
En massa tjafs. Satt hela tiden och hoppades att kameran skulle stanna på något vacker som man kunde förverkliga i den egna trädgården. Men icke, kamera-mannen riktade för det mesta kameran på personerna och deras prat gav mej inget.
Vist var Annes trädgård ett betydligt bättre program!
Majja74
Det nya programmet fyller sin funktion, men inget jag gråter om jag missar. Kan iofs kolla webben i efterhand...

Däremot lämnar både Gröna rum och Söderläge stora hål i TV-tablån... sweatingbullets.gif
Saknar denna typ utav trädgårdsprogram där man får info om växterna och lite tips och trix. Någon som vet om det kommer något liknande program framöver?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon