lovwal
mina små plantor har fått några blad och står nu för trångt. jag har därför tänkt omskola dem i större krukor. ska det vara såjord i den nya krukan eller är det dags för mer näringsrik blomjord? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om de har fått karaktärsblad är det dags att skola om (de första bladen som kommer är hjärtblad och ser inte ut som bladen ska göra de är ofta mera runda, när karaktärsbladen kommer så ser de ut som baden ska göra på plantan). Har växterna bara hjärtblad bör man inte plantera om. När du skolar plantorna som fått karaktärsblad använder du mera näringsrik jord.

Om växterna bara har hjärtblad och de står trångtså kan du plocka bort lite plantor ofta får man ju ändå upp fera plantor än vad man har plats för.
Lady Hamilton
Så jord använder man till att så i. Sedan använder man planterings jord eller blomjord när man skolar om plantorna för att de skall få starka och kraftiga rötter. Men visst förkommer det undantag, det är till plantor som vill växa näringsfattigt/kargt ex.vis stenparti växter. När man skolar om dem blandar man upp planterings jorden med såjord eller sand
lovwal
tack för era snabba svar! tummenupp.gif
*Ulrica*
Jag använder bra jord vid omskolningen. Någon form av planteringsjord av bättre kvalitet, typ 50-100 kronor/50 liter. Brukar stå typ "Proffsjord" eller liknande på. Många föredrar Hasselfors Proffssortiment (med en älg på påsen).
Monarda
I mina sålådor lägger jag först ett lager planteringsjord uppblandat med små lecakulor och på toppen ett lager såjord. På det viset behöver jag inte jäkta på med omplanteringen och med lite gallring kan småplantorna stå rätt länge i samma låda.
Lady Hamilton
Visst finns det sorter som mår bra av Monardas så sätt ex. gurka, luktärtor, lupiner med fler som inte vill få sina rotsystem störda. Men de allra flesta frösådder mår bra av att omskolas. De får en extra "kick" av själva omplanteringen och börjar växa ordentligt. Jag använder mig av Hasselfors proffs jord (Älg jorden som Ulrica skrev) tummenupp.gif den är dyrare men mycket bättre tycker jag
[attachment=30236:DSCN1994_kopiera.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon