Irene_L
Jag har fått en sort från STA som jag går bet på. Namnet är Actaea elata syn Cimicifuga e. Det var ett andrahandsval men inte kommer jag ihåg var det är för en blomma och jag hittar ingen information om den på nätet. Kan ni hjälpa mig och berätta hur man sår den...kyla eller inne??
Gärna en bild om ni har!

Tack på förhand!

Eva 33c
Actaea elata är ett silverax, det svenska namnet är enligt "skud" kaskadsilverax.
Tidigare hette det "cimicifuga" men numera ska de heta "actaea" istället enligt botanikerna.
Jag rekomenderar verkligen Svensk Kulturväxtdatabas (skud) när man har namnfunderingar. Den ska ju vara uppdaterad hela tiden med aktulle vetenskapliga namn.

När det gäller sådd så brukar det rekomenderas att de sås kallt. Kanske behöver de tom två vintrar innan de gror.
Irene_L
Åhh ..silverax. Vad glad jag blir...dom är ju så fina. Eftersom jag beställde dom så måste jag ju hittat information om den förut men nu kunde jag inte hitta tillbaka till den infon.
thanks.gif så jättemycket för svar och toppenlänken!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon