|
Jag har ett litet hagtornsträd som jag funderar på att låta en ros klättra i, och av ren nyfikenhet undrar jag om det finns någon sådan ros som inte är engångsblommande? Jag hittar bara engångsblommande. I princip behöver rosen inte bli så hög eftersom trädet är litet, den ska nog inte bli mer än 4 meter.
Ett annat alternativ är att ta bort hagtornet och sätta en skenkamelia, vilket är en dröm, men en väldigt långsam sådan...
*Ulrica*
31-01-2009, 13:55
Klätterrosor för träd som blommar kontinuerligt (K) eller remonterar ( R ) för zon 1 enligt LÅG:
'Louise Odier' 3 m, rosa, R-K 'New Dawn' 4 m, ljusrosa, K 'Wrams Gunnarstorp' 4 m, röd-lilarosa, R-K 'Rosenholm' 4 m, ljusrosa, R
Sedan står det R inom parentes = remonterar ibland, på dessa: 'Paulii' 'Albéric Barbier' 'Gerbe Rose' 'Flammentanz'/'Korflata'
Louise Odier? Det hade jag aldrig trott. Jag trodde att det bara var en buskros? Men hur är det med skuggtåligheten på den?
Oj, ser nu på rosenposten att den är skuggtålig. Bisarrt. En så "pampig" ros? Skuggtålig och långblommande? Den behöver rätt mycket gödning, va?
Ezereht
31-01-2009, 18:29
Kanske om den ska klättra... men som buskros behöver den inte så mycket gödning. Den är ganska lättsam vad jag sett här uppe. Men den blir inga 3m här. Men väl 1.5 eller så.
Olyckligtvis tycks den vara ett svartfläcksmonster. Det gör att jag drar undan mina vanligtvis klåfingriga fingrar från den. Det är synd, för det är en mycket vacker ros, och så ska den dofta starkt och gott också. /S
Ezereht
31-01-2009, 22:44
Det gör den (doftar underbart). Här är en bild på blomknoppar i somras, de rosa.
lena uppsala
01-02-2009, 00:36
Ausinrosen Constance spry är vacker och kan bli hög,vet inte vilken zon du bor i,men i de varmaste delarna av landet går den bra.
Constance Spry är fin, men engångsblommande.
Men det gör kanske inget, jag ville bara höra om det fanns remonterande sorter. Kanske ska satsa på Paul's Himalayan Musk som jag har funderat på...
Ezereht
01-02-2009, 14:14
Jag läste i min nya del 2 LÅG Thé att Pauls himalayan musk ofta säljs istället för Carnea i Sverige, och Carnea var så fiiiiiiiiiiiiiiiin, så är dom det misnta lika msåte det vara ett jättebra val  Den såg precis ut som jag tänker mig någon medeltida målning med rosor, och från vitt till rosa. Jag är verkligen inspirerad avv ditt rosprojekt  Tycker du är så duktig och modig som orkat realisera en sådan pampig dröm!
Erika i Sandviken
01-02-2009, 14:21
[attachment=30240:Climbing_Iceberg.JPG]
[attachment=30241:Schneewittchen.jpg]
climbing schneewittchen blommar tills frosten tar den,blomman du ser på bild har vi klippt hårt två gånger då vi bla panelade om garaget.rekommenderas varmt,mycket vacker,
Åhå... Climbing Schneewittchen har jag aldrig hört talas om, den måste jag kolla upp!
1 minut senare: Jaha... jag antar att det är Kordes och inte Lambert?
2 minuter senare: Den verkar behöva gott om sol...
Erika i Sandviken
01-02-2009, 16:57
CITAT (Thé @ 01-02-2009, 15:29)  Åhå... Climbing Schneewittchen har jag aldrig hört talas om, den måste jag kolla upp!
1 minut senare: Jaha... jag antar att det är Kordes och inte Lambert?
2 minuter senare: Den verkar behöva gott om sol... Min står i total skugga fram till 13.00,sen har den sol till ungefär 18.00
Aha, aha... hmm, ja varför inte? Det är fint med vita rosor på lite mörkare ställen
Har beställt dessa klätterrosor till våren, du kan titta på Help me find och Roslistan efter bilder, om någon kan vara något ? Ilse Krohn Superior, vit lyxig blomma The Generous Gardener, Austinros Golden Gate, ny Kordesros, gul Goldener Olymp, gul Starkodder, vitgul, blommar en ggn
Tack för förslagen, Kajsa. Ilse Krohn och The Generous Gardener petade jag ner i marken i höstas, och goldener Olymp är vikt för en annan plats. Jag ska kolla upp Golden Gate, den känner jag inte till
strandskatan
01-02-2009, 19:22
Ny på forumet, och lägger genast näsan i blöt! Goldener olymp har mycket vackra blommor men är det värsta taggmonster jag någonsin råkat på - det är ju möjligt att jag fått ett par skräckexemplar - har någon annan andra erfarenheter?
Välkommen till oss rostokar Visste inte att Goldener Olymp var så taggig, ska ha det i bakhuvudet när jag planterar rosen i vår. The, Flora Linnea säljer Golden Gate, kolla nya Kordes rosor
strandskatan
01-02-2009, 19:48
Tack för välkomsthälsningen! Hade heller ingen aning, har inte läst taggvarning på den någonstans. Skulle haft dem vid en rosenbåge, men kommer att hålla dem som buskrosor i stället (de verkade ändå inte särskilt intresserade av att klättra). Ilse Krohn är förresten en fantastisk ros, min bästa remonterare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|