Full version: Orkidé
Elendil
Jag har äntligen hittat blommor som klarar av att överleva med mina katter och dessutom mina blommvattningsvanor närmligen orkidéer. smile.gif

Jag har helt vanliga orkidéer från ICA och IKEA, Phalaenopsis enligt etiketterna. Vattnar dem en gång i veckan och låter vattnet rinna av och de blommar jättefint (en blommar om just nu).

Frågan är, kommer det att komma fler blomsterstänglar på dem och hur ser man att det ska bli blomsterstängar och inte en ny rot?
MariaS
En ny rot är liksom rund i toppen, medans en ny blomstängel är mer spetsig och lite taggig. Ush, hur lät det. Ska ta några kort och återkommer strax.
MariaS
Blomma
[attachment=30219:blomma.jpg]
rot
[attachment=30220:rot.jpg]
Elendil
Det var bra bilder, då är det nog rötter på G på alla blommorna.

Hur och när ska man plantera om dem?
MariaS
Tumregeln med alla orkidéer är omplantering efter avslutad blomning. I vart fall åtminstone vart tredje år.

Ta upp blomman ur krukan. Skaka av all gammal kompost. Skölj gärna av rötterna i ljummet vatten. Ta bort intorkade och sjuka rötter.
Tag en ny kruka, eller diska den gamla noga. Samla ihop alla rötter till ett knippe och stoppa ner dem i krukan. Skaka sen ner ny kompost runt rötterna. Stöt gärna krukan mot underlaget så bitarna faller ner ordentligt mellan rötterna. Doppa sen allt i en bunke/hink med vatten, låt rinna av och det är klart.
Elendil
Alla mina blommar nu så då behöver jag inte tänka på omplantering på ett tag.

Köpte orkidénäring i dag på affären, 5 ml blandas i 1 lit vatten. När jag vattnar mina blommor så brukar jag vattna dem under vattenkranen i köket och sedan låta dem rinna av innan de hamnar i fönstret igen. Hur är lättast att göra när de ska ha näring, doppa dem i näringslösning + vatten eller hälla med vattenkanna?
MariaS
CITAT (Elendil @ 02-02-2009, 18:26) *
Alla mina blommar nu så då behöver jag inte tänka på omplantering på ett tag.

Köpte orkidénäring i dag på affären, 5 ml blandas i 1 lit vatten. När jag vattnar mina blommor så brukar jag vattna dem under vattenkranen i köket och sedan låta dem rinna av innan de hamnar i fönstret igen. Hur är lättast att göra när de ska ha näring, doppa dem i näringslösning + vatten eller hälla med vattenkanna?

Det går bra vilket som. Annars kan man också blanda vatten med näring, som man sen häller på flaska. Då kan man mäta upp ca 2 msk vatten till varje orkidé, som man sen ger dem, och slipper slå ut det som blir över.
Elendil
Var förbi IKEA idag, skulle ha tag i en stor självvattnande kruka då mina ögon föll på en brudorkidé med fem blomstänglar för 55:-. biggrin.gif Jag som egentligen inte har plats för en till blomma stoppade raskt ner orkidén i påsen så nu måste jag bara göra lite mer plats i något fönster. blush.gif

Nu har jag sex orkidéer hemma och en på jobbet, som snart kommer hem eftersom jag ska byta arbetsplats... happy.gif

En av mina orkidéer mår inte så bra, rötterna verkar förtvina, ska låta blommorna vissna ner och sedan plantera om den och se om det går att få liv i den igen, den är så vacker, limegrön med diskreta rosa prickar.
pejori
CITAT (Elendil @ 27-02-2009, 19:00) *
/.../

En av mina orkidéer mår inte så bra, rötterna verkar förtvina, ska låta blommorna vissna ner och sedan plantera om den och se om det går att få liv i den igen, den är så vacker, limegrön med diskreta rosa prickar.

Vattna den via fatet ett tag, så ska du se att nya rötter söker sig ned till fukten. tummenupp.gif
Tänk på, att brudar är epifyter som växer på stammar utan jord. Så en ren kruka (genomskinlig) med vitmossa eller grov sand i botten och ett par barkbitar som håller den fast i krukan, är bäst. tummenupp.gif
Elendil
Ska pröva att vattna på fatet nästa gång. Den är planterad i orkidéjord i en genomskinlig platskruka och när den började må dåligt så tog jag och ställde den på ett fat utan ytterkruka för rötternas skull men de ser inte så roliga ut... Det är en rot på g som kanske kan rädda den.

På min nya orkidé upptäckte att det är blad på två av stänglarna så när de har fått rötter ska jag prova och se om den går att dela.
MariaS
CITAT (Elendil @ 28-02-2009, 18:03) *
Ska pröva att vattna på fatet nästa gång. Den är planterad i orkidéjord i en genomskinlig platskruka och när den började må dåligt så tog jag och ställde den på ett fat utan ytterkruka för rötternas skull men de ser inte så roliga ut... Det är en rot på g som kanske kan rädda den.

På min nya orkidé upptäckte att det är blad på två av stänglarna så när de har fått rötter ska jag prova och se om den går att dela.

Vänta med att dela tills du ser åtminstone tre rötter på respektive planta. Just nu lever de på modern.
Elendil
Ja då, nu har de inga rötter så det kommer att dröja ett tag innan det blir aktuellt med delning.
Sofiia
Det bästa sättet att se om det är en rot eller stängel som kommer är att kolla var den växer ut. Svårt att förklara, men om du kollar varifrån rötterna kommer ut och varifrån stängeln kommer ut så ser du att de inte kommer ut från bladen på samma ställen. Kolla på dina orkidéer så förstår du säkert vad jag menar smile.gif
Meriona
Jag var hos kompisar idag som jag inte träffar så ofta längre. De har en brudorkide som är 10 år gammal som de aldrig nånsin planterat om. Den hade luftrötter som ett råttbo, men mängder av fina blad och många stänglar i full blom. Otroligt vacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon