Elendil
Jag bor på Öland, har en liten trädgård som jag försöker få ordning på (förra ägaren gjorde ingenting på tre år), förra året hade jag mest ogräs i rabatterna. unsure.gif

Jag har ett land som är mot södervägg, stekhett på somrarna och nästan allt dör (inkl lammöron) trots vattning. Jordgubbarna som jag planterade förra året klarade sig bra och växte fint smile.gif , rabarberplantan som fanns sedan tidigare var stor och ståtlig. Däremot dog alla mina kryddväxter. sad.gif

Har ni några bra förslag på växter ätbara eller ickeätbara som kan överleva en öken? Hur är det med hallon?
KURT
Det finns ju många värmeälskande växter som t ex björnbär och fikon. Men det finns ju också sätt att bevara fukten, t ex genom att bygga en våtbädd:

http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta1-04/artikel.html
Huggorm
Låter som ett bra läge för en del medelhavsväxter
Alexander-VG-zon3
du måste vattna allt rejält första året. även fikon kommer dö i ett sådant läge utan vatten under etableringen. det räcker inte att ''vattna'' utan riktigt vattna rejält och länge. vattna under tidig morgon.

växter du kan ha i sådant läge är

Buskar och träd

Kornell
Havtorn
Ginst
Spirea
Ölandstok
Frilandshibiskus
Vresros
buddleja
Rosmarin kan du prova (kräver väldränerat och ett skyddat läge för att klara vintern)
Helgonört
Curryört
Lavendel
Yucca

klätter/häng växter

Vinranka
Trumpetranka
Klätterbenved
Kaprifol

Perenner
salvia
Malört-alla arter
Timjan-alla arter
Oregano
Klockor
Taklök
Sedum
Svingel
Iris
Daglilja
Tulpan
crocus

här är några enkla växter som tål torka som etablerade. jag själv har en trädgård i ett torrt område.

du har ju inte ökenklimat (Ökenklimat finns inte i sverige) utan du har ett torrt klimat med sträng sommartorka. ska du etablera växter i sådant klimat så gäller det att stå och vattna 15-30min vid rabatten och vattna under tidig morgon.
Elendil
Björnbär och Lavendel lät trevligt, det ska jag fundera mer på. Jag ska vattna så mycket det går men vi får ibland vattningsförbud mitt i sommaren när dagvattennivåerna sjunker

Flaxss: Jag vet att jag inte bor i en öken men det känns som det sommartid. wink.gif
Alexander-VG-zon3
jag har i trädgården moränjord och typiskt östklimat skåne zon 1-2, varm och torr sommar,lång och mild höst,snörik men mild vinter,lång och kall

och dessa växter klarade jag sommar 2006 ca 3månader med mycket lite regn och temperaturen i skuggan var ca +30c +33c och i solen var fukten så låg som 15-20% i veckor (nyplanterade för året,var alla växter)

Havtorn
Ginst
Frilandshibiskus
Vresros
buddleja
Rosmarin
Helgonört
Curryört
Lavendel
Yucca
Vinranka
Trumpetranka
Klätterbenved
Kaprifol
salvia
Malört-alla arter
Timjan-alla arter
Oregano
Klockor
Taklök
Sedum
Svingel
Iris
Daglilja
Tulpan
crocus

alla på listan klarade jag och jag vattnade varannan dag(om jag kunde) och stod länge och väl vid varje planta. det blev ju dock bevattningsförbud under större delen av perioden. men när jag väl kunde vattna så vattnade jag som bara den.

så det finns nog hopp att du också lyckas klara någon av dina växter.
Elendil
Tack! smile.gif
cistus
Jag tycker du ska prova med vinplantor av något slag och inte spaljerade utan på "friland", som i vindistrikten. Själv har jag "staketdruvan" Zilga två meter från huset, utanför Örebro, och den har aldrig sett vissen ut under torra perioder! Ta någon "vanlig", kalkälskande druva, det finns väl många nya sorter att välja på.
En perenn som tycks tåla torka är storblommigt nattljus, Oenothera missouriensis.
/cistus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon