Maja N
Jag blir såå rastlös!!! crazy.gif Det finns inte mycket att göra eller titta på ute i trädgården här nu. Allt är fruset och det kommer ta evigheter innan det börjar röra på sig. Men min sambo träffade häromdagen en trädgårdsägare som sa att de har minst en växt som blommar under hela året, nu blommar deras trollhassel och efter det är det något annat som börjar. Jag kände bara att vad underbart! Att ha NÅGONTING att gå ut och titta till så att inte vintermånaderna känns så långa.

Snälla ni- ge mig tips,ideer och bilder. thanks.gif Har ni någonting som lyser upp och rör sig i trädgården?
MariaS
Julrosen, (Helleborus) börjar blomma i december. Sen kommer vanlig hassel, ormhassel (Corylus avelana) tillsammans med trollhassel (Hamamelis). När dessa ger upp, brukar det nästan explodera med krokusar, snödroppar, vintergäck och allsköns vårblommor. Det svåra är väl just de där vinterblommande växterna.
Soldanella
Hej

Åh

Kejsarolvon, jag har ett hybridkejsarolvon som började sätta knopp i slutet av december, tyvärr är det svårt att få utslagna blommor om det är riktigt kallt i januari-februari, men det går att skära av grenar och ta in så länge de inte frusit sönder. Jag har också magnolia som går att skära av, de växer i stockholmstrakten, så det är inga överkänsliga stackare.. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man bor runt zon 1-2 kan man även njuta av vinterjasminens gula blommor under vintern-vårvintern.

http://images.google.se/images?q=jasminum%...sa=N&tab=wi
Myosotis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-01-2009, 17:29) *
Om man bor runt zon 1-2 kan man även njuta av vinterjasminens gula blommor under vintern-vårvintern.

Det går bra i zon 3 också, se här:

Bilden är tagen 21. november, nu har den blommat över.

Maja N
Ojj det var ju riktigt många!! Här är ganska kallt i zon 4, tror ni att de klarar sig här?
anilin
Min blomglädje nu är julrosorna som har blommor och många knoppar!
anilin
Maja N
Jag har julrosor. Ganska många, mörkröda och någon vit tror jag - men de låter vänta på sig. Knopparna ligger färdiga men de har inte slagit ut. Din vita är jättefin! Stora klara blommor och några knoppar som väntar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon