Micke_B
31-01-2009, 16:45
Hej
Vi köpte hus förra året och fick ett mindre växthus på köpet. Jag har under de seanste åren blivit väldigt intresserad av att driva upp växter själv. Jag tycker att jag numer har skaplig koll (nåja, beror lite på vilka proffs man jämför sig med på detta forum) på att driva upp växter inomhus men jag har insett att jag har ingen aning om när man skall/bör ställa ut växterna i växthuset.
Om växthuset kan man säga att det är ca 6 m2, står på en berghäll och att jag har en frostvakt men ingen uppvärmning. Jag har inte heller någon jättelust att börja och sluta arbetsdagen med att täcka av/på ett växthus. Platsen är Åkersberga, strax norr om Stockholm
Det jag förgror är tomater, gurka, chili, diverse kryddor, melon, aubergin samt en himla massa (ca 20olika) sorters blommor som inte tål frost (pelargoner, flitiga lisa, petunior, kantlobelia mm)
Så hjälp mig ni som vet! När kan det tänkas vara dags att ställa ut krukorna? Åtminstone vad jag kan planera för om vädret blir "normalt", blir det extremt får man väl bära in allt igen...
/Micke
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2009, 17:39
Jag odlar i kallväxthus utan extra värme och så mycket tidigare än när man inte har växthus kan jag inte sätta ut tomatplantor och liknande. (Ofta kommer de inte ut i växthuset förren i slutet av maj-början av juni, lite beroende på ifall jag tror det kommer komma de där välkända järnnätterna.) MEN jag kan däremot gå ut och så tidiga grönsaker i växthuset så snart som marken tinar, ofta runt slutet av mars-början av april = jag kan skörda rädisor, sallat, asiatiska kålväxter, spenat, kryddkrasse mm. redan i maj. Om du inte har markbäddar kanske du kan sätta in lite lådor, stora krukor el. dyl där du kan odla tidiga primörer, ofta lönar det sig inte att slänga ut mera värmekrävande växter för tidigt till växthuset ofta stannar de bara i tillväxt.= så inte sånt som melon, tomat, gurka etc. för tidigt ifall du inte vill hålla på med uppvärmning, täckningar och liknande.
Micke_B
31-01-2009, 18:00
Hej igen
och ettt JÄTTEtack för att jag fick ett svar på frågan och dessutom lite tips vad jag kan använda växthuset till. Däremot undrar jag en till sak efter att läst svaret.
Ska jag tolka det så att det skadar inte att ställa en del saker i början av maj, tex Flitiga Lisor, om alternativet är att platsen inomhus börjar ta slut! Dvs är det värsta som kan hända att de växter lite trögt eller är det så att de blir fördärvade för fortsättningen också?
/Micke
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2009, 18:08
Det beror lite på hur våren är, klimatet är inte samma varje år, är början av maj kall bör man nog vänta, just flitig lisa är ju extra köldkänslig de bör nog inte utsättas för temperaturer under +10C åtminstone, flitiga lisa kan få stora köldskador även om det inte är minusgrader.
+Glöm inte fiberdukarna då du ställer ut växterna, bladen klarar inte av det starka ljuset då man tar dem från inomhusodling och sedan ut i starkt ljus så de måste ha fiberdukstäcke el. dyl. i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.