Full version: Enbär
Platinum
Skulle vara trevligt med egna enbärsbuskar i trädgården så idag planterade jag ner några enbär i en kruka. Är det någon som provat att driva fram enar från bär? I vilket stadie bör fröet vara i vid plantering, grönt eller blått? Bör fröodlingen stå kallt för att gro eller går det bra att hålla i rumstemperatur?

Alla eventuella tips uppskattas.
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär står det hos Tom Clothier för J. communis

gather ripe berries, wash seed 3x daily 7d, scarify, then sow 4m @ 39ºF, move to 70ºF for germ.

= du bör alltså ha riktgt mogna bär, förstår inte riktigt det där med att tvätta fröerna 3x dagligen i 7 dagar men kanske man måste se till så man får bort allt fruktkött, scarify brukar vara att man på något sätt skadar fröskalet så att fukt kan tränga igen ex. på sätt att skada kan vara att slipa med sandpapper, sedan verkar det som om man efter sådd ska kallstratifiera i 4 månader och sedan ska man ställa lådan i en temp på runt +20C och vänta på att det ska gro.
Jan Lindgren
Hej!
Fungerar det inte med frön så brukar det gå med sticklingar.
MVH
Jan Lindgren
Platinum
CITAT (Jan Lindgren @ 31-01-2009, 19:41) *
Hej!
Fungerar det inte med frön så brukar det gå med sticklingar.
MVH
Jan Lindgren

Skulle ju även kunna prova att sticklingsföröka.

Knipsar man en gren nu på vintern då och ställer i en kruka med jord utomhus?
Jan Lindgren
Hej!
Du kan vänta tills i vår. Sticklingen ska bestå av förra årets tillväxt. Har du IBA så använd det. Sätt lite vit plast över sticklingarna så att det inte blir för varmt och så att de inte torkar ut. Det var länge sedan jag provade. Jag hittade en snygg en i skogen som jag ville ha hemma. Jag rotade sticklingarna tillsammans med mina rhododendronsticklingar. Prova några olika enar. Det verkar som om vissa plantor rotar sig bättre än andra. Det är kul att gå ut och välja en en som man gillar och sedan är man ensam om just den klonen.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon