Thé
Idag har jag fått fart på funderingarna kring pergolan. Jag tänkte sätta Awakening på ena sidan och på andra sidan en ros som jag inte har valt än. Bredvid den rosen kommer det gula/orange partiet där Goldener Olymp hamnar närmast och Westerland (om jag vågar) på nästa stolpe.

Så vad kan passa om man ser Westerland, Goldener Olymp, ?, Awakening.

Jag har varit inne på Jolly Dance eftersom den verkar ha lite gult i botten, men den verkar trög i växten (sport av Leverkusen).
Ezereht
ghislain de feligonde? Eller någon annan liknande som är vit, men har gula/beiga knoppar.
Stiffe
Alchemyst?

/S
Ezereht
ooooh den är dösnygg, ta den (Alchemyst) Thé !!

Jag har haft funderingar kring Irma, som ju också är en klättrande remonterande rosa ros med lite grädd-fluff utseende. Den blir lite beigeaktig när den börjar ha blommat ut. Tror i alla fall den skulle vara fin bredvid gult. Hmm.. Men tycker ändå Alchymist låter som ett underbart val.
gulmåra
Jag skulle tvärt prova med de skönheter som bara går i kruka hos mig, Gloire de Dijon och Mme Bérard.
lena uppsala
Har du Helenae, honungsrosen, eller Lykkefund, de är ju svagt ljusgula först och bleknar till vitt?Väldigt vackra rosor.Tittar LÅGs bok om klätterrosor,Golen showers och Golener Olymp är gula zon 3.
Thé
Tack för svaren!

Alchymist har jag redan planterat i hörnet före Westerland (om jag vågar) tillsammans med Ghislain de Féligonde, och eftersom jag vill klämma in så många sorter som möjligt letar jag efter något annat. Irma har jag också planterat två stycken.

Hmm, Mme Berard... ja, jag har kikat på den, men jag funderar på att sätta den skyddat mot en mur. Jag är rädd att den är för klen för att klara blåsten på pergolan. Gloire de Dijon har jag strukit eftersom jag läst så många ledsamma sjukdomshistorier där den var inblandad.

Helenae och Lykkefund blir alldeles för stora.

Ja, ni ser, det är inte lätt att ge mig goda råd. Amaretto som jag köpte i somras skulle nog passa färgmässigt, men den har jag ju redan. Finns det inte fler? Det finns ju så många rosor... smile.gif

Men vänta... hur är det med Buff Beauty, då?
gulmåra
Där ser man! Jag trodde allt gick i skåne! flirting.gif

Buff Beauty har jag provat som rotäkta en gång! Gula-aprikosa blommor som är mycket vackra!
Den tvärdog första vintern. Men här blir inga rosor skyddade så med lite pyssel hade det säkert gått.

Jag kom att tänka på en klätterros, Polka, den såg jag en gång och tänkte att namnet inte stämde med mina associationer, den var nämligen lite rosa-gul..
Thé
Wow gulmåra!! thanks.gif

Polka känns mitt i prick! Det enda frågetecknet är hur hög den kan tänkas bli.
Ezereht
hihi nu när du fått ditt svar Thé kan jag låna tråden och fråga liknande fråga. Jag tänkte sätta en gul ros mellan två röda. Går de bra tror ni?
Erika i Sandviken
CITAT (Thé @ 01-02-2009, 14:33) *
Wow gulmåra!! thanks.gif

Polka känns mitt i prick! Det enda frågetecknet är hur hög den kan tänkas bli.
min polka är ca120cm efter 1år,den har enorma taggar.

jag tänkte på Summer Wine ja..passar exakt mellan rosa och gult
[attachment=30238:Summer_Wine.JPG]
Thé
CITAT (Erika i Sandviken @ 01-02-2009, 14:09) *
min polka är ca120cm efter 1år,den har enorma taggar.

jag tänkte på Summer Wine ja..passar exakt mellan rosa och gult

Ja, den färgen var verkligen exakt rätt. Men jag är mer förtjust i rosor med fyllda blommor generellt. Fast man kan alltid göra undantag smile.gif

Jag har läst om de där taggarna, är den hemsk att hantera?
Erika i Sandviken
[attachment=30242:2008_01050025.JPG]
CITAT (Thé @ 01-02-2009, 15:27) *
Ja, den färgen var verkligen exakt rätt. Men jag är mer förtjust i rosor med fyllda blommor generellt. Fast man kan alltid göra undantag smile.gif

Jag har läst om de där taggarna, är den hemsk att hantera?

[attachment=30242:2008_01050025.JPG]

[attachment=30243:2008_01050028.JPG]
Polkas taggar är enorma
Thé
De verkar vara väldigt många också...
Erika i Sandviken
kanske svårt att se hur breda dom är,men dom är ungefär lika bred som tummen hos en tjej.

Nu såg jag att du bor i zon1 och då kan du kanske få upp Christopher Marlowe i höjden.

[attachment=30245:Christof..._Marlowe.JPG]
Thé
Ja, det finns ju en del fina Austinrosor som är lite tveksamma höjdmässigt, exempelvis Abraham Darby. Den vill jag väldigt gärna ha, men det är lite tråligt om den aldrig "når upp".
gulmåra
Hoppsan! Vilka jättetaggar Polka har!!
Denna taggtrådsros kanske kunde fungera bra mot rådjur??! rotfl.gif

Jag stövlar vidare på okänd mark och tipsar om fler rosor....
Det finns en engelsk ros på Rosenposten, Janet (rosagul), som ska fungera som klättrare... men som sagt nu är jag ute på väldigt djupt vatten.
Thé
Åh, Janet var också fin! Enligt David Austins sida har de inte haft tid att utvärdera hur hög rosen blir än. De anger 8 fot, vilket i och för sig räcker här, men det är i det engelska klimatet. Undrar om den är väldigt lik Compassion? Den är fin men passar inte riktigt in, tycker jag.
oliv
Hur gick det med pergolan? Jag fick upp tråden när jag sökte efter Mme Bérard. Och då såg jag att Westerland hade varit på tapeten tillsammans med Alchymist. Själv gjorde jag misstaget att plantera en på var sin sida vid ingången, med resultatet att jag fick flytta Alchymist. Den såg ut som smutsiga trasor bredvid den starka färgen av Westerland. crying.gif
Med facit i hand, tycker jag att Alchymist fungerar inte med orange färg. Westerland är ok med starka färger. I alla fall var det så för mig. giggle.gif
Thé
Jo tack, vi har röjt bort allt skräp och nu ligger marken bar, men håller på att täckas av ogräs. Vi har införskaffat material till den sista biten där de här rosorna skulle hamna, men vi har inte byggt den än. Jag tänker plantera rosorna till hösten, det gillar jag.

Så jag har inte behövt välja än whist.gif

Det var ju väldigt bra att du sa att Alchymist och Westerland inte passar ihop, jag kanske ska avstå från Westerland. Alchymist står ju redan på plats (och har en knopp, tror jag) bredvid Ghislaine de Féligonde.
Kajsa

Kordes rose Aloha, hade du den ?

Charles Austin blir minst 1.5 m här och verkar riktigt tuff.

Leander Austinros, har flera färger, blir ca 2 m
Stiffe
Nej, moderna rosors gnällskrikiga färger går inte ihop med de gammaldags rosornas ursnygga och lätt diskreta milda fina pastellfärger. smile.gif
/S
stennie
Satt och tittade på Rosenposten, Har du sett Papi delbard

Suck, farligt att titta där!
Thé
Ja, visst har jag sett Papi Delbard flirting.gif Den och Mme Bérard slåss om en skyddad plats vid muren.

Tack Kajsa för bilderna, Kordes Aloha tänkte jag ha på ett annat ställe, men jag kanske ska ändra om lite i planerna. Leander har jag aldrig gillat, det är något med färgblandningen som inte passar mig. Jag har sett flera olika exemplar och alltid kommit fram till samma sak.

Ja, det är ett kärt besvär, det här smile.gif
Ezereht
Hmm... jag tror du måste köpa en Papi Delbard Thé... jag känner att jag måste få dregla över bilder på den wink.gif Mme Berard var mer gammeldags romantisk, men också lite mer vanlig. Har du inte redan flera rosor som liknar den?
stennie
Jag blev helt såld på Kajsas bild av Leander ! w00t.gif
Thé
CITAT (Ezereht @ 12-06-2009, 11:44) *
Hmm... jag tror du måste köpa en Papi Delbard Thé... jag känner att jag måste få dregla över bilder på den wink.gif Mme Berard var mer gammeldags romantisk, men också lite mer vanlig. Har du inte redan flera rosor som liknar den?

Ja, jag tror också att jag måste köpa den... Håller med dig om att Mme Bérard är "vanligare", och verkar dessutom mindre tålig. Nej, jag har ännu inget som liknar den, den har en speciell färg... jag funderar på Buff Beauty som buskros. Fast den har inte heller den färgen.

Vad gäller bilder tycker jag att jag är dålig på att leverera, men det är inte mitt fel. I går när jag kollade på Valencia hade knoppen börjat sloka, så jag tror att det dröjer innan jag får någon bild på den... no.gif
Ezereht
aWWW..men jag ger dig hela sommaren Thé wink.gif så några bilder ska det väl bli *hihi
Mina blommor blommar inte heller ännu, bara andras pimpineller som jag skymtat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon