Full version: stratifiering
fröhamstern
Hej alla. Jag funderar på stratifiering av fröna. Vilka grader handlar de om? Har läst att det funkar att lägga fröna i kylskåp. Men då kanske ja kan så i garaget nu där de är ca +6 - +9 ? Tacksam för svar
Christer i Falköping
Det optimala är runt två till fem plusgrader. Så det är lite för varmt i garaget. Enklast är väl att bara ställa ut dem i skugga om du kan det. Det är lite vanskligt att ställa in jord i kylskåpet om du har mat där också. Botulism är inget man vill drabbas av.
Christer.
fröhamstern
Tack för snabbt svar. Det räcker att dom står där ca 2v kanske om ja sår nu? Vi har ca 2-3 minus på nätterna nu. Ja, då åker dom ut...och får sleeping.gif en stund.....
Christer i Falköping
Stratifiering brukar behövas åtminstone två månader. Vissa behöver mindre andra mer, så två månader är en bra måttståck.
Christer.
Pius
Skulle man inte kunna sätta ut såna fröer i växthuset och låta dem sköta sig själva? Jag har ca +5 grader där, fast det blir ju varmare vissa dagar, idag +11.

Pius
fröhamstern
CITAT (Christer i Falköping @ 01-02-2009, 17:50) *
Stratifiering brukar behövas åtminstone två månader. Vissa behöver mindre andra mer, så två månader är en bra måttståck.
Christer.

Snabbt svar även denna gång. thanks.gif Nu har ja sått och ´slängt`ut hälften av varje sort o funkar d med vissa o inte andra så kan ja ju så och sätta ut resten till hösten,+ att då blir de ju enklare när dom ska in o börja gro i typ mars-april nästa år....

CITAT (Pius @ 01-02-2009, 19:10) *
Skulle man inte kunna sätta ut såna fröer i växthuset och låta dem sköta sig själva? Jag har ca +5 grader där, fast det blir ju varmare vissa dagar, idag +11.

Pius

Hej hej. jag önskar ja oxå hade ett växthus,då hade ja ju sått de mesta redan på hösten (nu när ja vet hur de funkar) tummenupp.gif

Pius

Hej hej. jag önskar ja oxå hade ett växthus,då hade ja ju sått de mesta redan på hösten (nu när ja vet hur de funkar) tummenupp.gif
fröhamstern

Pius

Önskar att jag oxå hade ett växthus,då hade ju de mesta såtts på hösten (nu när ja vet hur de funkar) tummenupp.gif Kanske inte så konstigt att vissa fröer varit omöjliga att få till o gro blush.gif men man lär så länge.................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon