Full version: Dagens ros
Stiffe
En frisk och go damascenerros, med fin doft, om än inte så stark, (åtminstone inte min). Rotäkta, planterad hösten 2005. Nu i en upphöjd bädd, efter att den första, (på samma ställe), inte överlevde första vintern.

Så här såg det ut andra sommaren (2007).
[attachment=30225:Midsomma...spahan__.JPG]
Jodå, det är en Ispahan bakom/under Midsommarblomstret. Rotäkta rosor är sega.

Ispahan & Murklocka.
[attachment=30226:Ispahan_...urklocka.JPG]

Ispahan i knopp.
[attachment=30227:Isphahan_i_knopp.JPG]

/S
Ezereht
Jättefin smile.gif Jag tänkte ju köpa den i somras, men kom hem med en Rose de recht istället. Murklocka var fint! Känns som man behöver många förslag på perenner att fylla ut med emellan i rabatterna.
gulmåra
Ja, murklockan var jättefin! Ser ut att vara i lagom höjd också!

Det är så fint med stenar som ramar in...jag måste få in lite mer stenar runt rosorna.
Ispahan står på önskelistan. Nu åkte den upp några pinnhål....
Stiffe
Ja, Murklockan var fin. Nu syns den inte längre, eftersom Ispahanen äntligen har satt lite fart och börjat växa till sig. Tror den är uppe på ca 1.25-1.5 m nu, och den ska förhoppningsvis bli ytterligare något större, så nu passar Midsommarblomstret bra i storlek. Murklockan passar till lite mindre rosor.

Rose de Recht är inget dåligt val. Det är också en favvis-ros.smile.gif

/S
Kajsa

Ja den är härlig, blommar lääänge fast det bara är en ggn, rosen blev 2 m i höst

Ispahan är också frisk och jättesöt !

svennis
[quote name='Stiffe' date='31-01-2009, 20:47' post='968981']
En frisk och go damascenerros, med fin doft, om än inte så stark, (åtminstone inte min). Rotäkta, planterad hösten 2005. Nu i en upphöjd bädd, efter att den första, (på samma ställe), inte överlevde första vintern.

Så här såg det ut andra sommaren (2007).
[attachment=30225:Midsomma...spahan__.JPG]
Jodå, det är en Ispahan bakom/under Midsommarblomstret. Rotäkta rosor är sega.

Ispahan & Murklocka.
[attachment=30226:Ispahan_...urklocka.JPG]

Bilden åkte in som skrivbordsunderlägg...Murklockan är ju fin

Oh! Du har ju plats till mycket ROSOR whistling.gif
Ezereht
...och hästar biggrin.gif Ser underbart ut! Fast hur klipper man gräs av den där längden? Har jag alltid undrat. Lie? Någon särskilt gräsklippare? Våran dumma gräsklippare strejkar så fort gräset är det minsta högt ranting.gif

(förlåt icke-rosrelaterat inlägg... fast kan ju säga att det är det eftersom problemet med många rabatter är att man drar sig lite för att klippa gräset).
Stiffe
Ezereht:
Japp, kusarna kloppar på andra sidan staketet. Om man är snabb, listig och våghalsig, så kan man göra små kommandoraider med skottkärra in i hagarna, och säkra mumma för rosorna. smile.gif

Lie ute i hagen där det är fria ytor att svinga, annars röjsåg med lina, (t ex under staketen). Utom när gräset är för nära inpå buskar & träd, (såsom t ex rabattkanter ofta), då är det häcksax som gäller. Oavsett om man har mask i ryggen el inte innan man kommit ut och börjat klippa, så har man duktigt ont i ryggen efteråt (häcksax). sweatingbullets.gif

Du måste ha en råstark mulcherklippare om du inte är gräsmatteperfektionist och klipper gräsmattan 2 ggr/vecka, alltid - utan undantag.

Så här kan det se ut veckorna innan betessläpp. ohmy.gif Vresroshäcken brukar bli hårt tuktad...
[attachment=30256:Skipi1.JPG]

Svennis:
Ja, jo, fast det beror ju lite på hur man ser på det. Om du menar hagmarken utanför så är det visserligen obegränsat (nästan) med utrymme, men privatlivet skulle nog inte må så bra... no.gif Om du däremot menar tomtgränsen bortom Ispahanen så... ...är den nu annekterad av en pimpinellrabatt. biggrin.gif (Se ny tråd).

/S
renate
En vacker väldoftande ros,jag planterade den hösten 2004 på ena sidan rosgången vid huset.Den har växt sig riktigt stor nu fast grenerna är lite hängiga när den blommar.
[attachment=30247:Isphahan...__Large_.JPG] Isphahan 2006
[attachment=30248:2008_07_...__Large_.JPG] Samma buske 2008
[attachment=30254:2008_07_...__Large_.JPG] Närbild inte den bästa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon