ängsvädd
Jag fick i en annan tråd veta att vindkraftverk dödar fåglar. Skulle vara jättetacksam över info om lämplig placering, antal, storlek osv på vindkraftverk så att inte fåglar skadas/dödas.

Någon som har info kring detta? Jag tänker i så fall försöka sprida den informationen till dem som ansöker om att få bygga vindkraftverk - hoppas även på hjälp med att veta vilka lämpliga myndigheter, företag osv man ska skicka informationen till.
Piccante
Rent generellt dödar vindkraft inte fåglar. Däremot har man sett viss högre dödlighet hos vissa arter främst rovfåglar. Om man känner till revir så kan man ju undvika att bygga inom de men annars är det inga större problem för fågellivet.
Här är en länk till naturvårdsverkets projekt http://www.naturvardsverket.se/sv/Forsknin...sultat/Vindval/
ängsvädd
Tack för länken. Ska kolla in den vid tillfälle. Det var ju bra att det inte är något stort problem, men tråkigt om rovfåglar drabbas av vindkraftverken. Bra idé att inte bygga där de håller till smile.gif
Ralf
Skrev detta inlägg förra vintern.

CITAT (Ralf 2008)
Jag var för ca 15 år sedan på studebesök på Öland och kikade på vindkraftverk.
En av föredragshållarna stod under indkraftsmasten och pratade. Han var visserligen grundskolelärare tillyrket och hade en stark röst, men klarade trots vind och kraftverket, av att prata till ca 50 personer utan hjälpmedel.

Detta med fågeldöd togs upp med bland annat ornitologer på Öland. Dom sade att dom ej sett några döda fåglar alls under flera års tid. Däremot hade dom sett att insekter salmades i lä från tornen ibland och småfåglarna fög där för att äta dessa. Rovfåglarna var dessutom rädda för vindkraftverken så dom kunde ej jaga småfåglarna där.

Gunilla, jag bor i storstad och jobbar med hus. Jag har flera gånger hittat döda rovfåglar uppe på hus. Dom brukar realtivt ofta flyga in i tex glasväggar.
En gång hittade vi en kungsörn. Det tog en stund att identifera den men med hjälp av Naturhistorska Riksmuseet lyckades vi. Vi frågade då om vi skulle lämna in fågeln vilket man lär vara skyldig till att göra med visst vilt. Svaret var att det ofta är gamla o halvblinda fåglar som dör på detta sättet så dom var ej intresserade av denna fågel.
KURT
Handlar frågan om stora traditionella vindkraftverk eller små för hushållsbruk? Sedan har det mycket stor betydelse vart de står placerade, står de vid kusten i de allra mest flyttfågeltäta stråken, så är naturligtvis risken större.
Gunilla T
Det tycks råda Klondyke feber inom vindkraftsindustrin - massor med kustområden som ff inte har ett enda vindkraftverk bl.a. Sörmlandskusten där kommunerna försöker locka till sig exploatörerna.

Ett inslag på lokalradion bekräftade mina värsta farhågor - ornitologerna och Naturskyddsföreningen varnade för den stora risk detta innebär för de större rovfåglarna t.ex. havsörn som är tvungen att flyga från häckningsplatsen ut över vattnet för att finna föda. Företrädare för kustkommunerna var inte särskilt intresserade av att fågelpopulationerna riskerar att kraftigt skadas av utbyggd vindkraft.

Det enda som är viktigt vid vindkraftsutbyggnaden är om det blåser tillräckligt. Det är vindarnas kapacitet som är avgörande och det är vid våra kuster det blåser...ingen kommer att investera i vindkraftverk i skogen. Nu gäller det inte enstaka vindkraftverk utan "parker".... massproduktion är alltid lönsamt - åtminstone ett tag till..

Dethär sättet att tänka borde innebära att samtliga våra kustområden kommer att få dessa "parker"...inklusive Skåne och Öland och Gotland.

Ni som kan fåglar...är inte detta de mest känsliga områden för våra flyttfåglar?????

Piccante
Min erfaren het är att farorna är kraftigt överdrivna för det finns inte många studier som visar att det är en ökad risk för fåglar. Vid planering av vindkraftparker så görs alltid miljöprövning och man har samråd med berörda markägare och myndigheter. Så man bygger inte i känsliga områden.
Gunilla T
Det är säkert så Markus att det saknas studier som kan ge en bild av hur det förhåller sig. Vindkraftsparker är en förhållandevis ny företeelse och tillförlitliga studier bör genomföras under längre perioder.

Men inslaget jag hörde gjorde mig definitivt misstänksam..kommunföreträdaren ville inte prata om risken för fåglarna.. bara om lämplig topografi och där ingick inte fåglarna som en viktig faktor.

Länsstyrelsens representant pratade yvigt om att en miljökonsekvens bör upprättas och hävdade bestämt att deras utlåtande var av avgörande betydelse. Vid frågan om de innehade sista ordet började han slingra sig och tala om att den som är missnöjd kan överklaga till Miljödomstolen mad.gif

Såhär ser jag det...kommunledningarna är intresserade av investeringar samt en fjäder i hatten som man kan använda i sin marknadsföring, vindkraftsproducenterna ser dollartecken i ögonen och Länsstyrelsens representanter som skall göra miljöprövningarna har inte den pondus som krävs att stå emot både kommuner, investerare och inte att förglömma vår regering vars förlängda arm de är.

Återstår då ornitologerna och naturskyddsföreningarna med en annan åsikt, bestående av kunniga men ideéllt arbetande människor som används enbart i syftet att visa på det heliga mantrat "samverkan"

Vem förlorar...???

andersen
CITAT (Gunilla T @ 03-02-2009, 17:05) *
Det är säkert så Markus att det saknas studier som kan ge en bild av hur det förhåller sig. Vindkraftsparker är en förhållandevis ny företeelse och tillförlitliga studier bör genomföras under längre perioder.

Men inslaget jag hörde gjorde mig definitivt misstänksam..kommunföreträdaren ville inte prata om risken för fåglarna.. bara om lämplig topografi och där ingick inte fåglarna som en viktig faktor.

Länsstyrelsens representant pratade yvigt om att en miljökonsekvens bör upprättas och hävdade bestämt att deras utlåtande var av avgörande betydelse. Vid frågan om de innehade sista ordet började han slingra sig och tala om att den som är missnöjd kan överklaga till Miljödomstolen mad.gif

Såhär ser jag det...kommunledningarna är intresserade av investeringar samt en fjäder i hatten som man kan använda i sin marknadsföring, vindkraftsproducenterna ser dollartecken i ögonen och Länsstyrelsens representanter som skall göra miljöprövningarna har inte den pondus som krävs att stå emot både kommuner, investerare och inte att förglömma vår regering vars förlängda arm de är.

Återstår då ornitologerna och naturskyddsföreningarna med en annan åsikt, bestående av kunniga men ideéllt arbetande människor som används enbart i syftet att visa på det heliga mantrat "samverkan"

Vem förlorar...???

Det saknas inte alls studier. (Havsbaserade vindkraftverks inverkan på fågellivet i södra Kalmarsund) Tror inte heller att ornitologerna och naturskyddsföreningarna är några större motståndare till Vindkraftsparker, ty miljö påverkan är inte så stor med Vindkraftsparker, om man bortser från människors boendemiljö.
Gunilla T
Tack för länken..har läst kortversionen, hade problem att öppna den..

Studien genomfördes 1999 - 20003 på uppdrag av Statens Energimyndighet och i samarbete med Lunds Universitet. De genomförda studierna omfattar sjöfågel, ejder och alfågel, och enligt undersökningen så viker sträcken av vid de då uppförda vindkraftverken, ett fåtal fåglar har hittats döda efter kollision - dock medges att fåglarna störs av den ökade båttrafiken vid vindkraftverken. Ingen skulle bli gladare än jag om dethär verkligen är en sanning även i framtiden med fortsatt ytbyggnad - en kust där snurrorna dominerar måste ju bli alltmer svårnavigerad..även för fåglar.

Noterade att under undersökningsåren hade de undersökta fågelarterna nästan halverats, till det hade man ingen förklaring.

Att ornitologer och Naturskyddsföreningar har en del att invända - det vet jag.
Christa
Det finns ju vindkraftverk som runt masten sk vertikalverk. De verkar dock inte vara ute på marknaden ännu. Tyvärr får man väl säga eftersom de vanliga bullrar förskräckligt. Vi tackade nej till vårt drömställe på landet i höstas eftersom kommunen utsett området till särskilt lämpligt för vindkraft.

Kommunerna har fått stadsbidrag för att göra vindkraftplaner och hela landsbygden inklusive skogarna verkar kunna bli pepprade med vindkraftverk. Ingen blåbärsplockning i tysta skogen mer alltså.
Gunilla T
..och nu meddelar Rapport nyheterna att världens största vindkraftspark skall byggas i Hanöbukten...500 snurror i vattnet..
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 03-02-2009, 19:59) *
..och nu meddelar Rapport nyheterna att världens största vindkraftspark skall byggas i Hanöbukten...500 snurror i vattnet..

kan bli en vacker vy från mitt sommarhus...

fast särskilt bestämt verkar det inte vara...

CITAT
Hässleholmsföretaget Euolos Vind har en vision om att en stor vindkraftspark med uppemot 500 vindkraftverk öster om Sölvesborgskusten. Tanken är parken ska kunna stå färdig inom 10 år.
Christa
Jag tycker det borde finnas någon form av reglering från stadsmakternas sida så vi inte får hela landskapet förstört. Jag är för vindkraft men de snurror som nu bullrar och syns lång väg är inte roliga.

Här har min kompis byggt ett eget av vertikaltyp. http://www.solochvind.se/trad-1232-Kalle_H...dkraftverk.html

Det borde inte vara lika farligt för fåglar heller.

Det här tycker jag är intressant. Det är effektivare än de vanliga och går att ha i tätort.

http://www.energytower.se/

Ralf
CITAT (Christa @ 03-02-2009, 19:41) *
Det finns ju vindkraftverk som runt masten sk vertikalverk. De verkar dock inte vara ute på marknaden ännu. Tyvärr får man väl säga eftersom de vanliga bullrar förskräckligt. Vi tackade nej till vårt drömställe på landet i höstas eftersom kommunen utsett området till särskilt lämpligt för vindkraft.

Kommunerna har fått stadsbidrag för att göra vindkraftplaner och hela landsbygden inklusive skogarna verkar kunna bli pepprade med vindkraftverk. Ingen blåbärsplockning i tysta skogen mer alltså.

Hur nära vindkraftverk har du varit och lyssnat??
Piccante
CITAT (Christa @ 03-02-2009, 19:41) *

Nja inte riktigt... att göra en vindkraftplan innebär att man får statsbidrag för det extraarbete det innebär att göra ett tillägg i översiktsplanen där man beskriver var det är lämpligt och olämpligt att bygga vindkraft. Detta ger kommunerna en bättre möjlighet att visa en viljeriktning för då kan man tex avsätta de områden som är av riksintresse för vindkraft som lämpliga områden för vindkraft men även skriva in att områden som är av riksintresse för friluftsliv, naturvård och kulturmiljö ska undantas.
Som det fungerar idag i de kommuner som inte har någon plan så söker alla intressenter bygglov som vanligt och det sker ingen större samordning. vindkraftparker är ofta bättre ur miljösynpunkt än spridda verk då man kan koncentrera störningar och ingrepp till lämpligare områden och inte får så mycket kanteffekter som man får om verken står spridda över landskapet.
Christa
CITAT (Ralf @ 03-02-2009, 20:36) *
Hur nära vindkraftverk har du varit och lyssnat??

Vi var på lite olika avstånd och det bullrade rejält. På 1,5 km avstånd lät som åska. (Då var det 3 verk som stod tillsammans av den nya höga sorten.)

Problemet med den typen av bullerkällor är ju att de låter hela dagarna och ibland också på nätterna. Man kan nog stå ut en stund men tänk att gå i trädgården och påta och ha det där i öronen hela tiden.

Mitt livsmål har alltid varit att bo där det inte finns vägbrus eller annat civilisationsbuller. Då trivs jag och mår som en prinsessa. Hela kroppen slappnar av och stressen försvinner.
Ralf
CITAT (Christa @ 04-02-2009, 09:37) *
Vi var på lite olika avstånd och det bullrade rejält. På 1,5 km avstånd lät som åska. (Då var det 3 verk som stod tillsammans av den nya höga sorten.)

Vilka vindkraftverk var det? Dom skulle jag gärna lyssna på.
Christa
CITAT (Ralf @ 04-02-2009, 10:41) *
Vilka vindkraftverk var det? Dom skulle jag gärna lyssna på.

Jag har inte fabrikatet i huvudet men de är gröna nertill. Tror de är över 100 meter höga men är inte säker. Dock hörde jag av en jägare att när han satt på pass i höstas så hade han 3 verk någon km från sig och han hörde inte hunden på hela veckan. De var drygt 60 meter höga. Det blåste från verken mot honom och det har stor betydelse. När vi lyssnade hade vi också vinden från verken mot oss.

På närmare håll blir det ju mer ett svishande ljud. Vi brukar fiska i havet ibland och då har vi några gånger stått i närheten av ett vindkraftverk. Jag kan glömma bort det och tänka på annat men jag blir på ett förfärligt dåligt humör. Jag blir ofta irriterad på störande ljud utan att lägga märke till dem. Andra märker det dock...
andersen
Aftonbladet skriver om vindkraft idag vindkraft
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 03-02-2009, 16:41) *
Min erfaren het är att farorna är kraftigt överdrivna för det finns inte många studier som visar att det är en ökad risk för fåglar. Vid planering av vindkraftparker så görs alltid miljöprövning och man har samråd med berörda markägare och myndigheter. Så man bygger inte i känsliga områden.

angry.gif Det är nog första gången jag inte håller med dig alls Markus. Man bygger visst det i känsliga områden, det finns hur mycket bevis som helst, fåglar (och fladdermöss) DÖR i stor utsträckning. Samråden är obefintliga, miljökonsekvensbeskrivningarna luddiga och de s.k. "experterna" betalas av vindkraftindustrin.

Och Gunilla: Visst byggs det i skogen!!! Det är ju det de ska satsa på, bl.a. den här stora vindkraftparken i Skånes tystaste område som jag har nämnt tidigare och som kommer, om planerna genomförs, att leda till utrotning av storlom, fiskgjuse och eventuellt orre i detta område.

Vindkraft är bra, men man måste vara noga med placeringen.
Gunilla T
CITAT (andersen @ 04-02-2009, 15:46) *
Aftonbladet skriver om vindkraft idag vindkraft

Tack för länken andersen -

Om man nu inte helt anammar alla halleluja utrop om vindkraftens utbyggnad och är försiktigt misstänksam mot denna typ av retorik finns det väl en del saker man kan fundera över..

Inlägget är inte Aftonbladets utan sex herrar varav fem representarar såväl statliga som privata ekonomiska intressen. Naturskyddsföreningens generaldirektör är en viktig person att ha med i sammanhanget för att lugna kritikerna men han lyckades bara få med två mycket luddiga och till intet förpliktande meningar.

Enligt artikeln har t.ex. Vattenfall investerat 0,5 miljoner kr i timmen de senaste 10 åren i vindkraft!!! Kan man möjligen gissa att naturvärden står sig slätt i denna konkurrens?

Artikeln har tveklöst ett syfte - att bana väg för en enorm utbyggnad av vindkraften - man använder sig av nyckelord som jobb, utveckling, exportinkomster osv ord som känns viktiga och förtroendeingivande när vi står mitt i en världsomfattande finanskris.

Nu är jag inte ingenjör som kan analysera tekniska data och och energiproduktion men såvitt jag förstår så är den enda miljöbelastningen på atmosfären det kolutsläpp som sker vid tillverkningen av vindturbiner - i övrigt är den energi de producerar helt ren.

Så i motsats till gubbarnas guldfeberretorik får väl vi tanter hålla oss till livets små trivialiteter - såsom orörd natur, lugn, stillhet, flyttfåglarnas sträck, en obruten horisont vid våra stränder och vad storskalig vindkraftsutbyggnad kommer att betyda för enskilda människor som satsat ekonomi i sommarstugor och landsbygd.

Å andra sidan kan man kanske tycka att just dessa värden inte längre går att hävda i den värld vi skapat - vi har på ca 50 år lyckats förbruka den billiga energi som naturen skapat under miljoner år och dessutom skitat ner hela vår planet. Kanske är vindkraften trots allt det bästa vi kan åstadkomma i den situation vi befinner oss i?
Azur
CITAT (Markus_H @ 31-01-2009, 22:07) *
Rent generellt dödar vindkraft inte fåglar. Däremot har man sett viss högre dödlighet hos vissa arter främst rovfåglar.

Hm. Jag såg en studie(1) som tvärtom kom fram till att det var framförallt insektsätande djur (fåglar och fladdermöss) som dödades av vindkraftverken, och en snabb sökning på google scholar antyder att det resultatet har stått sig.
Det gäller förstås kraftverk på land.

Jag har själv gått runt ett par vindkraftverk på Gotland och hittade ett antal döda fåglar.

Problemet skall nog ändå inte överdrivas. Även om vindkraftverk dödar fåglar är det säkert mycket färre än som varje år dör genom att flyga in i glasrutor.

1) Fladdermöss och fåglar dödade av vindkraftverk, Ahlén - Fauna och Flora, 2002

ängsvädd
Intressant diskussion.

Vilken typ av vindkraftverk är bäst för fåglarna? Och var ska de placeras? Är det bättre för fågellivet om de placeras långt ut till havs?

Det här med buller från vindkraftverk har min syster berättat om - det hörde hon på Gotland. Men enligt Christa så finns det numera tysta vindkraftverk?

Ralf
Vindkraftverk är tysta. Man brukar säga att vid 8 m/s så låter bruset i öronen o grenar mera än vindkraftverken. *

Dessa är ju konstruerade så att det ska bli så lite motstånd på vingen när den snurrar. Om det skulle vara mkt motstånd skulle det ju låta mkt.... Man kan jämföra tex med ett segelflygplan, flyger kanske ljudlöst.
Från bilvägar är de mesta ljuden från motorerna och när däcke snurrar mot asfalten. Det är därför elbilsförare måste tänka om, dessa bilar har ett minimalt ljud i omgivningen. Kort sagt saker som färdas genom luften alstrar sällan ljud.

Myosotis
Ljudet från vingarna kan man lyssna på här (videoklippet "felplacerade vindkraftverk"). Någonting som det aldrig pratas om är ett högfrekvent pipande ljud från elöverföringen. Hörde det på radion en gång, de intervjuade nån precis där och ljudet var högt näst intill outhärdligt. De bara sa att det kom från elöverföringen, mer vet jag inte. Ingen verkar ha hört talas om det. Finns det bara hos vissa typer av vindkraftverk? Hur långt hörs det? Någon som vet något om det?
Piccante
Angående fladdermöss och vindkraft så vet man genom studier att fladdermöss inte jagar över öppet vatten i vindstyrka över 5m/s. så för havsbaserade verk i område med fladdermöss kan man undvika olyckor genom att verket helt enkelt inte startas förrän i vindhastighet över 5m/s. Så man kan lösa vissa problem tekniskt. Det är inte svårare än att verk stoppar automatiskt vid för kraftiga vindar för att undvika skador. Naturligtvis får verksamhetsutövaren acceptera effektbortfallet då verket inte går jämt men det går att skriva in som villkor vid miljöprövningen.

Enskilda studier har visat dödlighet hos fåglar ja, men det finns få längre studier och lägger man ihop de studier som finns så ser man ingen generell högre dödlighet hos fåglar än med någon annan verksamhet som elledningar eller fönster.

Myosotis
CITAT (Markus_H @ 05-02-2009, 21:57) *
Angående fladdermöss och vindkraft så vet man genom studier att fladdermöss inte jagar över öppet vatten i vindstyrka över 5m/s. så för havsbaserade verk i område med fladdermöss kan man undvika olyckor genom att verket helt enkelt inte startas förrän i vindhastighet över 5m/s. Så man kan lösa vissa problem tekniskt. Det är inte svårare än att verk stoppar automatiskt vid för kraftiga vindar för att undvika skador. Naturligtvis får verksamhetsutövaren acceptera effektbortfallet då verket inte går jämt men det går att skriva in som villkor vid miljöprövningen.

Enskilda studier har visat dödlighet hos fåglar ja, men det finns få längre studier och lägger man ihop de studier som finns så ser man ingen generell högre dödlighet hos fåglar än med någon annan verksamhet som elledningar eller fönster.

Visste inte det om fladdermössen. Gäller det även fladdermöss på flyttningen? Och tror du verkligen att verken inte skulle startas vid under 5m/s? Vem skulle övervaka det?

Om man jämför med elledningar, höghus och annat kan det väl vara som du säger. Minns ett fall vid den tyska kusten där hundratals gäss dog och skadades när de flög in i taggtråd som löpte uppe på ett backkrön, gässen var på väg in mot land och flög ovanligt lågt för att det blåste så.

Men egentligen är det inget argument att det finns det som är lika illa eller värre. Om du har ett naturreservat med en viss fågelfauna, ostördhet osv. så kan det väl inte vara bra att förstöra det bara för att även bygget av höghus eller en flygplats eller ett kärnkraftverk skulle förstöra det?! Vitsen är ju att man vill bevara området som det är!
Myosotis
ingen som vet nåt om pipet?
Gunilla T
Jag har ingen kunskap om vilka ljud som ett vindkraftverk framkallar men djur kan tydligen uppfatta ljud på ett annat sätt än vi människor...en veterinär berättade för mig att t.ex. hundar uppfattar vissa ljud som smärta..raketskjutningar...brandvarnare t.ex. kan göra fruktansvärt ont för hundar..om det finns ljud som framkallar smärta hos vilda djur kanske inte är alldeles osannolikt..
Myosotis
Till detta kommer ju de lågfrekventa ljuden som tydligen påverkar hälsan negativt.
Piccante
CITAT (Myosotis @ 06-02-2009, 13:26) *
Visste inte det om fladdermössen. Gäller det även fladdermöss på flyttningen? Och tror du verkligen att verken inte skulle startas vid under 5m/s? Vem skulle övervaka det?
Det övervakar de som ger tillstånd för driften och det är kommunen ibland även med länsstyrelsen som bestämmer det och verksamhetsutövaren måste rapportera att det efterlevs annars blir det sanktionsavgift och i förlängningen krav på stopp.

Om man jämför med elledningar, höghus och annat kan det väl vara som du säger. Minns ett fall vid den tyska kusten där hundratals gäss dog och skadades när de flög in i taggtråd som löpte uppe på ett backkrön, gässen var på väg in mot land och flög ovanligt lågt för att det blåste så.

Men egentligen är det inget argument att det finns det som är lika illa eller värre. Om du har ett naturreservat med en viss fågelfauna, ostördhet osv. så kan det väl inte vara bra att förstöra det bara för att även bygget av höghus eller en flygplats eller ett kärnkraftverk skulle förstöra det?! Vitsen är ju att man vill bevara området som det är!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon