Alexandra
22-09-2003, 16:22
Jag letar efter Choro-gi, knölvial, strandkål och rankspenat. Var finns de att köpa? Jag såg dessa sorter i boken "Köksträdgården - det gröna arvet" och blev jättenyfiken på dem, inte minst för att de är fleråriga! Jag är jättetacksam för tips!
Hälsningar
Alexandra
Ingrid på Västkusten
22-09-2003, 16:37
Chorogi kan man se till salu lite då och å¨på t ex odlas köp och säljsidor - likadant Alltomträdgård med. Jag håller påoch kväver ihjäl min nu så sakteliga - under barkduk.
Strandkål har jag massor med frön utav ( maila mig privat om Du är intresserad)
rankspenaten sår man också ifrån frön, jag ahr sått min ifrån frön fårn Runåbergs - et tar ett par ÅR innan de blir någe och är attans små och snigelmumsiga första året. Strandkålen tar sin lilla tid den med men nu har jag gett dem massor med KALK så nu skall det nog bli bättring.
Sedan kan jag tisa om Good King henry - en annen trevlig bekantskap. Perenn :-) och så givetvis piplöken så en hel bunke till våren och använd som salladslök eller som en snygg inramning till kökslandet!
Hälsar ingrid
MaggieA
22-09-2003, 21:11
Knölvial kan du tex hitta hos Impecta, www.impecta.se
Ingrid på Västkusten
23-09-2003, 06:08
Öhh just det - den har jag också frön ifrån om Du är intresserad - en ROSA sort! Lathyrus tuberosus - min börjar nästan likna ett ögräs den med :-) och jag ahr inte smakat, den sitter i perennrabatten, där passar den bra ibland temynta och nån enstaka ringblomma!
Hälsar Ingrid
Helen i Piteå Zon 5
23-09-2003, 09:18
Om du menar Hablizia thamnoides -Rankspenat, så har jag plantor i min trädgård och jag tror inte att alla frön har ramlat av, så jag ska nog kunna skaka fram några till dig. Jag brukar plantera ut fröna under vintern, så kommer plantorna snällt till våren. /Helen
Alexandra
23-09-2003, 16:32
Tack Ingrid och Helen!!!!!!! Jag mailar till er snart .......
Ingrid: King Henry - vad är det för växt?
Hälsningar
Alexandra
Ingrid på Västkusten
23-09-2003, 20:28
Todeloo,
Om Du kikar i Köksträdgården - det Gröna Arvet så beskrivs Good King Henry - elelr Gode Kung Henry,
Hälsar ingrid
anna_rispan
14-06-2005, 16:15
Vad äter man på strandkålen?? O hur ska jag laga till det? När börjar man skörda, alltså hur stor ska den va??
O vad är King Henry??
Har inte den där boken.
anna_rispan
24-06-2005, 13:03
någon som vet nu kanske?? min strandkål har massa blommor, är det ok eller ska de tas bort?
Åsa, mälardalen zon 2
26-06-2005, 22:13
CITAT (anna_rispan @ 24-06-2005, 14:03)
någon som vet nu kanske?? min strandkål har massa blommor, är det ok eller ska de tas bort?
Det är OK att strandkålen får blommor, de är vackra och doftar + vill du ha frön låter du dem bilda frön.
När plantorna är runt 3-4år gamla kan man bleka skott på våren genom att sätta en mörk hink över när man ser att det börjar dyka upp små skott i trädgården (jag brukar förvälla skotten lätt och äta med smält smör). Vill man inte äta blekta skott ska man även kunna skörda blomknopparna när de ser ut som små broccolibuketter.
Åsa, mälardalen zon 2
26-06-2005, 22:17
CITAT (anna_rispan @ 14-06-2005, 17:15)
Vad äter man på strandkålen?? O hur ska jag laga till det? När börjar man skörda, alltså hur stor ska den va??
O vad är King Henry??
Har inte den där boken.
Good king Henry är en flerårig målla (heter egentligen lungrot på svenska) god i soppa, pajer, wook, stuvningar och liknande. Man skördar den tidigt på våren då knappt inget annat är stort nog att skörda.
Såhär såg min ut tidigt förra sommaren (i år är den ännu större)
anna_rispan
27-06-2005, 18:04
tack för svaren. det där henry lät intressant. om jag hittar nån ledig plats i höst när jag gräver om lite så ska jag leta rätt på såna frön. är den svår att få upp??
just det. det är allstå "blommorna" man äter eller stjälkarna. Inga blad alls.
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2005, 18:10
Nej jag tyckte inte den var svårförökad. Jag köpte frön från runåbergs, fröerna var ganska små så jag gissade att de var ljusgroende, jag förkultiverade dem runt mars-april inomhus, jag fick upp en massa plantor som jag sedan skolade ut en och en i krukor. När risken för frost var över planterade jag ut plantorna (väl avhärdade). Året därpå började jag skörda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.