Full version: Banansort?
Idomin
Behöver hjälp med att art-bestämma min Bananplanta. sos.gif

Fick fråga idag vad det är för sorts banan jag har. Så nu hoppas
jag ni kan hjälpa mig med detta. Den har mörkröd bladnerv och
är även röd på bladens undersida. För tillfället har den många
knäckta blad, så den är inte så snygg på fotot. Kommer ett nytt
var 3:e dag ungefär dock, så pigg är den. "Bara" 3m hög. flirting.gif

Tacksam för hjälp.

MvH / Idomin
[attachment=30231:Banan.JPG]
clivia
CITAT (Idomin @ 31-01-2009, 23:22) *
Behöver hjälp med att art-bestämma min Bananplanta. sos.gif

Fick fråga idag vad det är för sorts banan jag har. Så nu hoppas
jag ni kan hjälpa mig med detta. Den har mörkröd bladnerv och
är även röd på bladens undersida. För tillfället har den många

Tacksam för hjälp.

MvH / Idomin
[attachment=30231:Banan.JPG]

Jag tror att det är Ensete ventricosum, eller någon annan Ensete. Den är släkt med vanlig bananplanta, blir i naturen 6-12 m hög. Blommar och bär bananliknande frukt efter 8 år säger literatur. Har inte provat...
Men som sagt, bara tror, vet inte säkert men bananplantor (Musa) har lite annorlunda blad enligt mig.

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
tycker med det är en Ensete ventricosum, ger dock sällan bananer om man odlar den som vanlig krukväxt.

CITAT (Idomin @ 31-01-2009, 23:22) *
För tillfället har den många

tycker den ser ut att ha lite ljusbrist?

Den älskar fullsol och mycket värme under tillväxten, gärna lite svalare på vintern ca +10c +15c och lite torrare. under tillväxten älskar den vatten och väldigt mycket näring. ur en sådan kan det spruta ut ordentligt med blad. dom gillar också rejält stora krukor.

vacker planta! dom brutna bladen kan du klippa veck intill stammen.
Idomin
Tackar för svar!

Misstänkte nästan att det inte var en vanlig "Musa". På plantskolan där jag köpte den visste dom inte vad det var tror jag, för den var märkt som "Bananplanta".

Ingen risk att den får för lite ljus, tror jag iallafall. Den står i min inglasade hall med fullt ljusinsläpp från 3 håll. Största fönstret är 3x2.5 meter och är i söderläge. Drog ut den lite på golvet när jag tog fotot. Tänkte vänta med att klippa av dom knäckta bladen tills dom vissnat ner ordentligt. Hoppas jag tänkt rätt med det unsure.gif

MvH Idomin
Alexander-VG-zon3
dom plantor jag sett har haft mycket bredare blad och kortare i skaftet. och mer kompakta plantor. men det är kanske åldern som skiljer är dom yngre så har dom kanske mer smala och långa blad.

bladen tillför inte så mycket. dom är ju redan brutna och ''kommer'' vissna. så du kan ta veck dom nu och vänta på nya blad.

sedan för plantans skull hade inte jag haft några marktäckande växter. banan vill verkligen ha mycket vatten och näring och ingen konkurrens.
blomkronan
Hej idomin
Jag håller med om att den nog behöver mera ljus även om du har den i ett inglasat rum... så är ljusets timmar nu så här års inte tillräckligt... sätt en lågenergilampa med timer ovanför så drar det inte så mycke el samt blommor vill inte ha "vanliga glödlampor" dom blir för varma.
Men jag tycker den är urläcker smile.gif jag ska hålla mina ögon öppna efter en sort som din... smile.gif
jaysan
Jag har frö sått just Ensete ventricosum, otroligt lätt att odla, ca 4 veckor för fröna att komma upp .

Alexander-VG-zon3
har också sått en sådan, tror det var 03 eller 04. växte som en galning året runt på mitt rum ( östläge med kraftiga växtlampor över vintertid och så väldigt varmt runt +25c och plus hög fukt)

men den blev för stor för mitt lilla fönster och så jag satte ut den, sedan är sagan slut.
Idomin
Har faktiskt flera växtbelysningar oxå i samma rum. Men jag får be maken att skruva upp några till. giggle.gif
Undrar om man kommer att behöva bygga om huset till hösten när den tillbringat sommaren utomhus? g.gif

MvH Idomin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon