MissStorm
Hej!

Upptäckte precis att min orchidé attackerats av gul-röda små kryp som myllrar omkring o väver ett nät. Är det det som är spinn?

I min förskräckelse tog jag mig en närmare titt på de andra blommorna i fönstret o upptäckte att flera av dem drabbats av samma monster! sad.gif Dessutom kröp de många på mina nytvättade fönster! mad.gif

Har nu duschat alla blommorna med iskallt vatten. Vad göra mer? Ska jag plantera om dem alla? Duscha resten av blommorna i lägenheten? Använda något särskilt medel? Diska krukorna?

Har för tillfället lagt hela skulden på min nyinköpta miniros från ICA. Tror ni att hon är skyldig eller kan det finnas andra anledningar?

Tacksam för all hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som spinn. Det finns bara ett preparat i handeln som fungerar mot spindeldjur och det är Provado Plus. Spruta alla växter med detta medel 1 gång i veckan i 4-6v så borde de försvinna + tvätta fönster och fönsterbräda. Spinn kan komma med köpeplantor + de kan även komma in utifrån via fönster och dörrar.
lolo
Ville bara tillägga att rosor är typiska spinn- och bladlusväxter! huh.gif Man bör ha som princip att vara särskilt uppmärksam mot nyinköpta växter, som gärna kan få stå för sig själva i början ett par veckor. Om det då skulle finnas ohyra på dem så undviker man åtminstone att de sprider sig till andra växter. Titta gärna till alla dina blommor nån gång i veckan utöver själva vattningen av dem - ha det som rutin. Hoppas du får bukt med dem!
/"En som vet"
Ann-Louise i Umeå smile.gif
MissStorm
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Ska handla Provado direkt imorgon o hålla bättre koll på blommorna!

Men att isolera nyinköpta blommor kan väl inte vara det lättaste? Alla mina fönster är ju helt fulla av växter... Hur löser man då det?!?
*Felix matte*
CITAT (MissStorm @ 22-09-2003, 18:52)
Alla mina fönster är ju helt fulla av växter... Hur löser man då det?!?

Jag har alltid nyinköpta på köks- eller rumsbordet i minst en vecka
och jag duschar också dem ett par ggr innan de får "blanda sig" med de gamla.
Hoppas du får bort spinnet. Lycka till!
zeppo
Spinn är svåra att bli av med. Det räcker inte att duscha med kallt vatten. Jag rekommenderar dig att köpa pinnar mot skadeinsekter som man stoppar ner i jorden. Såna har långtisseffekt å kommer att döda all ohyra samt verkar även förebyggande.
Det finns några växter som inte tål såna här pinnar, läs i bruksanvisningen.
sad.gif
estet
Jag brukar alltid duscha mina nyköpta blommor med såpavatten. När jag byter kruka eller sätter om så diskar jag de gamla krukorna med såpavatten.

Är väldigt försiktig sen jag förlorade en jättefin & stor hoya bella en gång. Då hade nästan alla mina blommor fått spinn, jag satt ute och duschade dem nästan hela sommaren, innan jag hade gått igenom alla.

Sorter som jag tycker ofta har ohyra är gerbera och murgröna.
Åsa, mälardalen zon 2
Provadopinnar, såpvatten och liknande fungerar inte så bra mot spinn de fungerar bra på insektsfamiljen men spinn är inga insekter de hör till spindlarna och det är bara Provado Plus som har medel mot spindeldjur i sig.
Ingrid på Västkusten
Jupp och vi skall vara atcksamma att det finns ett spinnmedel på marknaden. ... det släpptes ju först förra året(elelr var det i år?) =>Z som sagt var varken Pyrex eller vanliga Provadopinnarna hjälper emot spinn, enbart Provado Plus kan man säga det säkert.

Florina K har jag varit hjälpt av på dne tiden jag had emindre antal växter, men det var då det. Nu skule jaga ldrig ha tålamodet alls!

Spinn trivs mkt bra där det är torrt och varmt försök ändra dessa förutsättningar så gott det går. En fläkt kanske....

Hälsar Ingrid
estet
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 23-09-2003, 09:52)
Spinn trivs mkt bra där det är torrt och varmt försök ändra dessa förutsättningar så gott det går. En fläkt kanske....

...Eller en duschning! smile.gif
Emser
Jag kokade ihop vatten och grönsåpa och tillsatte sedan T-Sprit för att sedan spä ännu en gång med vatten som man sedan kan spruta eller doppa det gröna på växten i...funkar skit bra allt spinn dog för at vara på den säkra sidan så köpte jag Beijers giftpinnar. Har inte sett ett uns till djur på ca. 1 månad.
Ingrid på Västkusten
Finns Bayers provado Plus i pinnar? Annars är det välan spray? För vanliga provado biter inte hela vägen ut på spinn tyvärr.....

Funderar ingrid
MissStorm
Tänkte bara berätta att jag nu inlett en kur med Provado Plus i form av spray. (Fanns bara i sprayform där jag handlade...) Så nu håller jag tummarna och hoppas att det ordnar sig!

Kunde inte heller låta bli att köpa på mig två nya minirosor när jag ändå var igång. Men den här gången står de isolerade på köksbordet ett tag först.

Och att duscha blommorna låter som en bra idé. Har två datorer igång hela dagarna/kvällarna här hemma i lägenheten så luften är nog både torr och varm...

Verkligen lärorikt att ställa frågor i det här forumet!
Alpiner i Halmstad
Vi stoppar ner plantorna i en plastpåse när vi sprayar. Gaserna sprids då inte i omgivningen. Efter sprayningen har vi påsen tillsluten ett dygn.
Vi tror att gaskoncentrationen då blir högre under lång tid, vilket gör att växten tar upp mer av medlets aktiva del.

M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon