Jag sitter och läser i Roserier från Roskraft att namnet troligen är inspirerat från att befästningstornet Malakoff byggdes samtidigt som plantskolan nedanför kom fram med denna ros 1856.
Jahaja det skulle inte vara något om likheten med den grå röken då under Krimkriget?!
Det får vara vilket som! Vacker är den!!
Det står också i Roserier att den endast blir drygt meterhög men det stämmer inte med min. Den fungerar mest som klätterros. Det finns en brudspirea i trädgården. Den får inte tas bort för familjen för den doftar så gott! Det gör den ca 14 dagar varje år och är då också ganska pampig måste jag medge! Men sedan är den för tråkig!
För att piffa upp den lite planterade jag Tour de Malakoff intill. Tänkte att det här går aldrig... Men jag hade fel! Den har slingrat sig in och använder spirean som stöd och slänger upp sina grenar högt över. Den ska visst bara vara en zon 3 ros men aldrig att den fått några köldskador.
Blommorna är mycket vackra! Har alltid varit frisk! Enligt expertisen ska den stå lite skuggigare för att få de allra vackraste färgerna. Min står nästan på tomtens soligaste stället men har ändå väldigt vackra färger?!

Tour de Malakoff

Tour de Malakoff 2b (Large).jpg

Tour de Malakoff 8 (Large).jpg