Full version: Middagsros
gulmåra
Dax för en centifolia!
Jag sitter och läser i Roserier från Roskraft att namnet troligen är inspirerat från att befästningstornet Malakoff byggdes samtidigt som plantskolan nedanför kom fram med denna ros 1856.
Jahaja det skulle inte vara något om likheten med den grå röken då under Krimkriget?!
Det får vara vilket som! Vacker är den!!

Det står också i Roserier att den endast blir drygt meterhög men det stämmer inte med min. Den fungerar mest som klätterros. Det finns en brudspirea i trädgården. Den får inte tas bort för familjen för den doftar så gott! Det gör den ca 14 dagar varje år och är då också ganska pampig måste jag medge! Men sedan är den för tråkig!
För att piffa upp den lite planterade jag Tour de Malakoff intill. Tänkte att det här går aldrig... Men jag hade fel! Den har slingrat sig in och använder spirean som stöd och slänger upp sina grenar högt över. Den ska visst bara vara en zon 3 ros men aldrig att den fått några köldskador.

Blommorna är mycket vackra! Har alltid varit frisk! Enligt expertisen ska den stå lite skuggigare för att få de allra vackraste färgerna. Min står nästan på tomtens soligaste stället men har ändå väldigt vackra färger?!

Tour de Malakoff

Tour de Malakoff 2b (Large).jpg

Tour de Malakoff 8 (Large).jpg

Ezereht
Ooohhh snyggros!! Nu börjar det nästan kännas som ni är frestare igen här med alla fiiiiina rosor! wub.gif
Stiffe
Aha, det är så den ska se ut och vara. Har sett den på Fredriksdal (Hbg), och där har den aldrig sett bra ut. Vare sig blommor el buske, el nja blommorna sådär men mycket mer solblekta, aldrig denna fylliga färg. Dessutom har den ofta varit hårt ankommen med mjöldagg. En liten låg, gles buske. Nej, inte alls tilltalande. Men du tycks ha något som nog måste klassas som ett praktexemplar. Är den rotäkta? Du borde ta sticklingar.

/S
kasam
Såååååå fin!!!!
Din första bild har hamnat bland mina "favoriter".
Fast är den svår? Hm... kanske kolla Fredrikdals också, men annars är jag nog i läge: SKAFFA!!!
renate
Wow så vacker den är,det blir kanske nr 5 på min beställning.
Jag läste i morse om den i Valdemar Pedersens bok Gammaldags Rosor i dagens trädgård, en underbar bok som är värt att läser om och om.Där står det att den uppkallades efter ett av de befästningsverk som man under Krimkriget kämpade mycket hårdnackat om.Den blågråa färgen som blomman kan antar när vädret är tillräckligt varmt och luften har just den fuktighetsgrad som krävs,skall hänsyfta på röken från det brinnande Malakofftornet.
gulmåra
Men oj!? Jag som tänkte tipsa om en härdig (i zon 3) och frisk ros?!
De måste haft otur med sitt exemplar på Fredriksdal.
Min TdM kommer från Cedergrens. Klart ni ska försöka!!

Jag har provat att ta sticklingar och lyckats med några. Inte den lättaste ros att sticka! Har inte lyckats klura ut vad som är bäst av sommar eller vinterstickling.

Åh Renate vilken lyllos du är som har Valdemar Pedersens bok! Förstår att det är en läs-pärla! wub.gif
kasam
Jag "kapitulerar" - den är ju så fin!
Ja, och dessutom är jag väldigt ofta i närheten av (o även på förstås) Cedergrens (härligt ställe),
så jag får nog kika in där o inhandla ett exemplar. tummenupp.gif

Dessutom blev jag så inspirerad av denna tråd och Renates inlägg om boken av V Pedersen
att jag googlade o hittade ett ex på Bokbörsen för 170 kr. Blev ju ett köp! yahoo.gif

Nej, nu måste jag jobba lite.
Det här går ju inte an...att "bara" tänka på rosor en måndag i februari.
Eller? whistling.gif
Mimika
Den rosen är på min våghalsiga lista, nr ett faktiskt. Roligt att få se den och att den går så bra i zon..? ..vilken zon växer den i vid den där brudspirean tror du, Gulmåra?? Låter som den står skyddat. När jag stöter på den ska jag slå till i sommar. Den är så fiiin!! En sån man kan tänka sig att dalta med lite. Färgen och de där skiftningarna och den lite slarviga uppbyggnaden.. ryyyyys!
Kajsa
Alldeles ljuvlig, fram med LÅG och läser, zon 4, får den mjöldagg det var visst lilla svagheten ?
Den väcker habegäret hos oss rostokar !
gulmåra
Kasam, jag tror det är JÄTTENYTTIGT att bara tänka på rosor en stund i februari! Särskilt en måndag! biggrin.gif
Vilken tur du hade med boken!!

Min TdM står nog ganska skyddat där inne i spirean, men zonen är 3.(Stockholms skärgård)Den har ganska bra jord, får några skyfflar av kogödsel varje vår. Inget mer.
Den har alltid varit frisk. Ingen mjöldagg...fast det har jag aldrig haft på några buskar, (peppar,peppar).

Ni hör väl?! Den är plättlätt!! biggrin.gif
noranettan
Jag har min TdM i z 4-5 i mager och lätt sandjord och den/han gillar läget! Det är en underbar ros som med sina STORA rosor väcker uppmärksamhet, för att inte tala om färgen. Man nästan dånar......och ingen bild hittar jag. Suck!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon