modd1994
hej
har nu suttit och sökt och letat på alla sidor jag kan komma på i jakt på blåhallon och söt björnbärså jag undradrar om nån av er har frön eller plantor på dessa som jag skulle kuna få köpa.plantor får såklart vänta till våren men om ni har frön eller vet vart jag kan köpa dessa så skriv gärna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är plantor du måste ha ifall du ska ha speciella sorter, de är inte fröäkta så du kan inte fröså.

Bollnäs står det i din profil, kan det vara växtzon 4-5?? För isåfall begränsas sortutbudet drastiskt. Ex. Björnbär sätter bär på fjolårsskott så fryser växten ner får man aldrig några bär så gjorde min Douglas den klarade inte ens zon 2. En av de härdigaste är nog Thornless evergreen men den är bara härdig till runt zon 3-4 så det är ju en chansning ifall man bor i en högre zon + man bör nog försöka böja ner den mot marken och täcka den till vintern + hoppas att det kommer snö, snö isolerar mot kyla.

Blåhallon = det som växer på Gotland som kallas salmbär, osäker på om de går att odla i högre zoner, även rubusslätet sätter ofta bär på äldre växtdelar så även där uteblir skörden ifall växten fryser ner.

Kollade i Hortogreens webbshop de har en ny björnbärssort som heter Triple Crown som de hävdar ska vara härdig till zon 4(5)
Jan Lindgren
Hej!
Du kan så björnbär. De är apomikta. Det är skälet till att det finns ett antal björnbärsarter i Sverige. I Lunds botaniska trädgård har man gjort en samling av de svenska arterna. Jag blev lite överraskad när jag var och pratade med den som är ansvarig för samlingen. Jag trodde tidigare att björnbären hybridiserades hej vilt.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Det finns ju björnbär som klarar zon VI, men de bör nog köpasi norr också:

http://www.blomqvistplantskola.com/bilder/...rbok142-143.pdf

Det är få som säljer förädlade blåhallon, och de ger inte så mycket mera än de vilda:

http://www.blomqvistplantskola.com/katalog/prydnad.php
Jan Lindgren
Hej!
Ett litet tillägg.
Fröplantor från björnbär som är chimärer kan vara lite knepigare. Hur plantan blir är beroende på från vilket cellager blomman härstammar. På de flesta taggfria björnbär så kommer blomman från "taggiga" celler vilket gör att fröplantan blir taggig.

Jag har fått hem ett par björnbärsplantor från Blomqvist. I sommar ska jag ta några grenar och åka till Lund för att jämföra med de svenska arterna.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon