Nickan74
Redan 3 dagar efter sådd tittade 2 av mina pelogoner upp. Idag 5 dagar efter så anar jag kanske några till på väg. Gror de så olika? Det är många som inte hänt nått med än alls.

2 av 10 rosa och de är redan 2 cm höga. Jag anar att kanske 3 av 12 av de röda kommer snart. Verkar allt normalt? Detta är ju min första sådd.

Vad gör jag nu? Väntar tills när och gör då vad? *s*

Roligt att det händer lite!
Anki V
Det låter helt normalt......

Mina pelargonsådder brukar gro från första till sista fröet på 10-14 dagar, sällan länge tid.

Ta det lugnt och placera sådden så ljust som möjligt så kommer de andra fröna snart att vara ikapp.

/Anki
Nickan74
Tack! Man låter som värsta hönsmamman..."är detta normalt"...*fniss*. Vad gör jag efter 14 dagar föresten?
MariaS
Så snart du ser de riktiga karaktärsbladen, tar du försiktigt upp grodden och sätter dem en och en i krukor med bra blom-/plantjord. Ett tips är att använda en gaffel som du försiktigt lufter upp grodden med ur såkärlet.
Anki V
Låt pelargoniorna vara tills de fått minst ett, gärna två riktiga blad.

Då ska du försiktigt pilla upp en och en planta och sätta i en egen liten kruka med näringsrik planterings/krukväxtjord.

Välj inte en för stor kruka för då är det svårt att hålla lagom fuktigt i jorden.

/Anki
Ullet
När du tar upp plantorna ta inte i stjälken utan i ett utav bladen, det är så lätt annars att man gar sönder stjälken. smile.gif Hej förresten! *vinkar* smiley_small_hug.gif
tulle
Det finns pelargonfrö som tar mycket, mycket längre tid att gro än 14 dgr, så ge inte upp efter 14 dgr, låt de stå som inte grott då. Det beror på vilken sort av pelargoner du sått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon