Jag har letat bland tidigare inlägg men hittar ingen beskrivning som riktigt stämmer in på detta.
Mitt plommonträd (Czar) började gulna tidigt i år, redan under första halvan av augusti. Det hade då varit varmt och torrt länge och jag har inte hunnit vattna så mycket i år, så jag var inte förvånad. En del träd uppför sig ju på liknande sätt om sensommaren är torr: På björkar blir en del löv gula och faller, häggar kan få höstfärger i förtid - och så var det i år på björkar och häggar i den omedelbara närheten.
Men sedan har plommonträdet inte bara fortsatt att gulna utan blivit brunt trots att löven sitter kvar! Sen ett par veckor är nästan alla löven bruna och hängande. Övergången från grönt till gult till brunt har gått inifrån och ut, d.v.s. de äldsta/lägst sittande löven blev bruna först. De få löv som fortfarande inte är bruna, bara gula, sitter långt ut mot skottspetsarna.
Utifrån förloppet och omständigheterna skulle jag själv trott att det bara var förtidigt "höstande" p g a torka - om det inte vore för det där att löven sitter kvar fastän bruna! Det ser verkligen SJUKT ut!
Så är det torkan och hur illa är det, kan trädet ha dött?
Eller är det sjukt och i så fall av vad?
Tilläggas bör att trädet gav bra med frukt. Vi miste kanske 10% av den till monilia (ska kartgallra mer nästa gång) och 20% till plommonvecklare (som jag kunde identifiera m hj a Cillas svar till andra, tack för det) och 40% till hackande fåglar men det blev några skålar ändå av ett ännu rätt litet träd.
Det här måste vi reda ut, Ingo.
Hur gammalt ungefär är trädet, och om du inte vet var det sattes - hur stor är stamdiametern? Såg du om årsskotten slokade eller fortfarande slokar? Har du gjort grentest, dvs skrapat lätt och lite på grenar här o var för att se om de fortfarande är grön under barken?
Vid torka är det naturligt att trädet släpper de äldsta bladen först. Det är inte helt ovanligt att bladen också sitter kvar, för lövfällningen får inte den normala gången som på hösten.
Jag funderar på vissnesjuka, men de gånger jag sett vissnesjuka har årsskotten slokat betydligt.
Om du fortfarande har torrt - vattna. Om grässvål växer ända in till stammen - lätta den och vänd den upp och ned.
Trädet köptes och planterades i september 1999. Årsskotten slokar inte. Det är inte särskilt torrt längre och grässvålen växer inte ända in mot stammen - fast den öppna jordytan är rätt liten (50 cm diameter), vilket jag har tänkt bättra på vid tillfälle (göra en "lightversion" av ingreppet som du föreslog apropå körbärsträdet som jag frågade om för några veckor sedan).
Jag ska göra skraptestet ikväll om jag hinner hem medan det är ljust nog.
Jag skrapade lite här och var på skott och grenar i helgen och konstaterade att det är liv i trädet, jag hittade grönt därunder på alla ställen. Så det har nog bara gjort tidig höst p g a torka.
Jag tyckte förresten att det har varit en del regn men det har nog inte blivit så mycket där vi bor. När jag satte lökar igår såg jag att det var alldeles torrt bara ett par cm under ytan. Så jag vattnade plommonet och några andra behövande, några perenner som jag har flyttat och silveraxet som inte har blommat än...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.