Full version: Igelkottar
mojan
I alla år har vi haft igelkottar i trädgården. I fjol hade vi inte en enda! Grannarna hade inte heller sett några.
Vi bor i ett gammalt område med stora trädgårdar, som även har med mer eller mindre orörd natur, dvs brist på lövhögar och likande är det inte.
Användning av bekämpningsmedel/konstgödsel skulle jag tror är liten.
Trafiken inom området är oförändrad.
Andra djur som finns är (förutom hundar och katter) kaniner, harar och något rådjur kan dyka upp.
Jag tycker inte att några större förändringar i flora och fauna har skett under dessa 20 år.

Hur kan jag locka dem tillbaka?
Kan jag mata dem på något sätt? I så fall vad äter de? (Jag har ibland satt ut vatten.)
Kan det ha att göra med att mördarsniglarna dök upp samtidigt?
Myosotis
Finns det grävling i området?
Lars-Olof Arvids
Det verkar som att du har en perfekt miljö för igelkottar, så du har nog goda chanser att få tillbaka dem förr eller senare. Vet du om det finns grävlingar eller berguvar i närheten? De är så vitt jag vet de enda vilda djur som vågar sig på igelkottar. Annars är de största hoten mot igelkottar giftspridning (inte minst råttgift) och utarmning av deras livsmiljöer. Bilarna är inte något lika stort hot, även om det är sorgligt att se överkörda igelkottar.

Igelkottar är inte kräsmagade utan äter många olika småkryp, till och med en och annan mördarsnigel. Du kan sätta ut diverse matrester åt dem. Hund- och kattmat brukar vara uppskattat har jag sett. Hur väl de tål mjölk finns det olika uppfattningar om, men enligt naturskyddsföreningens bok "Vilda grannar" (2006) bör det åtminstone inte ges för ofta. Kanske kan du också locka dem med ett igelkottbo som du kan beställa från http://www.naturskyddsforeningen.se/butiken/ eller http://www.vivara.se/ . Det sistnämnda stället har också igelkottmat om du vill prova det.

Olle
mojan
Ja, en granne har sett grävling! Hade inte en tanke på det, men det kanske är orsaken! (Berguv tror jag inte att vi har.) Jag ska föröka "mata" där jag vet att de brukade synas till. Tack för hjälpen! thanks.gif då hoppas jag att de söta djuren kommer tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon