Stiffe
På förekommen anledning öppnar jag en ny tråd om min nyanlagda pimpinellrabatt.

Svennis tyckte att jag hade utrymme för fler rosor, och det hade jag. biggrin.gif Det blev en pimpinellrabatt 2008. Den består av Stanwell Perpetual, Staffa, Double White, Fruhlingsduft och Poppius, samt i änden längst bort en Maxima, och sedan i vintras också en Hybrida. (De två sistnämnda är naturligtvis inte pimpineller, men det får ni ha överseende med.)

Nyplanterad.
[attachment=30249:Nyanlagd...baksida1.JPG]

Något senare på säsongen, (sett från andra hållet).
[attachment=30250:Nyanlagd...ida_21_1.JPG]

Ännu senare på säsongen, (sett från andra hållet).
[attachment=30251:Nyanlagd...ksida_31.JPG]

Allra senast på säsongen, (som jag har ett foto av denna rabatt).
[attachment=30252:Stanwell...prabatt1.JPG]

/S
renate
Jättefin rabatt du gjorde och vilka rosor du valde,det kommer att blir jättevackert.Jorden i rabatten ser mumsigt ut där komma rosorna att växer sig stor.
svennis
Det är ju en bra börja! Ni är ju inte så gamla.
Tänk när Aicha kommer Altaica, Finlands Vita wacko.gif Singel Cherry o William III.... så fint det kommer att bli. yes.gif
Kajsa
Den slingrar vackert längs åkern, det blir säkert fint med åren rose.gif
Stiffe
blush.gif Ehum, host, host, ja det var ju inte tänkt så... Nåja, det spelar mindre roll, när väl buskarna har växt till sig så kommer det inte att synas. Dessutom är tanken att det ska bli en låg stenmur bakom rosorna. (Om jag bara kan lura bonden till att komma och dumpa all sten han plöjer upp. g.gif)

Jo, förhoppningen är att rosorna ska trivas. Det är billig köpejord, (5 säckar för 89:- på Bauhaus), och väggrus (2-18), blandat ca 50-50. Det är fluffigt, poröst, väldränerat och billigt! Näringsmässigt är det inga problem då jag har fri tillgång till hästdynga, och sedan finns ju den stabbiga, blöta och närings- & mineralrika lerjorden inunder.

Single Cherry har jag på annat ställe. Det är en favorit. smile.gif Ytterligare några pimpineller kommer det att bli, men jag tvivlar på att de går att trycka in i denna rabatt. Däremot har jag andra ställen där de kan passa. biggrin.gif

/S
gulmåra
Åh du kommer säkert på något sätt att lura bonden?! Tänk en stenmur, suck jag bara ryser!!!

Hm... fri tillgång till hästdynga?! Tänk, jag får en så konstig syn? Det stod i en annan tråd... Hur var det nu.... Springa in med skottkärra i hästhagen när hästarna är bortlurade i andra änden... rotfl.gif

Förresten jag ska visa dina bilder för mina ynk-pimpineller.
De är inte hälften så stora på TRE säsonger!!!
Thé
CITAT (gulmåra @ 01-02-2009, 20:57) *
Förresten jag ska visa dina bilder för mina ynk-pimpineller.
De är inte hälften så stora på TRE säsonger!!!

Skönt att höra att någon mer har fått sådana där klena exemplar... whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon